Hands-on: Watch Dogs Legion
Watch Dogs Legion
Net zoals vrijwel elk jaar wist Ubisoft ook dit jaar niet al hun aankondigingen binnenskamers te houden. Voor de officiële aankondiging werd Watch Dogs Legion gelekt: een Watch Dogs-game in Londen waarin je kunt spelen als elk personage in de game.
Het is een ambitieus doel om elk personage in de wereld speelbaar te maken, maar het lijkt Ubisoft te zijn gelukt. Je speelt in Watch Dogs Legion dus niet als één personage, maar eerder als één organisatie: DedSec. De hackersgroep uit de eerste twee delen is uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie, al staan de idealen van de groep nog steeds fier overeind. DedSec komt op voor de gewone mens, de onderdrukten in de samenleving, de onzichtbaren.
De game speelt zich af in een toekomstig Londen waarin een donkere technologische toekomst wordt geschetst. De stad is veranderd in een politiestaat en de burgers worden met harde hand onderdrukt. De pond is onderuit gehaald door een nieuwe vorm van cryptocurrency en de stad krioelt met drones, robots en checkpoints. Vrijheid staat niet langer hoog in het vaandel in deze wereldstad.
Het is een grimmige toekomst en één die DedSec niet graag ziet. Het is aan jou en de organisatie om Londen te bevrijden en betere toekomst te bieden. Je begint de game met een aantal basisleden in je organisatie, maar daarna kun je zelf meerdere leden toevoegen. Volgens de ontwikkelaars kun je echt iedereen toevoegen aan je organisatie. Vijanden die je tegenkomt tijdens missies, kun je (mits je ze niet vermoordt natuurlijk) dus ook rekruteren.
Het is echter niet zo simpel als het lijkt, je zult er wel wat moeite in moeten steken om jouw organisatie uit te breiden. Met jouw hackvaardigheden kom je dankzij de profiler alles over iedereen te weten. Loop over straat en je kunt van elk willekeurig personage zien wat ze bezighoudt, hoe hun dag er uit ziet (en op welk moment van de dag ze wat doen) en wat hun unieke vaardigheden zijn. Zo kun je iemand vinden die bijvoorbeeld een bonus krijgt met machinegeweren of iemand die extra schade doet met drones. Vaak zit er echter ook een negatieve kant aan de bonus en zul je dus goed moeten afwegen welk personage je wilt rekruteren.
Wanneer je een doelwit hebt gekozen kun je zien hoe zij denken over DedSec. Als iemand al groot fan is van je organisatie, dan zul je minder opdrachten hoeven uit te voeren om deze persoon over te halen DedSec te versterken. Maar niet iedereen zal fan zijn, sommige haten jouw organisatie – soms zelfs door handelingen die jij in de game hebt uitgevoerd. Het lijkt er op dat niet elke opdracht per personage uniek is, maar volgens de makers zit er een grote variatie aan rekruteeropdrachten in de game. Zo verwijderden we tijdens de hands-on de strafbladen van ons doelwit en zijn vriendin in de database van het politiebureau.
Als je een personage eenmaal gerekruteerd hebt, dan kun je op elk moment wisselen naar dat personage. Let er wel op dat wanneer jouw personage omkomt, deze ook permanent dood blijft en niet meer te gebruiken is. Ook belangrijk is dat je elk personage volledig naar smaak kunt aanpassen (en dan hebben we het niet alleen over kleding). Je kunt personages één van de drie verschillende klassen toekennen en deze uitbouwen via een skill tree. Zo zal de Enforcer-klasse zich voornamelijk richten op wapens en explosieven, probeert de Infiltrator zo stil mogelijk ergens binnen te komen en is de Hacker het klassieke Watch Dogs-personage die zich richt op het hacken van camera's en het gebruik van spiderbots en drones.
Met jouw zelf samengestelde teams doorloop je de vijf verschillende verhaallijnen (gericht op vijf verschillende machthebbers binnen de stad) en meer dan 60 hoofdmissies. Deze missies hebben natuurlijk elk tussenfilmpjes waar jouw personages in voorkomen. De tussenfilmpjes worden aangepast aan het personage dat je op dat moment speelt. Zo zagen we in de demonstratie van een ontwikkelaar dat camerahoeken, teksten en stemmen allemaal verschillen tijdens de tussenfilmpjes afhankelijk van het personage. De rode draad zal hetzelfde zijn, maar deze subtiele wijzigingen zullen de herspeelbaarheid van de game vergroten.
Hoe de game speelt is erg afhankelijk van de klasse én het personage dat je op dat moment speelt. Zo kan een omaatje niet zo hard rennen en komt ze met moeite over hekjes heen, maar wordt ze ook sneller met rust gelaten door de politie. Waardoor een omaatje al gauw geschikt is voor de Hacker-klasse, omdat veel hierbij vanaf een afstand gebeurt. Het is niet onmogelijk om een oma-Enforcer te hebben, maar echt handig lijkt het ons niet.
Laat maar komen!
Geplaatst op 2019-06-17 15:19:59
Hyped!
Geplaatst op 2019-06-17 15:38:55, bewerkt op 2019-06-17 15:39:22
Bangelijk!!
Geplaatst op 2019-06-17 18:24:39
Lijkt leuk, benieuwd!
Geplaatst op 2019-06-18 10:05:18
Klinkt zeer saai, zullen telkens dezelfde soort missies zijn van hack 10 auto's ect...
Geplaatst op 2019-06-20 23:29:42