Dying Light: Bad Blood
Dying Light: Bad Blood
Dying Light is nu niet meteen een onbekende titel voor de meeste onder ons. De reeks richt zich op het genre van een open wereld die bezaaid is met slenterende zombies. Terwijl ontwikkelaar Techland hard aan het werk is om Dying Light 2 af te werken, krijgen we een klein tussendoortje, genaamd Dying Light: Bad Blood.
Dying Light: Bad Blood is niet meteen wat je verwacht van de reeks, want men trekt de setting naar een ander genre, namelijk battle royale. Battle royale is tegenwoordig een hip genre waar veel ontwikkelaars van willen meesmullen. Gelukkig brengt ontwikkelaar Techland een meer persoonlijke toets en is het niet meteen iets wat de rest ook doet. Dying Light: Bad Blood bevindt zich op dit moment in early access via Steam en wij gingen er enkele rondjes mee aan de slag om te kijken of het eigenlijk wel thuishoort in het genre. Dying Light: Bad Blood heeft dus een eigen interpretatie van het battle royale-genre doorgevoerd, zijnde dat je niet met een aantal personen op een map wordt gestuurd en elkaar gewoonweg moet doden. Neen, het loopt net ietsje anders. Het is uiteraard Dying Light waar zombies nog steeds centraal staan en dit wordt dan ook doorgetrokken naar deze mode. Met een totaal van twaalf personen word je op een map gedropt en vanaf dat moment is het volledig aan jou.
Het doel is het volgende: je moet de laatste helikopter zien te halen, zodat je veilig kan ontsnappen. Spijtig genoeg zijn de plaatsen zeer beperkt en kan slechts een iemand meegaan met de helikopter en wordt het dus letterlijk vechten om die plaats te bemachtigen. Maar om die plaats te kunnen verkrijgen, moet je natuurlijk wel iets terug doen. Zo moet je een totaal van 1800 samples zien te verkrijgen van bepaalde hives op de map. Je hebt deze in verschillende soorten en telkens worden ze hier verdedigd door een groepje zombies. Je hebt uiteraard de eenvoudige hives waar slechts enkele zombies staan te waggelen, maar de beloning is dan ook niet immens. Uiteraard vind je ook hives terug die je iets meer beloning geven, maar deze zijn dan ook iets moeilijker. Zo heb je al eens een brute die je staat op te wachten en hiervoor heb je dus iets meer tactiek nodig, want deze kan wel tegen een aantal slagen van je wapen. De zuurspuwende zombies zijn ook terug om een beetje verandering te brengen in tactieken.
Momenteel zijn er echter nog niet voldoende verschillende zombie-varianten, wat een beetje jammer is voor de afwisseling, maar de grootste vijand zijn nog altijd de menselijke tegenspelers. Bij een bepaalde hoeveelheid samples stijg je een level en dit geeft je terug full health, indien je gewond raakte. Bij level 4 of dus 1800 samples mag je je klaarstomen om een spurtje in te zetten naar de helikopters, maar wees alert, want nu komt je positie voor de andere spelers zichtbaar op de map en start de jacht op jou. Het brengt wat extra spanning met zich mee, want als de persoon jou weet te doden - en hij blijft als enige over aan de helikopter - dan wint hij.
Qua wapentuig heb je natuurlijk de bekende melee-wapens zoals een mes, machete, knuppel, die je kan modden met extra damage-mods en explosieven, maar je hebt ook enkele vuurwapens, zoals shotguns, pistolen en een boog. De boog vind je in de wereld, maar de wapens hebben we enkel tot hiertoe teruggevonden in de supplycrates die random worden gedropt. Deze worden zichtbaar op de map en hebben dus enkele wapens die je zeker helpen in de strijd tegen de rest. Om deze crates te bemachten, moet je jezelf wel even vuil maken, want je bent niet de enige die ze wil. Enkele menselijke AI personages staan aan deze crates en je moet deze dan ook doden om eraan te geraken. Verder heb je ook nog de andere spelers die hier op azen. Na iedere ronde krijg je wat XP dat helpt om je level te verhogen. Bij het verkrijgen van een nieuw level krijg je toegang tot een lootbox. Deze geeft je een random stukje kleding dat je personage kan aantrekken.
Grafisch volgt Bad Blood natuurlijk zijn grote broer mee qua engine en ziet het er zeker niet lelijk uit. Alles is mooi gedetailleerd, maar het voelt niet nieuw aan. Het stukje map komt recht uit Dyling Light 1, dus dat vinden we wel wat spijtig. Verder is de combat niet altijd even correct. Wanneer je een tegenspeler zijn aanval wil afblocken, hadden we soms het gevoel dat het gewoon niks deed en uiteindelijk werden we toch geraakt. De combat is ook wat eentonig, dus we zien wel graag variatie.