HANDS-ON PREVIEW | Geen social distancing bij WRC 9
Net zoals bij een boel andere sporten, is het WRC-seizoen flink overhoop gegooid door de coronacrisis. Rally’s werden verschoven of gewoon compleet van de kalender geschrapt. Gelukkig is er nog een zekerheid en dat is dat we in september aan de slag kunnen met WRC 9 van KT Racing. Wij kregen nu al eens de kans om de game van nabij te bekijken.
De WRC-games hebben sinds de ontwikkeling bij KT Racing ligt een grote sprong voorwaarts gemaakt, met in WRC 8 als grootste voorbeeld de career mode. Ook visueel en op vlak van handling was WRC 8 een van de beste rallygames van de laatste jaren. Op dat vlak is er in WRC 9 dan ook niet zoveel veranderd.
Volgens ontwikkelaar KT Racing werden de physics en de graphics nog wat verbeterd, maar we kunnen niet zeggen dat we daar heel grote verschillen hebben opgemerkt. We waren nog altijd een even slechte chauffeur en slaagden er meer dan eens in om onze wagen in de berm te parkeren, al kan dat ook aan ons liggen en niet aan de game.
Op next-gen (en pc) wordt er wel gemikt op minstens 60fps. De ontwikkelaars klonken ook heel lovend over de haptic feedback in de DualSense van PS5, dus ook daar kijken we naar uit.
Niet dat er verder niets veranderd is natuurlijk. Zo zijn Japan, Nieuw-Zeeland en Kenia toegevoegd als nieuwe rally’s en mogen we ons kort na de release verwachten aan een compleet herwerkte versie van de rally’s van Portugal en Finland. Alles samen krijgt WRC 9 zo meer dan 35 nieuwe stages ten opzichte van zijn voorganger.
Ook het aantal wagens wordt opgeschroefd. WRC 9 krijgt meer dan 50 officiële teams en er komen ook vier nieuwe Legendary auto’s bij.
Met het racen en de hoeveelheid content zit het dus zeker nog steeds goed. De grootste vernieuwingen hebben we jammer genoeg nog niet kunnen testen, vooral omdat ze voornamelijk focussen op het online aspect. KT Racing noemt WRC 9 dan ook de "most social WRC game ever."
Om te beginnen zijn de challenges uitgebreid. Voortaan heb je daily, weekly en monthly challenges. KT Racing wil er dus alles aan doen om je elke dag naar de game te lokken. Wat al die challenges inhouden, is nog niet duidelijk, maar laten we er maar van uitgaan dat je mag proberen om sneller over een stage te razen dan de rest van de wereld.
Om het online racen nog meer te stimuleren, komt WRC 9 op de proppen met een Club System. Die laat spelers toe om een club op te richten of te vervoegen, waar dan eigen kampioenschappen kunnen worden georganiseerd, inclusief eigen leaderboards. Het moet er voor zorgen dat het eenvoudiger is om grote competities te maken, zonder daarvoor externe platformen nodig te hebben.
Als speler kan je deel uitmaken van vier clubs, maar het aantal spelers in een club is ongelimiteerd. Wil jij dus de strijd aangaan met 10.000 andere piloten, dan is dat mogelijk. KT Racing hoopt ongetwijfeld dat er heel wat esportsorganisatoren de game hierdoor zullen ontdekken, nadat het eerder al flink inzette op het uitbreiden van de mogelijkheden voor esports.
Tot slot nog een aantal zaken die pas na launch aan de game worden toegevoegd. Zo komt er een uitgebreide photo mode, maar ook een co-op mode waarbij de tweede speler de copiloot is. Je zal als piloot dus niet langer in-game de meldingen krijgen, maar moeten vertrouwen op een tweede speler die aangeeft hoe scherp de volgende bocht zal zijn. KT Racing zegt ook een systeem toe te voegen dat goede copiloten beloont.
Gamers die nog twijfelen of ze de overstap zullen maken naar next-gen of die de game gewoon al in september in handen willen hebben, zullen ook graag horen dat de versies voor PS4 en Xbox One een gratis upgrade krijgen naar PS5 en Xbox Series X.
KT Racing heeft op het eerste zicht niet veel veranderd aan de gameplay van WRC 9, maar voegt wel een aantal rally's toe en breidt het online aspect van de game danig uit. Wie dus op zoek is naar online uitdaging, kan binnenkort zeker en vast aan de slag met WRC 9.