Hands-on: Final Fantasy VII Remake
Final Fantasy VII Remake
Gespeeld door Mine
De Final Fantasy reeks klinkt bij velen waarschijnlijk bekend in de oren. Developer en publisher Square Enix steekt momenteel nummer zeven in de reeks in een nieuw jasje. Wij kregen de kans om in Parijs alvast enkele levels van de game te testen.
Final Fantasy VII speelt zich af in de stad Midgar, een belangrijk deel in het verhaal. Mako is de levensader van de planeet en voorziet de stad van brandstoffen. De Shinra Electric Power Company buit deze bron uit om zo hun reactoren draaiende te houden. Een groepje idealisten, genaamd Avalanche, is de laatste vorm van verzet tegen Shinra.
Je staat tijdens de game voornamelijk in de schoenen van Cloud Strife, een ex-elitesoldaat die nu een huurling is. Het eerste hoofdstuk start met Cloud die deelneemt aan een missie van Avalanche om Mako reactor 1 te vernietigen. Tijdens de eerste momenten van de game ontmoet je een aantal leden van Avalanche waaronder Barret Wallace, een van de leiders van de groep. Hij wordt toegevoegd aan de party en zal helpen de reactor uit te schakelen.
Na de ontploffing van de reactor zal Cloud opnieuw kennismaken met een oude vijand, waarna het verhaal in Final Fantasy VII pas echt op gang komt.
Naast de intro, mochten we ook hoofdstuk 7 en 10 spelen. In hoofdstuk 7 zal Tifa Lockheart, martial artist, lid van Avalanche en jeugdvriendin van Cloud, beschikbaar zijn in een party om samen met Cloud en Barret een andere Mako reactor uit te schakelen. In hoofdstuk 10 kan je spelen als Aerith Gainsborough, een bloemenverkoopster die Cloud na de ontploffing van Mako reactor 1 leert kennen. Ze zal Cloud en Tifa helpen met een boss fight.
Final Fantasy VII heeft heel wat veranderingen ondergaan, maar blijft anderzijds ook trouw aan de originele versie. Er worden nieuwe personages en verhaalelementen toegevoegd en Square Enix gaat veel dieper in op de twee dan bij het origineel.
De pixels worden vervangen door de technologie van Unreal engine. De remake zal Midgar beter in beeld brengen dan in 1997 ooit mogelijk was. Het is niet alleen grafisch dag en nacht verschil met de originele versie, maar ook de combat kreeg een make-over. Deze Final Fantasy is nu een mix van traditionele command-based combat en real-time action. Het gevechtssysteem legt nu meer de focus op actie.
Een nieuwe optie is de tactical mode. In deze mode kan je je commando menu openen waardoor de tijd rondom de speler vertraagt. Hierdoor krijg je meer tijd om een aanvalsplan voor te bereiden. De remake maakt nog altijd gebruik van active time battle (ATB), maar dan wel op een andere manier. Gewone aanvallen met het vierkantje en het blokkeren van tegenaanvallen, laten de balk vollopen. Zodra de meter gevuld is, kan je vaardigheden zoals magie, voorwerpen en speciale aanvallen activeren. Je moet nu dus zelf de touwtjes in handen nemen, omdat de balk (bijna) niet automatisch vult.
Tijdens het gevecht kan je de controle nemen over een van de drie personages in je party. Met hun skillset kan je de zwakke plekken van vijanden handmatig verslaan, maar je kan ook nog altijd commando’s geven aan de andere partyleden. Daarnaast kan je je favoriete vaardigheden snel selecteren via shortcuts, zodat je zonder onderbreking in het gevecht blijft.
Vanaf nu is er ook de mogelijkheid om vijanden te laten wankelen (stagger). Onder de levensbalk staat een focus balk. Zodra deze geactiveerd wordt, zal deze stilaan leeglopen terwijl de vijand tijdelijk verdoofd is. De tegenstander is immobiel en is kwetsbaarder voor aanvallen.
Gaandeweg worden de gevechten uitdagender, dus moet de party zichzelf verbeteren. De remake zal ook weer het systeem van materia uit de kast halen. Om nieuwe vaardigheden te krijgen, moet je materia toevoegen aan wapens en uitrustingen. Sommige soorten kunnen toegang geven tot nieuwe spreuken en anderen geven de mogelijkheid om krachtige wezens tijdelijk op te roepen die naast je zijde zullen vechten tijdens een gevecht. De fans van het origineel zullen dus opnieuw kennis kunnen maken met hun favoriete summons.
Moest deze action-oriented gameplay niet aanspreken, is er voor de liefhebbers van het oude combatsysteem nog altijd een classic mode die terugkeert naar de turn-based combat. Square Enix hoopt zo voor iedereen wat aan te bieden.
De remake zal in verschillende episodes uitgebracht worden, maar de makers beloven genoeg inhoud voor een volledige Final Fantasy. Het eerste deel zal zelfs al uit twee blue-ray discs bestaan.
Interessant, hoofdstuk 7 is in se hoofdstuk 2 van de originele game.
(Tenzij je de ontsnapping na hoofstuk 1 als een apart hoofdstuk telt)
Nieuwsgierig naar de vulling tussenin. Hopelijk boeind.
Geplaatst op 2020-03-02 14:56:29
Midgar is groot genoeg om 1 chapter te vullen imo, vond het altijd jammer dat je de stad vrij snel verlaat in de originele game.
Geplaatst op 2020-03-03 12:06:25
JA!!!!!!
Maar als newbie in het J-RPG genre daar veel te lang rondgehangen in 1997 :p XD
Altijd teleurgesteld dat er niet meer (opnieuw) te verkennen was, ik bedoel toch 8 (dubbele) sectors incl. Shinra building en je gaat maar langs 2 sectors... :/
swat, da zal gefixt zijn op de dag van men verjaardag. ^-^
Wel zien dat ik het weekend/week ervoor RE3 uitgespeeld krijg :3
Geplaatst op 2020-03-03 14:55:55
Heb gisteren de demo gespeeld en vond het battle systeem echt klote. Precies meer een hack n Slash game ipv een RPG.
Geplaatst op 2020-03-03 08:33:48
Je bedoelt eerder dat het geen klassieke JRPG meer is maar ik zou het zelf ook geen pure hack n slash noemen. Ik heb wel de classic mode niet geprobeert.
Geplaatst op 2020-03-03 11:31:11
Na een keer spelen gedelete, maar vanochtend terug laten installeren (het jeukt)
En wil de classic mode eens testen ^-^
Geplaatst op 2020-03-03 14:57:02
Classic mode hierjuist getest. Dit vind ik persoonlijk nog slechter... Je moet het maar eens proberen. Het is precies of je speelt dan op auto-battle
Geplaatst op 2020-03-05 09:35:21
Bij het spelen van de eerste missie van de originele FFVII, welke actie gebruikte je het meest?
"Attack"-command?
Je ATB-bar voor items, magie en skills te gebruiken zal wss nog groeien waardoor je er zo meer kan gebruiken tijdens combat, buiten de basic attack(s).
Geplaatst op 2020-03-03 15:03:55
Yup, ik had eigenlijk graag zoiets gehad a like FF X battle systeem. Kga de classic mode ook nog is testen morgen. Maar khad al gelezen op verschillende forums gelezen dat het spel dan veel te easy word.
Geplaatst op 2020-03-04 20:34:53
Klopt (IMO toch)
Geplaatst op 2020-03-05 11:48:05