PREVIEW | Yakuza: Like A Dragon
De Yakuza franchise staal al sinds 2005 garant voor harde martial arts actie, intense dialogen en knotsgekke situaties. Het verhaal van protagonist Kazuma Kiryu liep ten einde in Yakuza 6: The Song of Life en dus introduceert deze telg een nieuw personage. Ook de gameplay kent enkele veranderingen, waardoor Yakuza: Like A Dragon als een frisse wind door een oude bekende formule waait. Je kunt ditmaal zelfs kiezen voor Engels stemmenwerk.
Ichiban Kasuga is het nieuwe hoofdpersonage. Hij is vrijgekomen na een lange celstraf van maar liefst twintig jaar en wil nu enkel nog het beste voor zichzelf en zijn gemeenschap. Dit is echter geen eenvoudige taak, aangezien hij erg diep was gevallen en zich weer vanaf nul moet opwerken. De regio Kamurocho is vervangen door Isezaki Ijincho in het Yokohoma district. De meest opvallende wijziging vinden we in het gevechtssysteem. Je zult niet langer vrij kunnen vechten tegen alle vijanden die op je komen aflopen. In de plaats daarvan is er nu een turn-based gevechtssysteem.
Dit is een grote wijziging in de gameplay en kan fans van de franchise afschrikken. Turn-based games vereisen vaak wat meer geduld en oefening om te perfectioneren. We kunnen jullie alvast geruststellen dat het tempo hier redelijk hoog ligt. Elk personage mag om beurt een actie uitvoeren. Je kunt vechten, een speciale vaardigheid gebruiken, een voorwerp gebruiken of verdedigen. Speciale vaardigheden zijn erg krachtig en kunnen meerdere vijanden raken. Deze krachten kunnen teamgenoten genezen, vijanden vergiftigen of vuurschade toebrengen. Bepaalde personages hebben ook unieke aanvallen. Ichiban Kasuga kan zijn Mega Swing gebruiken, waarmee hij in één klap kan afrekenen met zwakkere criminelen.
Gedaan is de tijd waarin je allerhande voorwerpen kon oprapen om als geïmproviseerde wapens te gebruiken. Vuilnisbakken, stoelen en bierflessen zijn nog aanwezig, maar in mindere mate. Als je personage aanvalt en er staat een voorwerp in de weg, dan zal hij het richting een vijand trappen of beuken om toch nog wat extra schade aan te richten. Gevechten blijven echter gek en vooral de unieke aanvallen werken op de lachspieren. Zo heeft Kasuga een Mayhem aanval. Bij deze aanval wordt een vijand als boksbal gebruikt door het hele team en vliegt hij in het rond als een lappenpop. Saekok, een pittige tante, heeft een Handbag Hurricane aanval waarmee ze haar handtas in het rond zwiert om deze vervolgens op de neus van de tegenstanders te meppen.
Kasuga is dus niet alleen en was in de preview missie vergezeld van drie teamgenoten. Elk personage kan een job uitoefenen dat bepaalde aanvalstijlen oplevert. Kasuga heeft de Held job, waardoor hij een honkbalknuppel kan gebruiken in elk gevecht. Als Held is hij een manusje van alles die erg veel technieken kan aanleren. Hij kan ook kiezen voor de Freelancer job, wat worsteltechnieken en vuistgevechten oplevert. Adachi is een Detective en kan daardoor vechten met judo en een politieknuppel. De Dakloze job laat je klappen uitdelen met wandelstokken en paraplu's en de Barmaid functie geeft je een zware handtas om mee te meppen. In totaal zijn er 19 beschikbare jobs om uit te kiezen, elk met hun eigen voor- en nadelen.
De missie die we konden spelen bracht het team naar Yokohoma, waar ze de moord van de werkgever van Kasuga proberen op te lossen. Al snel komen ze in contact met de Yokohama Liumang, een Chinese bende die verschillende misdaden op zijn geweten heeft. Het komt natuurlijk tot een confrontatie waarna je een nachtclub moet infiltreren om meer te weten te komen. Tussen de gevechten door krijg je vrije tijd.
Dit laat je toe om alle winkels te bezoeken. Je kunt je levensbalk opvullen door iets te eten, kunt handige items kopen bij de kruidenier en minigames spelen. Zo is er bijvoorbeeld een minigame waarin je afval moet oprapen vanop je fiets, terwijl andere fietsers je proberen te rammen. Wanneer je doorheen de stad loopt, is de besturing nogal houterig. De bewegingen van Kasuga voelen niet echt natuurlijk aan en ook de camera maakte soms gekke bokkensprongen. Natuurlijk was er een gevecht waarbij je het moet opnemen tegen een ingeoliede man die enkel een veel te krappe onderbroek aan heeft. Natuurlijk kon hij niet aanvallen en viel hij voortdurend op de grond vanwege alle olie. Het mag duidelijk zijn; de vreemde humor en de spannende verhaallijnen staan nog steeds op punt.
Yakuza: Like A Dragon gooit de gameplay onder een andere boeg, zonder daarbij de visie van de vorige games te verliezen. De overgang naar de turn-based gevechten is direct, zonder laadschermen, waardoor het tempo steeds hoog blijft. Grafisch is Like A Dragon een grote sprong voorwaarts en de gekke, anime-achtige humor zorgt voor broodnodige comic relief doorheen de vaak serieuze cutscenes. De besturing wanneer je doorheen de stad loopt blijft houterig en het is nog maar afwachten of er genoeg variatie is doorheen alle jobs die je teamleden kunnen uitoefenen. Als ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku Studios hier nog aan kan sleutelen, dan is dit een niet te missen vervolg in de Yakuza franchise.