Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077
De E3 werd dit jaar opgeschrokken door Keanu Reeves die tijdens de Microsoft-persconferentie zijn opwachting maakte. Je zou bijna vergeten dat hij daar stond om te praten over Cyberpunk 2077, de nieuwe roleplaying game van CD Projekt Red.
Keanu Reeves stond op het podium om te praten over Cyberpunk 2077 omdat hij een rol heeft in de game. Reeves vertolkt de rol van Johnny Silverhand, een personage waar de speler 'V' regelmatig mee te maken krijgt. Silverhand is namelijk een bijproduct van een niet helemaal lekker werkende chip in het hoofd van de speler. De beste man is dan ook alleen te zien door 'V' en zal je een groot gedeelte van de game bijstaan. Hoe de relatie met de man in je hoofd verloopt is afhankelijk van jouw keuzes.
Johnny heeft V ervan overtuigd hem te helpen met het vinden van zijn vriendin, Alt Cunningham. Om dit te doen gaan we op zoek naar Brigitte, de leider van de Voodoo Boys. Dat het nog niet zo simpel is haar te bereiken blijkt al snel wanneer we van Placide, een van haar handlangers, een opdracht krijgen. Om Brigitte te mogen spreken moeten we eerst afrekenen met een andere factie; de Animals. Die in een nabijgelegen winkelcentrum hun heil hebben gezocht.
Het gesprek met Placide kan op verschillende manieren aflopen, die niet op de laatste plaats worden bepaald door jouw attributen en wat voor personage je hebt gemaakt. Zo zijn er drie verschillende achtergronden die invloed hebben op bijvoorbeeld de dialogen: Street Kid, Nomad en Corporate. Afhankelijk van jouw achtergrond kun je bijvoorbeeld beter omgaan met gangs of juist met zakenlui en krijg je nieuwe dialogen te zien die niet beschikbaar zijn voor spelers met andere achtergronden. Hetzelfde geldt voor de attributen; afhankelijk van bijvoorbeeld hoeveel punten je in intelligentie stopt zorgt dit ook voor andere antwoordmogelijkheden.
Nadat we het aanbod van Placide hebben geaccepteerd vertrekken we richting het winkelcentrum. Terwijl we de neonlichten van Night City achter ons zien verdwijnen doemt het afgelegen winkelcentrum in de verte op. Er wordt besloten om zo stil mogelijk naar binnen te sluipen en dat lukt aardig. We spelen immers als een Netrunner – een personage met een voorkeur voor hacken. We sluipen ongezien tussen auto's door en schakelen vijanden uit door de omgeving te hacken. Zo is er een Animal die aan het sparren is met een boksrobot. Door de robot van afstand te hacken zorgen we ervoor dat deze het hoofd van de nietsvermoedende Animal eraf ramt en dat geeft ons weer tijd om ongezien verder te sluipen.
Even verderop hacken we een camera in een gang en rekenen vervolgens af met de vijand die aan het eind van de gang staat te wachten. Ook zien we dat de Netrunner niet per se gevechten schuwt – hoewel het volgens de ontwikkelaar wel mogelijk is om de gehele game uit te spelen zonder slachtoffers. Met een nanowire, een dunne gloeiende kabel, scheidt onze V zonder enige moeite hoofden van hun rompen. Ook geeft de nanowire de mogelijkheid om van dichtbij personen te hacken. Vrijwel iedereen in Cyberpunk 2077 is op een of andere manier gemodificeerd met chips en andere upgrades en dat betekent ook gelijk dat ze het gevaar lopen gehackt te worden. We zien hoe V een Animal hackt en hem opdraagt zichzelf met een granaat op te blazen. Raar genoeg zorgt dit er niet voor dat de andere Animals die aan de andere kant van de muur staan reageren. Wellicht gaat er wel vaker een granaat per ongeluk af?
Vervolgens loopt onze V verder het winkelcentrum in tot we bij een grote open ruimte komen vol Animals. De turret in het midden van de ruimte wordt gehackt en terwijl V het vuur opent volgt de turret zijn voorbeeld tot er geen Animals meer overeind staan. We spelen hetzelfde gedeelte nogmaals, maar nu met een andere V die gespecialiseerd is in fysieke kracht. De gang waar we de camera moesten hacken om er ongezien langs te komen heeft ook een deur die we met onze Netrunner niet open kregen vanwege het gebrek aan gemodificeerde spierballen. Deze sterke V trekt echter zonder enige problemen de deur open, wat ook nog eens een kortere weg naar ons doel blijkt te zijn.
In plaats van de turret te hacken, rukt de sterke V het geschut van zijn metalen platform en opent ze het vuur op de Animals. Het lijkt er echter op dat het schietwerk niet het sterkste onderdeel is van Cyberpunk 2077. Het schieten ziet er allemaal wat onhandig uit en vijanden blijven vastzitten in de omgeving. Het lijkt er op dat CD Projekt Red op dit gebied nog wat werk moet verzetten.
Ik hoop dat de gameplay uiteindelijk goed zit, veel opties zijn natuurlijk leuk maar de gameplay moet dan wel echt goed zitten om alles goed met elkaar te laten functioneren.
Geplaatst op 2019-06-20 15:56:25
Tzijn de makers van The Witcher serie, dus da komt zeker goed. Ik hoop enkel dat de camera wat beter is bij dit spel (wat wel zal zijn) das het enige wat mij soms stoorde bij The Witcher games.
Geplaatst op 2019-06-20 18:01:31
The Witcher 3 is voor mij de beste RPG van de afgelopen jaren, gevolgd door The Witcher 2. Maar dat maakt me niet blind. CD Project Red heeft gelogen over de downgrade bij The Witcher 3 bv. Ze hebben nog geen first person game op dit niveau gemaakt. Ze hebben nog geen shooter gemaakt op dit niveau. En alhoewel Cyberpunk er visueel fantastisch uitziet, ben ik nog niet onder de indruk geweest van de gameplay mechanics. Dit moeten ze echt goed krijgen aangezien shooting een groot deel is van het spel. In andere previews wordt ook gemeld dat de driving mechanics er stroef uitzien. In een open wereld moeten ze dit goed krijgen.
De basis moet goede gameplay zijn.
Geplaatst op 2019-06-21 12:10:27
Te veel zorgen aan het maken denk ik dan, this nog wel ff voor de release dat komt goed.
Geplaatst op 2019-06-21 17:32:42
Ze zijn al bezig van 2017 (als het al niet vroeger was)...
Geplaatst op 2019-06-21 18:21:31
En ze hebben nog even... Dus komt goed.. En als het niet goed zit voor hun verzetten ze graag Release dates.. Dus komt goed.
Geplaatst op 2019-06-23 12:40:39