HANDS-ON PREVIEW | Genshin Impact heeft veel te bieden
Wat krijg je als je The Legend of Zelda: Breath of the Wild door een enorm zware anime filter gooit? Ontwikkelaar miHoYo geeft ons het antwoord met Genshin Impact. Onlangs mochten we aan de slag met de gesloten bèta. Hoewel het volledige spel heel wat multiplayer elementen bevat, konden we in de bèta enkel de singleplayer elementen verkennen. We kunnen je alvast vertellen, we zijn blij verrast.
Het is onmogelijk om over Genshin Impact te schrijven zonder te erkennen dat de game bijzonder veel weg heeft van Breath of the Wild. We geven je hier een kleine opsomming: Je kunt sprinten, klimmen of zwemmen in een erg open kleurrijke wereld. Terwijl je dit doet gaat er een stamina cirkel leeglopen. Je zult tal van ingrediënten verzamelen waar je allerlei verschillende gerechten mee kunt maken. Er zijn verzamelbare objecten waarmee je voorwerpen kunt maken. De beschikbare vijanden lijken wat op Bokoblins en gedragen zich hetzelfde. Wanneer je van een hoog platform springt, kun je een paraglider gebruiken om naar beneden te zweven. Alles ruikt, voelt en smaakt naar Zelda en daar kun je niet omheen. Toch heeft Genshin Impact genoeg om het lijf om een eigen identiteit te creëren. Het is zoveel meer dan een simpele Zelda kloon.
Het spel gaat van start nadat je je personage hebt gekozen en al snel word je in een intens gevecht gegooid om je familieleden te helpen. Hierna leer je een vliegende fee kennen genaamd Piamon, die je wegwijs zal maken in deze anime wereld. Stormterror, een gigantische draak, bedreigt de regio rondom de stad Mondstadt en dus ga je bij de riddergilde om het beest te verslaan. Deze missie neemt je mee naar verschillende kerkers waarna je zelf op verkenning mag in de wijde wereld. Deze kerkers zul je in het volledige spel met andere spelers kunnen spelen, zoals ook bij vele andere RPG’s het geval is.
Je leert al snel andere personages kennen in de stad. Deze figuren kun je opnemen in een team en zullen je helpen tijdens gevechten. Iedereen beschikt over unieke krachten die gebaseerd zijn op de elementen van de natuur. Deze elementen kun je vervolgens combineren om krachtigere aanvallen te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een tegenstander nat maken en hem vervolgens de volle laag geven met elektriciteit. Wind en vuur kunnen coole vuurtornado’s maken die iedereen omver blazen en ga zo maar door.
Combinaties uitproberen is erg leuk en het is vooral een kwestie van elke combinatie op het juiste moment te gebruiken. De aanvallen zien er ook indrukwekkend uit met tal van mooie visuele effecten. Tijdens gevechten kun je met een druk op de knop wisselen tussen je teamgenoten. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met hun sterke en zwakke punten. Tijdens erg grote gevechten daalt de framerate zienderogen. Dit zou echter een gekend probleem zijn waar men aan werkt.
Het hele spel ziet er gewoon schitterend uit. De kleuren spatten van het scherm en de cellshaded graphics zorgen voor een heel cartoonesk uiterlijk. De achtergronden zijn een pracht voor het oog en zouden zo schilderijen van Bob Ross kunnen zijn. Overal waar je gaat en staat kom je ruïnes, kisten en vijanden tegen. Er valt overal wel wat te ontdekken. Doorheen de wereld zijn er tal van puzzels die mooie beloningen opleveren wanneer je ze kunt oplossen. Vaak komen beloningen in de vorm van nieuwe en krachtigere wapens.
De Engelstalige stemmen zijn erg goed ingesproken. Elk personage heeft een erg expressieve persoonlijkheid en dit komt erg goed over in het stemmenwerk. Heb je toch liever een authentieke Aziatische ervaring dan zul je in het volledige spel ook Japanse, Chinese of Zuid-Koreaanse stemmen kunnen selecteren. In de bèta leer je de personages niet echt kennen. In het volledige spel zullen teamleden eigen zijmissies hebben waardoor je een betere connectie krijgt met elk personage. Tijdens dialogen zul je keuzes kunnen maken. De meeste keuzes lijken geen echte invloed te hebben op het verdere verloop van het verhaal of het gesprek, wat jammer is. De keuzes zitten in het spel, zodat je je personage een eigen persoonlijkheid kunt geven. Gevolgen zijn er haast nooit.
Er is enorm veel te doen in de wereld van Genshin Impact. Je personages hebben eigen levels, maar daarnaast is er nog een Avonturier Ranking die nieuwe missies, uitdagingen en kerkers met zich meebrengt. Er zijn in totaal acht grote steden met verschillende dorpen, waardoor je je echt in een MMO waant. Genshin Impact gaat een gratis spel zijn dat je op vrijwel elke console en ook op mobiele toestellen kunt spelen. In de bèta waren er verschillende soorten geld om te besteden. Het was echter niet duidelijk welke valuta je met echt geld zult moeten aankopen en welke valuta je kunt verdienen door veel te spelen. Een gratis spel staat of valt met een goed monetair systeem en dus wordt het afwachten wat miHoYo hiermee gaat doen.
Genshin Impact heeft enorm veel te bieden. Er zijn gigantisch veel missies, tal van puzzels en ook aan uitdagingen is er geen gebrek. Combineer dit met een crafting systeem, een kooksysteem en een upgrade systeem en voor je het weet heb je al 100 uur gespeeld. De gameplay voelt erg goed aan en ook de graphics en het geluid zitten helemaal goed. Er zijn echter wel enkele addertjes. De framerate zakte soms bij erg grote gevechten, maar hier wordt naar verluidt al aan gewerkt. Vraag blijft hoeveel echt geld je kwijt zult zijn om het spel te kunnen spelen. Zolang dit binnen de perken blijft, is Genshin Impact een mooie toekomst beschoren.