Final Fantasy VII Remake
We gaan er niet over liegen, we kijken enorm uit naar de Final Fantasy VII Remake. Het origineel is dan ook de favoriete game van ondergetekende. Dat wil ook zeggen dat we met een bang hartje afwachten of deze nieuwe versie ons kan plezieren of we achterblijven, ergens huilend in een hoekje met een immens gevoel van nostalgie.
Om te beginnen willen we alvast één ding duidelijk maken: Final Fantasy VII zal verschillende episodes krijgen. Hoeveel dat er zijn is niet meteen duidelijk, maar de makers beloven dat elke episode genoeg inhoud zal hebben voor een volledige ‘normale’ Final Fantasy. De game zou zelfs niet passen op één blu-ray, iets wat we nog niet te vaak hebben gezien. Het eerste deel lijkt alvast te concentreren op de tijd in Midgar, de belangrijkste stad uit Final Fantasy VII en waarschijnlijk een van de bekendste locaties uit de hele reeks.
Wie het origineel heeft gespeeld, die weet dat Midgar een belangrijk deel is in het verhaal, maar dat het eigenlijk ook een grote proloog is naar de rest van de wereld. De grote thema’s worden ingeleid, maar het totale plaatje is zeker nog niet zichtbaar wanneer je voor het eerst Midgar verlaat. Square-Enix wil dan ook veel dieper ingaan op de verschillende personages. Hun verhaal wordt dieper uitgespit en ongetwijfeld uitgebreid met nieuwe episodes. Het is een gevaarlijke beslissing, maar eentje die zeker wel kan. Van een aantal personages uit het origineel weten we immers niet al te veel. Het leven van Cloud wordt redelijk goed uit te doeken gedaan, maar van iemand als Barret weten we eigenlijk niet zoveel.
Voor deze remake wordt trouwens ook een volledig nieuwe stemmencast gebruikt. Bekende stemmen uit voorgaande games en films zal je dus niet herkennen. Ook hier nemen de ontwikkelaars een risico, maar ze geloven zelf dat dit de beste keuze is naar de toekomst toe. Wij hadden voorlopig alvast weinig problemen met de stemmen, al was de typische Japanse overdrijving, ook in het Engels, weer aanwezig.
Visueel maakt deze remake natuurlijk een immense sprong. Van pixels tellen is er geen sprake meer. Midgar en de verschillende personages zien er bijzonder stilistisch uit, zonder over te hellen naar fotorealisme. Er werd ook gebruik gemaakt van motion capture om het realisme toch zo hoog mogelijk te krijgen.
Naast het verhaal is ook de gameplay uit Final Fantasy VII redelijk legendarisch. De combinatie van materia en het ATB-systeem werkte wonderwel en wordt tot op de dag van vandaag nog altijd gezien als één van de beste, en misschien wel het beste, systeem uit de reeks.
Over materia zijn de ontwikkelaars voorlopig bijzonder stil, maar ATB maakt op een bepaalde manier alvast een comeback in de remake. Tijdens gevechten kan je met het vierkantje gewone aanvallen uitvoeren, die een beetje schade toedienen. Door die aanvallen – en door aanvallen succesvol te blokkeren – vult je ATB-meter sneller. Die vult sowieso, maar te traag om er echt nut van te hebben. In totaal heb je twee balkjes die je kan gebruiken om speciale aanvallen uit te voeren. Daarvoor moet je in het command-menu gaat, waar je abilities, magie en items kan gebruiken. Wanneer je dat doet, vertraagt de tijd en heb je dus even tijd om je keuze te maken.
Het is een verrassende mix van oud en nieuw die op het eerste zicht wonderwel lijkt te werken. De actie is sneller, maar fans van het origineel zullen er nog steeds hun gading in vinden. Gamers die meer op zoek zijn naar een action game kunnen bepaalde abilities toewijzen aan shortcuts, om zo sneller aanvallen uit te voeren.
In de remake zal je steeds maar een personage besturen, maar je hebt nog steeds heel wat controle over de andere personages. Tijdens de combat kan je ze ook bepaalde aanvallen laten uitvoeren, zoals je dat vroeger ook deed. De basisaanvallen zullen ze wel uit hun eentje doen en als je dat wil, kan je ze gewoon ook heel de tijd laten doen. Ook hier kiest Square-Enix er voor om verschillende soorten gamers hun gang te laten gaan.
Andere kleinigheden doorheen de combat zijn de focus gauge van vijanden, die je leeg moet krijgen om ze in stagger te brengen, zodat je meer damage kan doen, en de mogelijkheid om tussen verschillende stances te wisselen bij bepaalde personages. Ze doen dan meer damage, maar zijn ook een stuk trager. Waarschijnlijk zullen bij andere personages – voorlopig zagen we enkel Cloud en Barret aan de slag – de verschillende stances andere effecten hebben.
Ziet er heel nice uit! Heb alleen schrik dat de combat gaat tegenvallen.
Ben nog steeds voorstander van turn based combat. Ze hadden dit moete maken zoals FF X
Geplaatst op 2019-06-29 15:37:46
Dus men kan op voorhand niet zeggen hoeveel je moet betalen voor de volledige remake? Zal wel wachten tot alles is uit gekomen. Als alles wel uitkomt en ze niet beslissen om de stoppen na 2 episodes.
Geplaatst op 2019-06-30 15:50:23
Ze zullen het mss helemaal uitmelken e :) money money money
Geplaatst op 2019-07-01 19:38:13
idd of SE kennende stoppen na 2 episodes omdat er maar 8 miljoen exemplaren zijn verkocht. kijk naar deus ex was ook een trilogie.
Geplaatst op 2019-07-02 09:08:32