Hands-on: Sniper Ghost Warrior Contracts
Sniper Ghost Warrior Contracts
Dat het leven van een sluipschutter niet over rozen gaat wordt al snel duidelijk tijdens de presentatie van Sniper Ghost Warrior Contracts. We krijgen de opdracht om een Russische wetenschapper in Siberië uit te schakelen en zo te voorkomen dat hij de ontwikkeling van een chemisch wapen kan voortzetten. We reizen af naar het ijskoude Siberië.
Met Sniper Ghost Warrior 3 sloeg ontwikkelaar CI Games in 2017 een hele nieuwe richting in. Waar de vorige games om losse contracten draaide, werd je in het derde deel in een open wereld gedropt waarin de speler volop mogelijkheden had om zijn doelwit uit te schakelen. Een ambitieuze keuze, maar niet een zonder kritiek. Misschien zelfs iets te ambitieus gaf CEO Marek Tymiński later toe.
Er is daarom dan ook besloten om bij Sniper Ghost Warrior Contracts weer af te stappen van de open wereld en terug te keren naar enigszins afgesloten levels. Dit betekent geenszins dat het sluipschutterswerk lineair wordt; de missie die we te zien krijgen heeft een hoofddoel (het uitschakelen van de wetenschapper), maar kent ook meerdere zijmissies (zoals het stelen van de onderzoeksdata). Of je deze zijmissies doet is aan jou als speler natuurlijk, maar er staan wel beloningen tegenover.
Bij het starten valt op dat hoewel het zich niet meer afspeelt in een open wereld, dit allerminst betekent dat er geen grote werelden zijn. Het level kent meerdere manieren om je doel te bereiken, maar de ontwikkelaar slaat omwille van tijd een groot gedeelte van de map over en positioneert zich op een heuvel met perfect uitzicht op de basis waar de wetenschapper zich bevindt.
Eerst worden de Russische sluipschutters uitgeschakeld, waarbij de ontwikkelaar aandacht had voor de verschillende soorten munitie die je kunt gebruiken. Ook kun je een rode stip aanzetten die laat zien waar je kogel ongeveer landt om het iets gemakkelijker te maken je doelwitten te raken; je moet in Contracts namelijk rekening houden met weersomstandigheden, afstand en de wind.
Hoe je een vijand doodschiet is ook van belang. Zo toont de ontwikkelaar wanneer hij een vijand vanuit een bepaalde hoek neerknalt zodat deze in het hoge gras achter hem valt en hierdoor verborgen blijft voor zijn collega's. Je hebt tactisch veel verschillende mogelijkheden om een level uit te spelen. Zo is run-and-gun ook een bruikbare optie, aldus de ontwikkelaars.
Dat het echter niet de slimste optie is, wordt al snel duidelijk wanneer we zelf de game onder de knoppen krijgen. We proberen een van de zijmissies aan te pakken, maar zodra we ook maar één schot missen hebben we de poppen aan het dansen. De hele basis is in rep en roer en gaat op zoek naar ons. We komen er achter dat het run-and-gun-gedeelte een stuk minder goed uitgewerkt is dan het sluipschuttersgedeelte. De chaos die volgt zorgt ervoor dat we opnieuw moeten beginnen.
Het valt op dat hoewel de game er prachtig uitziet en het schietwerk als sniper uitstekend is uitgewerkt, er wel verdomd weinig vernieuwing in de game zit. Sniper Ghost Warrior Contracts speelt het wel heel erg op veilig. En hoewel we kunnen begrijpen dat na de kritiek op Sniper Ghost Warrior 3 er voor de veilige route wordt gekozen, vinden we het jammer dat er nauwelijks innovatie te vinden is. Het kan niet altijd een schot in de roos zijn.