Hands-on: Dreams
Dreams
[Geschreven door Brent]
Media Molecule, de makers van onder andere Little Big Planet en Tearaway, zijn terug. Dit keer brengen ze ons Dreams, een toolkit vermomd als videogame die je de wildste dromen van andere spelers laat beleven of je eigen dromen laat creëren. De mogelijkheden lijken oneindig en veel creaties zijn de moeite waard om te ervaren, al heeft een game dat een groot deel van zijn content in de handen van de gebruikers laat ook zijn nadelen.
Dreams is lange tijd een groot raadsel geweest. Niemand wist echt wat we mochten verwachten van het project, maar de early access brengt daar nu verandering in. We kunnen volop aan de slag met de toolkit die ingebouwd zit in de game en kunnen volop de creaties van andere spelers beleven. En wanneer we beleven zeggen, bedoelen we echt beleven, want in Dreams is zo goed als alles mogelijk.
In het begin van de game mogen we namelijk onze eigen Imp kiezen, een schattige pluisbal die dienst doet als cursor. Met die Imp bestuur je alles: je maakt je eigen projecten, navigeert door je menu, speelt demo’s van anderen... Om dat te doen maakt Dreams gebruik van de lichtbalk op je controller. Het geeft een groot gevoel van controle en heeft veel weg van een pc-muis, al wordt het rondzwaaien van je controller en het continu resetten van je Imp na een half uur wel redelijk vermoeiend.
De creatievelingen zullen onmiddellijk aan de slag willen gaan met de toolkit die het grootste deel van Dreams in beslag neemt. Hierin is zo goed als alles mogelijk: demo’s voor games, digitale schilderijen, creaties van werelden en muziekstukken; wat er ook maar in je opkomt, je kan het maken. De verschillende tutorials en filmpjes zorgen ervoor dat je alle opties ten volle kan benutten, al zijn alle mogelijkheden redelijk overweldigend voor nieuwkomers, wat afschrikwekkend kan werken.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet de moeite waard is om die demo waar je al zolang over droomt te proberen maken. Je kan helemaal van nul beginnen, maar als je niet zo ongelooflijk creatief bent aangelegd kan je nog altijd jouw visie tentoonstellen. Dreams laat het namelijk toe om de creaties van anderen te gebruiken voor je persoonlijk project zonder dat je bezorgd moet zijn over copyright. Het geeft een hele nieuwe dimensie aan de game en laat iedereen toe zijn creativiteit de vrije loop te laten.
De meeste mensen zullen zich voornamelijk bezighouden met het andere grote aspect van de game: dreamsurfen. Het is een mooie naam voor het ontdekken en spelen van de creaties van anderen, en misschien wel het meest interessante gedeelte van de game. Er zijn namelijk al enkele prachtige demo’s van potentieel nieuwe games verschenen, die er soms heel veelbelovend uitzien. Daarnaast zijn er ook al wat superfans aan de slag gegaan, waardoor we eigen versies van games zoals Skyrim of de demo van Silent Hill’s P.T. kunnen spelen.
Spijtig genoeg reikt de content van Dreams nog niet veel verder dan die demo’s, kunstwerken en muziekstukken. Ze zijn ongetwijfeld indrukwekkend, maar bieden daarnaast ook maar enorm kort plezier, waarna je weer op zoek moet gaan naar een andere demo. Ze zijn ook nog maar beperkt, mede door early access natuurlijk, maar de meeste demo’s zijn probeersels, en daardoor onafgewerkt en niet echt de moeite om te spelen. De muziekstukken en kunstwerken zitten in datzelfde schuitje. Ze zijn leuk om naar te kijken en luisteren, maar bieden erg beperkt spelplezier.
Ik heb de PT-level gezien, echt wel goed nagemaakt!
Geplaatst op 2019-05-03 15:04:19
Ik kan je ook nu al zeggen dat die single player niet veel gaat zijn behalve wat grappige simpele maar artistieke levels. Zeker niet voor hardcore gamers. Dreams draait om de tools om een game te maken. Je kan het beter vergelijken met een review over een programma als photoshop en niet met een review over games.
Geplaatst op 2019-05-03 16:04:34, bewerkt op 2019-05-03 16:06:13
Ik denk dat je zwaar te kort door de bocht gaat want je weet niet half wat hier allemaal mee mogelijk is.
Geplaatst op 2019-05-04 19:39:29
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt of ik heb het gewoon slecht verwoord. Maar ik denk wel degelijk dat dreams een enorm bijzondere en originele engine is waar bijna alles met mogelijk is om op een simpele manier te creëren wat je maar wilt.
Maar in het artikel kreeg ik het gevoel dat ze eerder aan het afwachten zijn op de single player om het dan te scoren. Terwijl de single player niet is waar het echt om draait in dreams. Het moet vooral beoordeeld worden op wat het in staat is met de creator. Daarom de rare vergelijking van mij met photoshop, je gaat photoshop ook niet beoordelen als een game. Natuurlijk moet de single player beoordeeld worden maar het mag niet te veel de eindscore beïnvloeden.
Geplaatst op 2019-05-05 10:04:22, bewerkt op 2019-05-05 10:05:23
Ik moet hierbij denken aan Project Spark van MS maar het is toch verschillend en niet echt helemaal te vergelijken met dat volgens mij?
Geplaatst op 2019-05-04 19:40:23
Nee is totaal anders. En dit zit heel goed in elkaar. Ik gebruik het nu al een tijdje en ik kan zeggen dit is nog nooit eerder voorgedaan.
Geplaatst op 2019-05-05 10:29:25