Dakar 18
Dakar 18
Soms zijn onze verwachtingen niet bijzonder hoog wanneer we voor bepaalde games worden uitgenodigd. Zeker wanneer het over licentiegames gaat, houden we in veel gevallen ons hart al vast. Dat was niet anders toen we klaarstonden voor de presentatie van Dakar 18. Wij zagen al een rallygame komen, waar gewoon de licentie van Dakar op werd geplakt. Niets bleek minder waar.
Voor wie de Dakar-rally niet kent, even een korte uitleg. Tot voor een aantal jaren was Paris-Dakar de grootste rally ter wereld en zoals de naam doet vermoeden, werd hij gereden van Frankrijk naar Senegal. Door gevaarlijke situaties in Afrika werd echter besloten om het hele circus te verhuizen naar Zuid-Amerika, waar de rally nu verder leeft onder de naam Dakar.
Er is nog nooit een echt goede game gemaakt rond de Dakar-rally en dat heeft een aantal redenen. De belangrijkste is dat het hier gaat over een endurance race, waarbij de piloten een startpunt, een eindpunt en enkele tussenpunten krijgen voorgeschoteld. De rest moeten ze zelf uitdokteren, aan de hand van een roadbook met een minimum aan informatie. Hoe je van punt A naar punt B rijdt, is volledig aan jou, zolang je onderweg maar de checkpoints passeert. Van een echte route is er geen sprake.
Dat systeem proberen de makers nu ook over te brengen naar Dakar 18. Je krijgt een roadbook, met een aantal aanwijzingen, maar de bedoeling is dat je volledig zelf tussen de verschillende punten navigeert. Speel je op de laagste moeilijkheid, dan krijg je nog een aanduiding op je kompas, om de juiste richting aan te geven, maar op hogere moeilijkheidsgraden is dat niet het geval en is de kans dus reëel dat je gewoon verloren rijdt.
Het zorgt ervoor dat je in Dakar 18 een stuk voorzichtiger zal racen, dan dat je dat in andere games doet. Niet zomaar heel de tijd volle gas. Je moet dan ook de omgeving in de gaten houden, want een ongeluk schuilt in een kleine hoek en in Dakar 18 betekent een zware crash gewoon het einde van je race. Het kan zelfs dat je toch nog de finish van een etappe weet te halen, maar dat je piloot te zwaar geblesseerd is en je toch gewoon moet opgeven.
Geraak je onderweg ergens vast in het zand, dan moet je echter nog niet beginnen wanhopen. Dan stap je gewoon uit je auto en probeer je eerst zelf je wagen vrij te krijgen. Lukt dat niet, dan zal je een andere deelnemer moeten tegenhouden en moeten vragen of hij je even wil helpen.
Omdat Dakar 18 je veel vrijheid wil geven, moet er ook een heel grote map zijn en dat is ook het geval met een gebied van 18.000 vierkante meter, dat je vrij kan verkennen. Volgens de makers kan je zes uur rechtdoor rijden voor je het einde van de map tegenkomt. Etappes kunnen dan ook tot twee uur duren, afhankelijk van hoe snel je de weg weet te vinden. Alle gebieden zijn trouwens volledig nagemaakt op basis van satellietbeelden, om zo het realisme nog groter te maken. Ook kan de AI verloren rijden, dus een andere racer volgen, is niet altijd zo’n goed idee.
Doorheen de game kan je aan de slag met alle verschillende voertuigen die ook deelnemen aan de Dakar-rally, zoals trucks, jeeps, motors, quads en buggy’s.
Dakar 18 beschikt ook over een multiplayerelement, waarbij je met verschillende spelers samen de rally moet rijden. De kans dat alle deelnemers veilig en wel het einde van de rally halen, is echter bijzonder klein, gezien de moeilijkheidsgraad van de game.