PREVIEW | Assassin's Creed Valhalla
Ubisoft is goed bezig als het aankomt op het releasen van nieuwe titels voor de huidige generatie consoles, alsook de volgende generatie. Met Watch Dogs Legion slechts enkele dagen van ons verwijderd en het vooruitzicht dat Ubisoft tot februari 2020 elke maand een nieuwe titel op de planning heeft staan beloofd het alvast een schitterend najaar te worden voor vele gamers. Daaronder valt ook Assassin's Creed Valhalla en die game mochten wij al eens proberen om onze eerste indruk met jullie te delen.
Toen we de vraag kregen en hoorden dat onze speelsessie maar liefst acht uur in beslag zou nemen hadden veel redactieleden dezelfde reactie: "we kennen de formule, hoeveel kan er nu werkelijk veranderd zijn?". Het is pas toen we ook effectief aan de slag gingen dat we tot de conclusie kwamen dat er best wel wat veranderingen gebeurd zijn ten opzichte van de twee voorgaande games. Verwacht nu niet dat de basis van de hele game drastische veranderingen heeft ondergaan, het zit hem namelijk vooral in de kleine details.
Zoals we allemaal ondertussen weten spelen we in Assassin's Creed Valhalla als een viking die de naam Eivor draagt. Je kan opnieuw kiezen om te spelen als man of vrouw, maar ongeacht je keuze blijft de naam wel hetzelfde. Een leuk extraatje zit hem in een derde optie die je krijgt bij het opstarten van de game en die de Animus de keuze voor je laat maken. Geen nood als je halverwege de game toch enige twijfel hebt bij de keuze van de Animus, je kan namelijk op eender welk moment je geslacht aanpassen.
De Assassin's Creed games hebben altijd een sterke focus gelegd op het verkennen van de wereld, vooral in Origins en Odyssey waren er honderden plaatsen om te bezoeken die je beloonden met nieuwe vaardigheden, experience points of nieuwe wapens. Dat is ook in Assassin's Creed Valhalla niet anders en je zal nog steeds hoger gelegen punten moeten beklimmen om de wereld in je omgeving te synchroniseren en nieuwe locaties te ontdekken. Het enige echte verschil zit hem in het gebruik van een raaf in plaats van de gekende arend.
Wat dan wel weer is veranderd, zit hem in de klimvaardigheden van Eivor om deze hoger gelegen gebieden te bereiken. Het is namelijk niet langer mogelijk om elk object zonder enige moeite te beklimmen en dat zonder indicatie wat er dan precies wel beklommen kan worden en wat niet. Een ander gemis zit hem in het beklimmen van de bomen, iets dat al sinds Assassin's Creed 3 een gevestigde waarde voor de franchise is. Er waren een beperkt aantal bomen die we effectief in konden klimmen, al weten we niet of dat lag aan het gebied waarin we ons bevonden of dat over de gehele game zo zal zijn.
Het zijn slechts twee kleine details aangezien je voornaamste manier van verplaatsen zal gebeuren met je paard of boot. Vooral bij dat tweede transportmiddel is er gekozen voor een mix tussen Assassin's Creed Origins en Odyssey. De boot is van een gemiddelde grootte en bevat een handvol crewleden die met je meevaren op tal van rivieren. De grote gevechten op zee zijn er echter niet en je boot dient ook enkel als een middel om je sneller doorheen de wereld te verplaatsen. Is de afstand veel te groot? Dan kan je de crewleden opdracht geven een verhaal te vertellen of een liedje te zingen.
Al varend doorheen de gebieden zal je regelmatig de optie krijgen om een stuk land van de Engelsen binnen te vallen en te veroveren. Van zodra je ervoor kiest het stuk land te veroveren, spring je samen met enkele crewleden uit je boot om bepaalde vijanden te vermoorden, schatkisten te openen of dingen plat te branden. Daar blijft het echter niet bij en je zal meermaals in situaties terechtkomen die wat meer tactiek vereisen om het land te veroveren. Een schatkist kan zich namelijk bevinden in een gebouw waarvan de deuren gesloten zijn en je op zoek moet gaan naar de juiste vijand die in het bezit is van deze sleutel. Als alternatief kan je ook andere manieren ontdekken om uiteindelijk het gebouw binnen te dringen en als je eenmaal binnen bent, zal je op nog enkele problemen stuiten die je door goed na te denken kan verhelpen.
Het maakt het allemaal net een beetje spannender dan gewoon een paar mensen vermoorden of een kistje openen. Die complexiteit vind je bovendien ook terug in de talloze activiteiten die zich in de wereld van Assassin's Creed Valhalla bevinden. Zo kwamen we een groep vijanden tegen die zich hadden opgesloten in een gebouw en waarvan nergens de sleutel te bespeuren was. Na wat speurwerk kwamen we erachter dat je via touwen naar een hoger gelegen gebied moest klimmen om vanaf een houten platform met je pijl doorheen een afgebroken stuk stenen te schieten en het slot van de deur te raken. Op die manier hadden we toegang tot het gebouw en konden we de vijanden binnenin uitschakelen.
Naast het veroveren van kleine gebieden hebben de Vikingen het ook gemunt op de grotere forten die in het bezit zijn van de Engelsen. Eenmaal je beslist om een fort te veroveren speelt er zich een cutscène af die de start van je gevecht aankondigd. Het is je doel om met behulp van een stormram drie poorten binnen het fort te vernietigen om uiteindelijk in het hart van het fort binnen te dringen en de leider binnenin uit te schakelen.
Het gevecht aangaan is grotendeels hetzelfde gebleven, al zijn er enkele kleine aanpassingen gedaan aan het toekennen van knoppen voor bepaalde acties. Ook de combinatie van een zwaard en schild keert als optie terug, nadat dit niet mogelijk was in Odyssey. Vijanden hebben ook een stun meter die je moet vullen door en eenmaal ze gestunned zijn is er de mogelijkheid om een Stun Attack uit te voeren die de vijand meteen uitschakelt. Zoals beloofd heeft men ook opnieuw de mogelijkheid toegevoegd om vijanden met één klap ongezien uit te schakelen, al moet je daarvoor eerst een QTE tot een goed einde brengen om deze te doen slagen.
Ook de abilities en skills keren terug en je kan deze vinden door Books of Knowledge te verzamelen doorheen de open wereld. Meerdere exemplaren vinden van eenzelfde boek maakt de betreffende vaardigheid nog krachtiger. Skills zijn dan weer voornamelijk passieve dingen en kan je verkrijgen door skill points te steken in een bepaalde categorie. Zo is er de Raven categorie die zich voornamelijk toespitst op de sluipvaardigheden, de Bear categorie is gespecialiseerd in combat en de Wolf categorie focust zich op het schieten met pijl en boog.
Assassin's Creed Valhalla bouwt verder op de ervaringen uit voorgaande delen, maar weet zich toch op enkele unieke manieren te onderscheiden. Vooral de verhoogde moeilijkheidsgraad bij het verkennen van de open wereld en de complexiteit van bepaalde activiteiten doet ons verlangen naar meer. Al hebben we ook regelmatig het gevoel gehad dat er op sommige vlakken toch een stapje terug is gezet richting de gekende gameplay van Origins.
Yup, kijk er naar uit
Geplaatst op 2020-10-16 01:31:36
Man wat is de keuze tussen AC Valhalla en Watch Dogs Legion moeilijk! Welke eerst?
Geplaatst op 2020-10-16 09:39:33
Legion, die komt eerder uit :D
Geplaatst op 2020-10-16 11:32:28, bewerkt op 2020-10-16 11:32:41