Hands-on: Rainbow Six: Siege - Operation Ember Rise
Ubisoft lanceert met Operation Ember Rise het derde seizoen van het vierde jaar in Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege. Naar goede gewoonte maken twee nieuwe operators en een (herwerkte) map hun opwachting. Wij trokken naar het mooie kantoor van Ubisoft Nederland en gingen aan de slag met de nieuwe content.
Na een vriendelijke ontvangst en korte presentatie deelde men ons in bij team België. Onder leiding van een ervaren personeelslid van Ubisoft startte de actie op een herwerkte versie van Kanal. Het vertrouwde gevoel werkte misleidend omdat gaandeweg duidelijk werd in welke mate de ontwikkelaar de map herwerkt heeft. We ontdekten bijvoorbeeld een extra gangpad tussen beide kanten van het level. We vochten ons ook een weg omhoog (en omlaag) via nieuwe trappenhuizen en er zijn minder ramen aanwezig. Dat alles zorgt voor een betere balans en dus nood aan nieuwe tactieken. De bom ligt nu ook op andere locaties waardoor we meer dan eens te laat kwamen of de verkeerde kamer inliepen. In een eerste fase zal het voor fans van deze map dus even aanpassen zijn, maar al bij al is deze herwerkte versie van Kanal een verbetering ten opzichte van het origineel.
Lopen is echter relatief dankzij nieuwe operator Amaru uit Peru. Zij is een razendsnelle aanvaller die zich met behulp van een Garra-haak zonder problemen kan verplaatsen. Een indicator geeft aan wat wel en niet kan, maar in principe kan je elk raam zowel horizontaal als verticaal ‘enteren’. De barricade wordt dan automatisch doorbroken en de tegenstander die bij het raam staat is meteen uitgeschakeld. Je geeft wel een stuk controle uit handen; gedurende de actie kan je niet schieten en ben je dus erg kwetsbaar. Wij waren alvast fan en wisselden het trage rappel wat graag in voor de nieuwe haak. Eens binnen het gebouw wisselden we snel naar shotgun of machinegeweer om de nodige kills binnen te halen.
Rainbow Six: Siege draait natuurlijk ook om verdedigen en voor die rol kropen we in de huid van nieuwkomer Goyo uit Mexico. Dat charmante heerschap beschikt met een machinegeweer en shotgun over voldoende vuurkracht om een aanval af te blokken. We konden het andere team zeer effectief afremmen met zijn Volcán-schild. Dat doet alles wat je van een schild in Siege mag verwachten, maar verraste ons aangenaam met de aanwezige brandbom. Elke speler – vijanden incluis – kunnen die lading tot ontploffing brengen. Dat vergt enige oefening omdat ook wij aan den lijve moesten ondervinden hoe dodelijk de vlammenzee kan zijn.