Hands-on: Just Cause 4
Just Cause 4
Rico is terug en hij heeft het opnieuw aan de stok met een heel leger. Gelukkig kan hij ook in Just Cause 4 rekenen op de steun van de bevolking om zijn vijanden te verslaan. Zolang het weer tenminste geen roet in het eten strooit.
Just Cause 4 pikt in na de gebeurtenissen in Just Cause 3. Rico heeft zijn job bij The Agency opgegeven en is op zoek naar de ware toedracht achter de verdwijning van zijn vader. Daardoor komt hij terecht op het eiland Solis, dat verwikkeld zit in een stevige oorlog tussen The Black Hand, een privéleger in dienst van de man die de plak zwaait op het eiland, en de lokale bevolking. Tijd dus om flink wat chaos te creëren.
De basis van Just Cause 4 is nog steeds zeer gelijkaardig aan de vorige games. Dat wil zeggen dat je opnieuw een stevig gebied voor de voeten krijgt geworpen, waar je opnieuw mag uithalen wat je wil. Ja, Just Cause 4 bevat een verhaal en missies die je moet volgen, maar die zijn eerder een excuus om volledig los te gaan.
Om je daarbij te helpen, zijn de mogelijkheden van Rico weer wat opgeschroefd. Hij beschikt nog steeds over zijn grappling hook, maar de mogelijkheden zijn voortaan echt legio. Je kan er de normale tethers mee afschieten, maar ook kabels met een ballon aan, om alles in de lucht te krijgen, of boosters die heel wat snelheid weten te ontwikkelen. Die drie worden dan weer uitgebreid met verschillende mods, waardoor je als speler echt kan doen wat je wil.
Je kan ook zeer vlot wisselen tussen die drie mogelijkheden, waardoor je tijdens gevechten je creativiteit volledig kan botvieren. Onze speelsessie was jammer genoeg maar enkele uurtjes, maar daarin leerden we al dat vrijwel niets onmogelijk is. Als speler moet je combineren dat het een lieve lust is om voertuigen, omgeving en vijanden te laten ageren met je grappling hook en dat kan soms heel verrassende resultaten opleveren.
Heb je niet voldoende met je grappling hook en alle wapens en voertuigen die je in de wereld tegenkomt, dan kan je ook nog een supply drop vragen. Zowat alles wat in de game te vinden is, kan je zo op bestelling krijgen, als je tenminste eerst het gewenste voertuig, wapen of meer hebt unlockt voor een supply drop. Daarvoor moet je meestal bepaalde missies tot een goed einde brengen of andere extra activiteiten voltooien.
De twee grootste nieuwigheden in Just Cause 4 zijn echter de Front Line en het extreme weer. De Front Line is wat het is, namelijk het punt waar de oorlog tussen The Black Hand en de bevolking wordt uitgevochten. Om die frontlinie in je voordeel te laten opschuiven, moet je nieuwe squads verzamelen en ze inzetten om bepaalde regio’s over te nemen. Squads krijg je dan weer door chaos in de wereld te creëren en dat doe je door alles wat je tegenkomt af te breken, liefst op een zo creatief mogelijke manier.
Het extreme weer is hetgeen spelers van Just Cause 4 bijna letterlijk moet wegblazen. Je mag vier types verwachten: onweer, zandstormen, sneeuwstormen/lawines en tornado’s. Die vier vormen van extreem weer zijn ook verdeeld over vier regio’s met een andere invulling: stedelijk, regenwoud, woestijn en berggebied. Onweren, zandstormen en sneeuwbuien kwamen we nog niet tegen, maar met de tornado hebben we wel al een stevig robbertje uitgevochten.
Een tornado in Just Cause 4 is dan ook echt een tornado. Hij slokt alles in zijn pad op en maakt het voor jou bovendien een flink stuk moeilijker om met je wingsuit en parachute aan de slag te gaan. Kom ook niet te dichtbij met een auto, want voor je het weet wordt je bolide door de lucht geslingerd. Het doel van de ontwikkelaars is natuurlijk om spelers tijdens deze scènes met open mond naar het scherm te laten kijken en bij ons zijn ze daar alvast in geslaagd. De grootte van het extreme weer, in combinatie met de manier waarop de wereld van Just Cause 4 is opgebouwd – zowat alles kan stuk – zorgt dan ook voor heel wat wauw-momenten en het dwingt de speler er toe om alle tools in zijn arsenaal aan te spreken en zo creatief mogelijk te werken.