Hands-on: Doom Eternal
Doom Eternal
Hij is een man van weinig woorden, maar veel daden: Doom Guy. De stille protagonist van de Doom-serie schopt al sinds 1993 demonenkont en sinds 2016 is de beste man helemaal terug dankzij de reboot van de serie. Eind dit jaar wordt hij weer losgelaten in Doom Eternal.
Heel veel is er niet veranderd in Doom Eternal. Je speelt nog steeds met Doom Guy, je vindt overal geheimen en wapens en je vermoordt demonen op verre planeten, heel veel demonen. Zelfs het vermoorden van kwelgeesten lijkt in eerste instantie exact hetzelfde als in de vorige editie. Toch zijn er kleine aanpassingen gemaakt in de gameplay die grote impact hebben.
Vermoord vijanden met een kettingzaag en je krijgt munitie. Doe genoeg schade zodat je een glory kill kunt uitvoeren (een uiterst brute aanval die in veel gevallen de demon in tweeën splijt of 'm op een andere vreselijke manier aan zijn einde laat komen) en je krijgt gezondheid. Tot zover niets nieuws onder de zon, maar wanneer je snel twee glory kills achter elkaar uitvoert krijg je op de volgende mêlee-aanval opeens een extra 'Blood Punch' AoE-aanval. Daarnaast heb je nu ook een vlammenwerper waarmee je de vijanden in de fik kunt steken. Gaan ze vervolgens dood, dan laten ze extra armor vallen.
Het zorgt ervoor dat je de game tactisch heel anders kunt gaan spelen. Voer twee glory kills uit en die grote demon is opeens niet zo sterk meer dankzij de verdiende Blood Punch. Het zorgt ervoor dat je tactischer gaat nadenken over hoe je een grote groep demonen uitschakelt. Ook zul je vlammenwerper en kettingzaag op de juiste momenten moeten gebruiken. Je wilt immers niet zonder armor of munitie komen te zitten.
We kwamen tijdens onze speelsessie heel wat nieuwe demonen tegen. Blijkbaar hebben de strijders van de duivel ook niet stil gezeten in de afgelopen jaren. Zo kwamen we bijvoorbeeld een spinnendemon tegen die twee turrets op zijn rug had zitten. Door een aantal goed geplaatste schoten konden we de wapens op zijn rug uitschakelen en de demonische spin was gelijk een stuk minder gevaarlijk. Dit geldt voor veel vijanden in de game. Al zul je het zelf moeten uitvinden; de game geeft geen aanwijzingen welke wapens/verbeteringen je van monsters af kunt schieten.
Maar het meest opvallende zijn de aangepaste bewegingen. Doom Guy heeft in Eternal nog alle bewegingsmogelijkheden van de vorige game. Zo heb je double jump nu al aan het begin van de game en kun je tot twee keer toe alle richtingen op dashen. Of dit nou in de lucht is of op de grond. Daarnaast zijn er ook bepaalde muren waar de supersoldaat zich aan vast kan klampen. Deze zul je vooral tegenkomen bij de wat tragere platformgedeeltes. Een afwisseling met Dooms over het algemeen snelle gameplay, maar wellicht een mooi moment om even tot adem te komen.
Tijdens de gevechten zal dit namelijk zelden voorkomen. Bij de meeste gevechten blijven de demonen van alle kanten komen en zul jij ze met flink wat wapentuig een kopje kleiner moeten maken. Oude bekenden zoals de Plasma Gun en de Rocket Launcher keren terug en nieuwe wapens doen hun intrede. Maar ook worden meerdere oude wapens aangepast. Met name aan de secondary fire is flink gesleuteld. Dit is vooral bij de Super Shotgun opvallend: de secondary fire van dit wapen is veranderd in een grijphaak. Je kunt je voorstellen dat dit een flinke impact op de gameplay heeft. Zeker wanneer je het succesvol weet te combineren met de double jump en dashes. Als je het een beetje onder de knie hebt vlieg je binnen de kortste keren de map over om in recordtijd alle demonen om te leggen.
De arachnotron zat al in Doom II (1994). Net als de Pain Elemental en de Arch vile (echt een rotzak, want wekt dode demonen weer tot leven, als hij je niet lastig valt met zijn vuur-aanval).
Wel nieuw zijn de Gargoyle (vliegende imps), Carcass, Doomhunter en Whiplash.
Ik kijk wel weer uit naar deze; een welkome afwisseling met Brutal Doom.
Geplaatst op 2019-06-24 16:37:06