Hands-on: Borderlands 3
Borderlands 3 is een van die games waar heel wat fans al bijzonder lang op wachten en nu komt de release toch echt wel akelig dichtbij. Tijd dus om eens even kort met de game aan de slag te gaan, om te ontdekken of de Borderlands-magie nog altijd aanwezig is.
Een ding is alvast duidelijk: Borderlands is nog steeds zijn gekke, kleurrijke, over-the-top zelf. Dat is duidelijk op basis van alle trailers, maar ook onze korte speelsessie bevestigt dat. Vijanden zijn er in alle formaten, de ene al gekker dan de andere, en wapens zijn er nog steeds in overvloed. De keuze voor een favoriet wapen is nog steeds hartverscheurend.
In Borderlands 3 speel je niet meer op één planeet, maar krijg je toegang tot verschillende planeten via Sanctuary 3, je nieuwe ruimteschip. Daarmee reis je van planeet naar planeet. Hoe dat juist in zijn werk gaat, is nog niet helemaal duidelijk, maar het maakt de wereld van Borderlands 3 in principe wel een stuk groter dan die van Borderlands 2.
Je nieuwe tegenstander in Borderlands 3 is de cult Children of the Vault, die wordt geleid door de Calypso Twins. Na Handsome Jack en andere villains hebben ze alvast grote schoenen te vullen en is het maar de vraag of ze daar in slagen. Voorlopig vellen we daar geen oordeel over, want we hebben er natuurlijk te weinig van gezien.
Tijdens onze speelsessie was de gameplay alvast nog altijd dik in orde. Omdat we maar een kwartiertje hadden, hadden we niet echt de tijd om alles overal te looten, maar het schieten zelf verloopt nog altijd bijzonder lekker en dankzij het uitgebreide arsenaal aan wapens, vindt elke speler wel een wapen dat hem goed ligt.
Ook de skill tree is terug, maar werd deze keer verder uitgebreid met augments. Zo moet een speler nog meer vrijheid krijgen rond de invulling van zijn personage. Twee spelers die hetzelfde personage kiezen kunnen ze toch een volledig andere speelstijl ontwikkelen. Dat moet vooral in co-op nog genoeg variatie opleveren.
Gearbox beseft wel dat niet iedereen graag met anderen speelt, maar heeft het sociale aspect uitgebreid om er voor te zorgen dat die spelers ook in contact komen met andere spelers. Dat toont zich op verschillende manieren. Zo krijg je in vending machines voortaan ook wapens te zien die je vrienden hebben verkocht en die misschien voor jou wel handig zijn. Daarnaast heb je ook de "rare spawns", bepaalde vijanden die je via specifieke missies moet uitschakelen. Die missies komen enkel ter beschikking wanneer een van je vrienden de vijand eerder heeft gezien. Dit moet er allemaal voor zorgen dat spelers zonder in co-op te spelen toch het gevoel hebben een wereld te delen met hun vrienden.