Hands-on: Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11
De bekendste fightinggames ter wereld zijn ongetwijfeld Tekken, Street Fighter en Mortal Kombat. Elk hebben ze hun eigen stijl en hun eigen publiek, maar het zijn wel de grootste namen. Die laatste krijgt binnenkort een elfde telg en wij kregen de kans om al eens kort aan de slag te gaan met de beperkte bèta.
We noemen de bèta niet enkel beperkt omdat we slechts een aantal dagen de tijd kregen om er mee aan de slag te gaan, maar ook omdat de content in deze versie flink werd teruggeschroefd, wat natuurlijk niet abnormaal is voor een bèta.
In de bèta van Mortal Kombat 11 krijgen we toegang tot een tower en de eenvoudigste online matches. Je kan ook al een beetje spelen met het aanpassen van je personage, maar dat is nog bijzonder beperkt en aangezien er ook niet veel wordt uitgelegd, zal je daar nog niet veel leren. Er zijn ook slechts vijf vechtersbazen die je eens kan uittesten.
Wat hebben we dan wel al geleerd in deze bèta? Om te beginnen ziet de game er heel gelikt uit. De omgeving, de fighters en de verschillende moves zijn allemaal heel mooi weergegeven. Zoals we gewoon zijn spat het bloed er weer flink vanaf en worden de meest gore moves uitgehaald om de tegenstanders een kopje kleiner te maken. Onze skills zijn niet goed genoeg om al fatalities ontdekt te hebben, maar we vermoeden dat ook die weer flink de pan uitswingen.
Nieuw tijdens de gevechten is de Fatal Blow, die je krijgt wanneer je health onder de 30% zakt. Die zijn vergelijkbaar met de X-Ray aanvallen uit Mortal Kombat X, maar je zal dus niet langer een metertje moeten vullen. Net als die X-Ray aanvallen zien de Fatal Blows er geweldig uit en leveren ze alles wat je verwacht bij een game als Mortal Kombat.
Er zijn nu ook twee metertjes voor offensieve en defensieve speciale vaardigheden en aanvallen. Je zal dus niet moeten beslissen voor welk soort aanvallen je een grote meter moet gebruiken, maar je krijgt voortaan de mogelijkheid om het te verdelen over de twee aspecten. Ook hier hebben we nog niet voldoende tijd in kunnen steken om te beslissen of dit nu goed of slecht is.
De gevechten verlopen in deze bèta trouwens heel vlot. Zelfs een speler met weinig kennis van de reeks kan al enkele mooie aanvallen uit zijn mouw schudden, zonder dat button mashers de bovenhand lijken te halen.
De grootste vernieuwing echter die al te vinden is in de bèta, zij het in bijzonder beperkte vorm, is de manier waarop je personages nu helemaal kan aanpassen. Dat kan niet enkel qua uiterlijk, maar ook op vlak van gevechtsstijl en speciale aanvallen.
Door het spelen van de game zal je immers gear en boosts kunnen vrijspelen, die je dan aan een personage kan toewijzen. Op basis van die gear en een aantal andere zaken die je kan kiezen, kan je dan een compleet custom personage creëren. Dat personage kan niet enkel door jou gebruikt worden, maar ook door de AI. Het zorgt er voor dat Mortal Kombat 11 eigenlijk een onbeperkt aantal fighters krijgt, die natuurlijk wel allemaal gebaseerd zijn op de standaardpersonages. Wij zijn alvast benieuwd hoe dit in de toekomst door de community verder uitgewerkt zal worden. Voorlopig hebben wij wel te weinig vrijheid en te weinig uitleg gekregen om er al iets moois van te maken.
Tot slot kunnen we ook nog een eenvoudige tower bedwingen in deze béta, waarin je uitkomt tegen de vijf fighters die al beschikbaar zijn in de bèta. Het is niets speciaals, maar geeft al een eerste blik op hoe de AI in de game zal spelen.
Input van fatality's staan gewoon mooi in het pauze menu hoor ...
Geplaatst op 2019-04-03 09:40:24
Ja, ik had nu nog niet alles gecheckt qua controls :) En zelfs dan nog zou het niet al te handig lukken bij mij.
Geplaatst op 2019-04-03 14:48:18
is het niet zo dat je 1 krijgt per personage en je de andere moet unlocken in de crypt of hem uitvoeren?
Geplaatst op 2019-04-03 17:14:03
In de beta waren gewoon de 2 fatality's zichtbaar.
Geen idee hoe dit in de volledige game gaat zijn ...
Hopelijk zijn sommige hidden, na ze 1 keer te zien is het wel goed.
Je bent ze snel beu gezien imo.
Geplaatst op 2019-04-04 09:04:03, bewerkt op 2019-04-04 09:04:22