Hands-on: Blood & Truth
Wie al vroeg verknocht was aan PlayStation VR heeft ongetwijfeld VR Worlds gespeeld. Die verzameling korte demo’s was het perfecte instappunt voor heel wat gamers en een van de meest opvallende onderdelen was The London Heist. Daar is nu een volledige game rond gebouwd: Blood & Truth. Wij kregen onlangs de kans om de game nog eens te spelen en we kregen een volledige rondleiding bij London Studio, de ontwikkelaar.
Blood & Truth is gebouwd rond een belangrijke tagline: Be the Action Hero. Dat idee wordt meteen duidelijk wanneer je het spel speelt. Actie is het allerbelangrijkste in de game. Ja, er zitten hier en daar ook wat puzzels in, maar die zijn er enkel om de speler even wat ademruimte te geven. Plezier primeert in de game boven realisme, zonder echt volledig uit de bol te gaan, met films als James Bond en John Wick als belangrijkste inspiratiebronnen.
We moeten ook eerlijk zijn, Blood & Truth brengt het actieaspect ook bijzonder goed naar voor. De ontwikkelaars hebben op dat vlak een goede mix gevonden tussen realisme en pure actie. De wapens voelen goed aan, klinken en zien er vrij realistisch uit, maar alles wat je er mee kan doen is minder realistisch. De makers geven zelf toe dat er bijvoorbeeld meer kogels in een magazijn zitten dan normaal het geval zou zijn. Je kan ook weapon tricks doen, om het allemaal wat cooler te maken en je kan zowat alle wapens ook dual wielden. Voeg daar nog een slo-mo optie aan toe en je weet dat Blood & Truth volledig draait om knallen.
Blood & Truth is op basis van de korte speelsessies die we al hebben gekregen ook de eerste VR-shooter die perfect weet hoe om te gaan met beweging in de game. Er zijn op dat vlak twee verschillende soorten bewegingen.
In de meeste gevallen zal je van waypoint naar waypoint kunnen bewegen binnen een lineair pad. Blood & Truth geeft je niet al te veel vrijheid. Je kan hier en daar wel naar links en rechts strafen, maar in 99% van de gevallen weet je perfect waar je naartoe moet gaan. Je zal ook niet teleporten of ronddraaien om alles in de gaten te houden. Blood & Truth gaat altijd vooruit, letterlijk. Bij veel games zou dat een probleem zijn, maar in VR en bij dit type game werkt het perfect.
De tweede manier van bewegen is on rails. Dit zijn vaak de meest actievolle momenten. Denk daarbij aan een ontsnapping uit een gebouw of een achtervolging met auto’s en moto’s.
Knap is dat Blood & Truth een goede manier heeft gevonden om misselijkheid tegen te gaan in een game met toch flink wat beweging. Het blijft natuurlijk iets dat iedereen persoonlijk moet ervaren, maar wij hadden er alvast weinig last van.
Ook andere technische aspecten werken goed. Spelen met twee Move-controllers om twee wapens te gebruiken – of om met twee handen een wapen vast te nemen – werkt perfect. Alles gaat bijzonder vlot en nooit hadden we last van storingen of wapens die plots op verkeerde plaatsen te vinden waren. Ook het herladen, wisselen van wapens of het wegsteken van een wapen gebeurt allemaal heel intuïtief.
Tijdens onze studio tour bij ontwikkelaar London Studio kregen we dan ook te zien dat er technisch heel wat werk in de game is gestoken. Zo werden alle cutscenes met motion capture opgenomen en werd er bijzonder veel aandacht besteed aan de positie van de speler op dat soort momenten. Hij is immers het aandachtspunt en hij moet het gevoel hebben echt midden in het verhaal te zitten.
Ook aan de muziek en het geluid werd met veel liefde gewerkt. Het geluid van alle wapens werd in verschillende lagen opgenomen om een mooi 3D-geluid te krijgen, dat zich aanpast naargelang de ruimte waar je je bevindt. De soundtrack is dan weer tot in de puntjes uitgewerkt en is zelfs een onderdeel van de gameplay.
De makers noemen dat systeem de badass-ometer, waarbij de muziek steeds meer zal aanzwellen als je je gedraagt als een echte badass. Speel je wat trager of word je vaker geraakt, dan is de muziek wat stiller, zodat je beter kan horen waar je vijanden zich bevinden.
Die muziek werd trouwens opgenomen met een volledig orkest en is op bepaalde momenten zeer indrukwekkend. Ons oog viel vooral op het stuk waarbij je een gevecht hebt in een discotheek en je achter een DJ-tafel kan gaan staan, om zelf de muziek te mixen en met het licht te spelen.
Londen is ook een belangrijk onderdeel van de game. Blood & Truth speelt zich bijna volledig af in de Engelse hoofdstad en die werd tot in de puntjes nagemaakt, om de speler volledig te kunnen onderdompelen. Die immersie is in een VR-game bijzonder belangrijk en het lijkt er op dat London Studio daar zeker in is geslaagd.