HANDS-ON PREVIEW | F1 2020 is op de goede weg
Het Formule 1 seizoen is officieel van start gegaan en binnenkort kun jij ook ervaren hoe het voelt om door de bochten te scheuren van alle klassieke parcours. F1 2020 komt er namelijk aan en wij mochten alvast plankgas geven om uit te zoeken wat je precies mag verwachten. Vorige maand kregen we al een eerste kans om de game te spelen en schreven we een uitgebreide preview. Ditmaal is hij iets korter en verwijzen we dus naar die eerste tekst voor info over onder andere MyTeam en het rijgedrag.
Wil je echt ervaren hoe het er in het huidige klassement aan toegaat, dan kun je je eigen toernooi starten in de Grand Prix modus. Je kiest eerst het team waarvoor je wil rijden, gevolgd door de coureur. Vervolgens kun je kiezen uit alle beschikbare parcours om zo je ideale tournament samen te stellen. Het is dus perfect mogelijk om de realiteit na te bootsen of om enkel op je favoriete racebanen te rijden. Alles werkt perfect en simpel zoals je dit mag verwachten van de F1-franchise.
De Time Trial modus is terug en hier is het de bedoeling om op eender welk circuit een mooie tijd neer te zetten. Je rijdt alleen of tegen een geest van je vorige poging. Dit is een goede manier om een circuit te verkennen en als je perfect weet hoe je elke bocht moet aanpakken, verdien je vast een plek op het online leaderboard. Dat de besturing erg vloeiend aanvoelt weet je natuurlijk al uit onze vorige preview. Maar dat betekent dus dat de kleinste handeling die je uitvoert een groot effect kan hebben op je eindtijd. Goed je aandacht erbij houden is dus de boodschap. Het is in deze modus ook mogelijk om de weersomstandigheden te wijzigen.
Er waren veel meer nieuwe wagens beschikbaar in de build die we mochten testen en zo konden we rijden met enkele iconische Schumacher wagens. Denk hierbij aan de Benetton B194 of de Ferrari F1-2000. Elke wagen voelt anders aan waardoor je telkens weer even moet wennen aan elke handeling. Optrekken, remmen, de grootte van je bochten, het is telkens weer een unieke ervaring. Je hoort ook het verschil tussen de motoren van alle voertuigen, wat de immersie vervolledigt.
In totaal zijn er twee nieuwe parcours bijgekomen: Hanoi en Zandvoort. Beide race tracks zijn tot in de kleinste details nagemaakt en wanneer je in Zandvoort rijdt kleurt de hele tribune oranje. Met zijn 23 bochten is Hanoi een pittig parcours om te overwinnen en deze ‘tragere’ stukken worden afgewisseld met lange stukken rechte baan waar je het gaspedaal helemaal in mag drukken. Zandvoort heeft een klassieke layout met langere stukken rechte baan afgewisseld met grote, wijde bochten. Het moeilijkste punt bevindt zich bij bocht 11, waar je plots een hoek van bijna 90 graden moet nemen.
Codemasters is op goede weg om van F1 2020 een absoluut pareltje te maken. Als er minpunten zijn, dan hebben wij ze nog niet mogen ontdekken. Zelfs een gebrek aan vernieuwing, waar veel jaarlijkse titels mee te maken hebben, lijkt hier niet aan de orde. Dit dankzij de toevoeging van een splitscreen multiplayer en de eerder besproken My Team modus. Wij kijken alvast uit naar de volledige game die verschijnt op 10 juli.