Hands-on: Metro Exodus
Metro Exodus
Metro 2033 en Metro: Last Light staan beiden hoog in ons lijstje qua favoriete verhaalgedreven first person shooters. Een spannend verhaal dat geweldig werd uitgewerkt en waar je niet alleen op je hoede moest zijn voor monsters en vijandelijke personages, maar ook op je munitie moest letten. Met Metro: Exodus konden we op Gamescom even aan de slag gaan en onze ervaring vind je hieronder terug.
Op Gamescom kregen we 45 minuten de tijd om aan de slag te gaan met de titel. Het is natuurlijk niet eenvoudig als ontwikkelaar om een sectie in je spel te selecteren dat niet teveel informatie over het verhaal onthult, maar anderzijds wel genoeg actie voorziet om de journalisten te vermaken. Gelukkig werd er voor een goed stukje gekozen en ons avontuur begint onder water. Ons hoofdpersonage is namelijk aan het verdrinken, maar we worden net op tijd gered door iemand die lijkt te komen van een plaatselijke stam.
Uiteraard vallen we flauw en na enige tijd worden we wakker. Zonder echt meer te weten, beginnen we ons een weg te banen naar een kerkje dat we in de verte zien. Op onze weg worden we tegengehouden door twee personen uit een bende die ons waarschuwen om een andere route in te slaan als we nog van ons leven verder willen genieten. Via een kleine omweg kunnen we toch het kamp binnenglippen en starten we met het zorgvuldig elimineren van de verschillende vijanden. Je kan kiezen op welke manier je dit doet. Je kan lekker stil rondsluipen en de tegenstanders doden met je mes en pijl en boog of je vuurwapens het zware werk laten doen. Bij het eerste moet je natuurlijk voorzichtig zijn, want de tegenstanders kunnen je zien rondsluipen en het kleinste geluidje kan ze triggeren. Je krijgt wel een kleine visuele feedback of de tegenstander je al dan niet kan zien. Wanneer je voor de vuurwapens kiest, moet je uiteraard voorzichtig omgaan met je munitie, want zoals de reeks erom bekend staat, is munitie schaars. Je kan wel munitie oppikken in de wereld of van gedode tegenstanders, maar verwacht niet dat je volle magazijnen kan looten. Het is veelal een aantal kogels. Je krijgt ook toegang tot een kruisboog en deze kan een stevige slag slaan tegen je vijanden. Als je de pijl goed plaatst, kan je een tegenstander doden met slechts een enkele pijl. Het voordeel is ook dat het lekker stil is en, wanneer je de resources hebt, je zelf pijlen kan aanmaken.
In de spelwereld vind je overal verschillende resources terug die je kan gebruiken om items te creëren. Zo kan je je eigen med kits aanmaken, maar ook extra's voor je wapens zoals de pijlen. De wapens zijn nu ook iets uitgebreider aan te passen, want zo kan je bepaalde items van vijandelijke wapens nemen. Denk bijvoorbeeld aan de sight of stock, die je dan kan gebruiken op je eigen wapen. Je kan je wapens nu ook on-the-go aanpassen, zodat je steeds voor elke situatie de perfecte uitrusting aanhebt. Na de verschillende tegenstanders te doden in het kamp gaan we verder met ons avontuur en dwalen even rond in het bos dat langzaam donkerder wordt. Er lijkt namelijk een dag- en nachtcyclus in het spel te zitten en je zal hier dus ook rekening mee moeten houden. Terwijl we doorheen het bos een weg baanden, werden we opgejaagd door een roedel gemuteerde wolven of honden. Het zorgde voor wat extra spanning, want het gevaar schuilt overal.
Na het bos kwamen we aan in een nieuw kamp dat zich bevond in de bomen en aan enkele rotswanden. De poort wordt voor onze neus dichtgeslagen, want we hadden spijtig genoeg de verkeerde persoon omgelegd, waardoor het kamp werd gealarmeerd. Gelukkig vonden we een kleine zijpas waardoor we het kamp toch konden penetreren, maar het was niet eenvoudig. Je bent geen kogelspons, dus je kan niet al te veel kogels opvangen vooraleer je het loodje legt, en dit hebben we zelf een aantal keren mogen ervaren. Wat wel tof was om te zien, was het moment dat de vijand zich overgaf, omdat we iets teveel slachtoffers hadden gemaakt en men inzag dat ze niet konden winnen. Wanneer je dan toch iemand doodt, slaan ze natuurlijk meteen terug en gaan ze tot de dood.
Grafisch ziet Metro: Exodus er weer top uit en alles was tot in de puntjes afgewerkt. De wapens zagen er geweldig uit en het doet ons deugd om telkens te zien hoever de verbeelding gaat bij het team om bepaalde wapens te creëren. Het geluid en dialoog zijn ook van een goed niveau al was er nu niet meteen veel dialoog in onze speelsessie. We speelden dit trouwens op een pc met een AMD Ryzen 2700X en een Nvidia Titan XP, dus hopelijk zijn dit niet de finale specs, want dan mag je wel een stevige pc hebben om alles uit de titel te halen op grafisch vlak.