Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen Order
Sinds EA in 2013 de rechten om Star Wars-games te maken wist te bemachtigen, zijn er slechts twee Star Wars-titels uitgekomen: Battlefront en diens opvolger, Battlefront 2. Dit jaar lijkt daar verandering in te komen met Star Wars Jedi: Fallen Order van ontwikkelaar Respawn Entertainment.
Star Wars Jedi: Fallen Order speelt zich een aantal jaar na Revenge of the Sith en draait om Jedi Padawan Cal Kestis die Order 66 heeft overleefd en nu op de vlucht is voor de Galactic Empire. The Second Sister, een inquisitor getraind door Darth Vader, wordt achter onze held aangestuurd en jaagt hem het heelal door.
Hierbij zul je planeten aandoen als Mygeeto en Umbarra, maar de demonstratie die EA gaf op EA Play bracht Cal Kestis naar de Wookie-planeet Kashyyyk. De demo begon ongeveer 15 minuten voor de gameplaydemo die de uitgever al tijdens hun persconferentie had laten zien. We zien Cal, en zijn trouwe sidekick droid BD-1, door het water op Kashyyyk zwemmen richting een nabije AT-AT. Via de takken en begroeiing die op de poten van het mechanische monster te vinden zijn klimt Cal omhoog. De vergelijking met Nathan Drake is hierbij snel gemaakt.
Vervolgens zien we hoe Cal een AT-AT binnendringt en er een soort on-rails shooter volgt. Het ziet er filmachtig en spectaculair uit, maar niet bepaald wereldschokkend. Halverwege ons ritje met de AT-AT verschijnt Saw Gerrera opeens op onze voorruit en vraagt hij ons wie we zijn en wat we aan het doen zijn. Het is niet de eerste keer dat we Saw Gerrera zien. Fans zullen de verzetsheld, gespeeld door Forest Whitaker, herkennen uit de films Rogue One en de verschillende animatieseries. We kunnen ons niet onttrekken aan het idee dat we tijdens de reis van Cal meerdere bekende gezichten te zien krijgen.
Nadat het gevecht in de AT-AT eindigt met het neerhalen van een Imperial-schip, krijgen we de rest van Cal's teamgenoten en zijn eigen schip te zien. Op het schip werd kort een kaartje van het heelal getoond met meerdere planeten – wat er op lijkt te duiden dat je vrij tussen de planeten kunt reizen en niet vast zit aan een lineaire structuur. Iets dat Respawn later in interviews met andere media bevestigde. Ook zijn er gesprekken aan te gang in de rustmomenten van de game. Of dit bijvoorbeeld quests oplevert is momenteel nog onduidelijk.
Verder in de demo krijgen we wat meer gameplay te zien en zien we Cal bijvoorbeeld à la Titanfall over muren heen rennen. Het ziet er allemaal verdacht lineair uit, maar in interviews met collega's lezen we dat het allemaal iets meer open is dan verwacht. De game zou leentjebuur spelen bij de Dark Souls-games en meerdere paden binnen dezelfde omgeving hebben. Ook laat de ontwikkelaar weten dat er meditatie-runes zijn waar Cal zich kan healen, zijn healing-items terugkrijgt, zijn vaardigheden kan upgraden en er ook voor zorgt dat alle vijanden in het gebied weer respawnen.
Ook het vechtsysteem wordt getoond; het lijkt op een Sekiro-achtig systeem waarin vijanden een levensbalk en een posture-balk hebben. Toch ziet het vechtsysteem er in Fallen Order een stuk minder uitdagend uit dan een Sekiro en ook een stuk minder vloeiend. Vijanden worden een voor een aangepakt en lijken nergens met meer dan één persoon tegelijk aan te vallen. Ook op dit punt hebben de ontwikkelaars al aangegeven dat het in de daadwerkelijke game een stuk moeilijker wordt dan wat we op E3 hebben gezien.
Naast zijn kunsten met de lightsaber toont Cal ook zijn Force-krachten. We zien Force Push en Pull voorbij komen en krijgen ook te zien hoe de jonge Jedi de tijd weet te vertragen om aanvallen te ontwijken. Ook zien we vluchtig een skill tree te waarin de Force-krachten, aanvallen en DB-1's vaardighedente upgraden zijn.
Ik wacht af tot een eindje na de release. Je weet namelijk nooit of er plotseling nog "surprisekes" bijkomen.
Geplaatst op 2019-06-26 14:06:13
Wat is er mis met een lineaire game? Heb liever een leuke lineaire game met goed verhaal en tempo dan een open wereld waar niets te beleven valt met opdrachten van verzamelen 10 objecten. Lineaire games worden ten onrechte als negatief gezien.
Geplaatst op 2019-06-26 16:16:19