World of Warships & World of Tanks op console
Wargaming heeft al langer de stap gezet naar de consoles, voornamelijk dan met World of Tanks. Die consoleversie werd altijd een beetje als het kleine broertje bekeken, terecht ook vanwege het kleinere aantal gebruikers, maar het lijkt er op dat Wargaming de consolemarkt nu echt volledig wil veroveren en niet enkel met World of Tanks.
Laten we toch maar even beginnen met World of Tanks, dat op console tegenwoordig World of Tanks: Mercenaries heet. Die Mercenaries werd toegevoegd om duidelijk aan te geven dat het hier over een volledig aparte versie ging, met natuurlijk wel nog steeds alle basiselementen aanwezig. Bij Wargaming hadden ze echter al snel door dat een consolegamer geen pc-gamer is. Die laatste wil vaak veel meer realisme in dit soort games, terwijl de consolegamer gewoon plezier wil maken en minder over de kleine details valt.
Het is daar dat de huurlingen uit de titel in beeld komen. Wargaming besloot immers om een volledig fictieve factie toe te voegen, die het niet zo nauw neemt met de geschiedenis. Het zijn opvallende personages met nog opvallendere tanks, die meer dan eens bestaan uit onderdelen van andere tanks.
Om die nieuwe tanks te verkrijgen, moet je niet meer gewoon een boel XP en Silver verzamelen, maar wel contracts vervullen. Hoe hoger in tier de tank is, hoe moeilijker het contract. Het moet er voor zorgen dat het vooral de prestaties van de speler zijn, die er voor zorgen dat die speler de strafste tanks in zijn arsenaal heeft.
Naast de nieuwe tanks, werd er ook een alternatieve tijdlijn op poten gezet, met een aantal nieuwe maps, die het hele verhaal achter de mercenaries nog een beetje meer moet uitdiepen. De nieuwe personages en nieuwe tanks zijn al een tijdje beschikbaar op console, maar de komende maanden mag je nog heel wat meer nieuwe content verwachten.
Met World of Tanks: Mercenaries kan je dus al aan de slag, maar dat is bij World of Warships: Legends nog niet het geval. Ook hier gaat het over een versie, waarbij de basisgame volledig werd aangepast naar console, zonder dat de basis van de game veranderd wordt.
Om te beginnen werd de engine flink onder handen genomen, om er voor te zorgen dat de game er bijzonder knap uitziet op console. De makers verzekerden ons dat dit nog niet het eindproduct was, maar het zag er allesbehalve slecht uit.
Tegelijkertijd werd ook de UI aangepakt, om alles een beetje handiger te maken voor iemand die enkel een controller in zijn handen heeft. Zo zijn de upgrades in World of Warships redelijk diepgaand, maar is het moeilijk om het overzicht te behouden. In de consoleversie is er een eenvoudigere vorm van de tech tree aanwezig, terwijl spelers toch nog voldoende vrijheid moeten hebben om hun schepen naar wens aan te passen.
Ook de maps zijn ietsje kleiner geworden, om de actie wat intenser te maken. Tegelijkertijd kan je in de consoleversie maar met maximaal 18 spelers tegelijk de strijd aan, ietsje minder dan op pc dus.
Net als in World of Tanks: Mercenaries wil Wargaming ook in de consoleversie van World of Warships een klein verhalend element extra toevoegen. In dit geval draait dat rond de commanders, die in de consoleversie gezien kunnen worden als ‘heroes’ en om die helden toe te voegen aan je collectie, zal je ze eerst moeten verslaan.