[Hands-on] Guild Wars 2: The Icebrood Saga - Whispers in the Dark
In september kregen we een proloog van The Icebrood Saga in Guild Wars 2 voorgeschoteld. Hier werd alvast de toon voor het nieuwe verhaal gezet en werden we ook op een paar nieuwigheden zoals de Strike Missions getrakteerd. Nu, twee maanden later, komt men op de proppen met de allereerste echte episode van de Saga. Wij konden afgelopen weekend de episode alvast even verkennen.
[Pre-release build getest op private server van Arenanet]
Na de gebeurtenissen in Grothmar Valley is het nu tijd om dieper in The Shiverpeaks te duiken. Bjora Marches is de naam van de nieuwe map. Het is een vrij compacte zone, maar kent voldoende dynamic events om je weer even zoet te houden. Het verhaal zelf gaan we niet onthullen, maar de toon en sfeer zijn alvast een pak duisterder dan je van Guild Wars 2 gewend bent. Ook is het zeer tof dat de Norn eindelijk eens in de spotlights staan, met heel wat lore en interessante personages voor zij die van het 'Viking-volk' houden. Nieuwigheden vinden we vooral terug in een heleboel nieuwe Masteries die gecentreerd zijn rond één van de Spirits of the Wild: Raven. Raven Attunement zal er voor zorgen dat je puzzels en raadsels in de map kan oplossen, je kan beschermen tegen de ijzige kou enzovoort.
Een andere Mastery, Essence Manipulation, zal allicht een grotere rol in de Saga spelen. Deze Mastery geeft je namelijk de mogelijkheid om zwakke plekken bij bepaalde monsters te targetten om ze vervolgens sneller te verslaan. De Strike Missions, die in de live-versie van de proloog toch iets te gemakkelijk en weinig uitdagend bleken te zijn, zijn ook weer van de partij. Ditmaal voegt Arenanet een drietal bosses toe: legendary Fallen, Aberrant en Svanir abominations. Deze bazen zullen een wekelijkse rotatie kennen en hopelijk toch wat meer uitdaging bieden dan vorige keer het geval was. Voor de rest valt er eigenlijk weinig nieuws te bespeuren.
Er zijn dan wel een heleboel nieuwe items, minis en skins, maar de zone zelf is toch maar aan de kleine kant en ook het verhaal is niet bijster lang. Het is dus voorlopig nog even koffiedik kijken en afwachten wat de rest van het seizoen zal leveren. De build templates, die enkele weken geleden geïntroduceerd werden, liet volgens de community ook te wensen over. 2020 zal op dat vlak een heel belangrijk jaar voor Arenanet worden, want de community van Guild Wars 2 wordt steeds kleiner, terwijl men voorlopig niet kan rekenen op andere projecten (deze werden eerder dit jaar grotendeels gecanceld).
Ik speel momenteel terug FF XIV: Shadowbringers. Daar zit ik zonder veel moeite rond de 90-100fps, ook bij vele effecten. Ik startte vorige week nog eens GW2 op, en het haperde continu, haalde maar iets van 30fps gemiddeld in Lion's Arch, zonder spelers die iets deden. Afschuwelijk slecht geoptimaliseerd spel, en na al die jaren blijven ze het negeren. Het wordt er alleen maar erger op.
Dat alleen al stopt me van het nog een kans te geven. Vond PoF wel tof, maar na story was er niet zo veel meer te doen... LS4 heb ik unlockt, niet gespeeld, maar nu ik terug gewoon ben een MMO te spelen die wel soepel draait, wil ik mijn tijd niet meer spenderen in een slideshow game.
Geplaatst op 2019-11-19 21:41:35
FF XIV is heel goed en stabiel in dungeons of heel lege areas, maar zodra je de stad in gaat of je de Fate Events doet, tankt de framerate ook zienderogen. Elke mmorpg heeft daar uiteindelijk zwaar last van.
Geplaatst op 2019-11-19 21:53:10
Geen miserie in steden of bij fates hoor. Dat het aantal frames wat daalt bij hoge activiteit, snap ik, is ten slotte bij vele mmo's zo. Maar er is een verschil als je een 10-20% in fps zakt bij drukkere momenten als je gemiddeld rond de 100 speelt.
Ben misschien sinds het actief spelen van GW2 meer verwend door high refresh rate monitors, wat ik vroeger niet had. Maar de inconsistentie viel me daarnet (ingelogd voor nieuwe deeltje te unlocken) weer eens op. Gewoon camera draaien terwijl ik bij crafters sta doet m'n fps met 10-20 zakken, terwijl die maar rond de 50-60 zweeft. Dat is gewoon niet meer aangenaam om naar te zien.
Maar los van de performance, hebben ze voor mij (en vele anderen heb ik de indruk) gewoon heel veel fout gedaan met GW2. Niet bij launch. Bij launch was het een topspel. Een grootse concurrent voor WoW, een opvolger van het heel leuke (en toch wel succesvolle) Guild Wars. Maar ze hebben de bal keer op keer misgeslagen, brokstukken gemaakt, er een paar opgeraapt en ze scheef terug samen geplakt. Ze hebben hun kansen verkeken met dit spel, hun piek zijn ze al lang gepasseerd en hebben ze niet benut.
Al een geluk dat het verder blijft gaan voor de nog actieve spelers. Wie weet open ik het in de toekomst nog eens en blijf ik wel eventjes spelen om te zien wat ze nog gedaan hebben.
Geplaatst op 2019-11-19 22:58:39
Er is een DX12 proxy die een stuk helpt met de performance van GW2.
Ik speel ook XIV en was de betere performance ook gewend, maar die proxy helpt echt bij mij.
dx912pxy noemt het denk ik.
Geplaatst op 2019-11-20 03:17:13
Zal ik eens bekijken als ik het nog eens zou opstarten.
Geplaatst op 2019-11-20 08:03:43
Wat houdt dat concreet in?
Geplaatst op 2019-11-20 11:04:29
Het het eens opgezocht, is een tool die samen met GW2 opstart en de DirectX9 aanvragen gaat vertalen naar DirectX12 aanvragen. Zou blijkbaar helpen met performance.
Is een 3rd party tool, maar levert (nog) geen ban op. Is ook niet de eerste tool voor gw2 die je vrij kan gebruiken.
Geplaatst op 2019-11-20 13:25:57
En ondertussen hebben ze al gezegd dat voor de komende episodes geen nieuwe fractals, raids of legendaries gepland zijn. De content die ze uitbrengen verminderd keer op keer.
Goed dat we na 3 maanden wachten toch nog een stukje verhaal krijgen van 1 uur....
Geplaatst op 2019-11-20 16:22:24