Hands-on: Luigi's Mansion 3
Luigi's Mansion
Voor iemand die wat bangig is aangelegd komt Luigi verdomd vaak terecht in spookachtige situaties. Ook dit jaar heeft Luigi ergens weer een verkeerde afslag genomen en belandt hij in een spookhotel waar al zijn vrienden worden omgetoverd in schilderijen. Het is weer tijd om op spokenjacht te gaan.
Luigi neemt alle vaardigheden die hij heeft opgedaan in de vorige games mee naar Luigi's Mansion 3. Schijnen met een zaklamp en het zuigen en blazen met de Poltergust G-00 zijn nog steeds de belangrijkste onderdelen van je arsenaal. Nieuw is de mogelijkheid om tijdens het opzuigen van spoken deze tegen de grond, voorwerpen en andere spoken te rammen. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat de spoken sneller opgezogen kunnen worden.
Ook nieuw is dat Luigi nu een klein sprongetje kan maken met de schouderknoppen en hiermee objecten in de omgeving kan activeren of geesten laten schrikken. Daarnaast heeft Luigi de mogelijkheid om een ontstopper op vijanden af te schieten. Dit is vooral handig bij vijanden met schilden. Door de ontstopper op het schild te schieten en vervolgens het touw dat aan de ontstopper vastzit op te zuigen, sleep je zo het schild uit de handen van het spook. Wel was het voor ons even wennen aan de besturing. Meermaals waren we kwijt waar Luigi nu naar aan het richten was. We denken dat het een kwestie van wennen is en dus geen al te groot probleem, maar intuïtief is anders.
De grootste nieuwigheid is echter de toevoeging van Gooigi. De slijmerige groene evenknie van Luigi deed al eens zijn opwachting in de 3DS-remake van de eerste Luigi's Mansion, maar was daar enkel speelbaar in de multiplayermodus. In het derde deel krijg je ook in de singleplayer de beschikking over je slijmerige kloon. Met een druk op de knop valt Luigi in slaap en krijg je de beschikking over Gooigi. Doordat Gooigi uit slijm bestaat kan hij zonder problemen door uit de grond schietende spijlen en kooien lopen. Zorg alleen wel dat hij uit de buurt blijft van water, want dan spoelt ie zo weg. We kregen al een aantal interessante puzzels met Gooigi voorgeschoteld tijdens onze speelsessie met de game en we zijn benieuwd wat ons in de volledige game staat te wachten. De toevoeging van Gooigi zorgt hoe dan ook voor veel meer diepgang en variatie in de levels en puzzels.
Het hotel waar onze groene loodgieter belandt kent ook veel meer variatie dan de huizen uit de vorige delen. Het bestaat uit meerdere verdiepingen met elk zijn eigen thema en boss battle. Tijdens de demo gingen we op zoek naar een liftknopje op een verdieping met een middeleeuws thema. Wat opvalt is dat de levels levendig aanvoelen. Overal op je scherm zie je kleine animaties die de kamers tot leven brengen. De vijanden mogen dan dood zijn, de wereld is levend.
Ook de ScareScraper-modus (of Thrill Tower-modus, afhankelijk van welke editie je hebt gespeeld) uit Luigi's Mansion: Dark Moon keert terug. In deze modus kun je met drie andere vrienden de strijd aangaan met het paranormale. Zolang je binnen de tijd een bepaalde hoeveelheid spoken opzuigt mag je door naar de volgende verdieping. Nieuw is de variant waarin je een bepaalde hoeveelheid Toads moet redden binnen de tijd. Alle levels in de multiplayer zijn overigens willekeurig, dus je zult elke keer weer opnieuw verrast worden.
het ziet er heel tof uit
voor zoiets zou ik switch kopen had vroeger veel uurtjes plezier op de op gamecube het eerste deel
Geplaatst op 2019-06-19 12:23:11