Hands-on: WRC 8
Met WRC 8 mag ontwikkelaar Kylotonn al voor de vierde keer aan de slag met de officiële WRC-game. Bij elke game hebben ze steeds meer de stap gezet richting simulatie en met WRC 8 kiezen ze nu resoluut voor een game die zo realistisch mogelijk moet aanvoelen.
Dat wil zeggen dat er heel wat aandacht is geschonken aan de gameplay en met name de wegligging van de auto’s. Die moet nu zo realistisch mogelijk zijn, met natuurlijk heel wat impact van het weer tijdens een special. Wij konden al even aan de slag met de game en we moeten zeggen dat het in ieder geval niet eenvoudiger is geworden. Onze speeltijd was echter te kort om echt een definitief oordeel te vellen.
Voor het eerst is er ook een dynamisch weersysteem, wat inhoudt dat tijdens een race de weersomstandigheden kunnen veranderen. Gelukkig heb je in je team ook een weerman die het weer – hopelijk juist – kan voorspellen.
Die weerman maakt deel uit van je team in de career mode, die flink werd aangepakt. Je zal nu de verschillende aspecten van je team goed moeten managen. De ontwikkelaar gelooft dan ook dat je een race al kan winnen nog voor er een meter is gereden, door op een juiste manier je team te begeleiden.
Tijdens de career mode krijg je natuurlijk weer de typische zaken voorgeschoteld, zoals je personeel, trainingen, kleine uitdagingen en het uitbouwen van een skill tree. Die laatste is nu uitgebreider dan ooit en moet spelers de mogelijkheid geven om echt een bepaalde kant te kiezen in hun teamstrategie.
De trainingen zijn er dan weer op gericht om je de kleinste aspecten van het rallyrijden eigen te maken. Wil je 100 keer een haarspeldbocht nemen, dan is dat geen enkel probleem. Probeer ook je crew fris en monter te houden, want anders zullen hun stats dalen en presteer je misschien minder tijdens een rally.
WRC 8 bevat naast de WRC ook WRC 2, Junior WRC en enkele historical rally cars, waarmee je allemaal kan rondrijden. Alle locaties uit de echte wereld zijn ook aanwezig, met in totaal meer dan 300 kilometer aan tracks.
De ontwikkelaar wil dat WRC 8 ook een echte racegame wordt. Dat blijkt al duidelijk uit het feit dat ze meer de simulatiekant opgaan, waardoor je meer dan ooit aan je wagen kan sleutelen. Voor de niet-kenners kan dat beperkt blijven, maar wie echt wil kan elk detail van de auto aanpassen. Daarnaast kunnen de verschillende camerastandpunten volledig aangepakt worden. Spelers kunnen zo zelf bepalen wat hun positie achter het stuur is en wat ze allemaal te zien krijgen. Zo zit eigenlijk elk mogelijk camerastandpunt in de game.