Stormdivers
Stormdivers
Ontwikkelaar Housemarque kennen we vooral van de Dead Nation-reeks en de onlangs uitgebrachte Nex Machina. Twee titels die zich in het genre van de top-down arcade bevinden en waarbij de laatste op eigen kosten werd ontwikkeld. Op Gamescom konden we een babbeltje slaan met drie personen van het team en het gesprek ging over de aankomende titel, genaamd Stormdivers.
Stormdivers is de eerste titel waar ontwikkelaar Housemarque het arcade-genre achter zich laat en zich volledig stort op een third person shooter. De keuze om de arcade-markt te verlaten was een persoonlijke, omdat het tegenwoordig geen gemakkelijke markt is. Dit leidde tot de geboorte van Stormdivers waar de eerste pitch voor werd gedaan in 2015 en een prototype werd gemaakt in 2016. Dat maanden erna PUBG naar boven kwam en meteen de markte veroverde, was natuurlijk niet iets wat ze hadden verwacht, want ook Stormdivers bevindt zich in het battle royale-genre. We moeten wel toegeven dat we na het bezien van de presentatie het niet meteen een klassieke BR-titel vonden. Het idee is er, maar de uitwerking is volledig anders dan wat we gewend zijn bij andere titels.
Om te beginnen, zijn er drie verschillende klassen waar je uit kan kiezen. Iedere klasse heeft ook zijn unieke vaardigheden, want zo kan de ene klasse een schild plaatsen, terwijl de andere op muren kan klimmen. Sommige van deze vaardigheden geven, wanneer je in team speelt, de andere teamgenoten een klein voordeel. Zo kan het schild ervoor zorgen dat je teamgenoten iets beter beschermd zijn voor inkomend vuur. Naast de verschillende klassen draagt je personage ook een speciale suit die je kan upgraden met speciale eigenschappen. Deze eigenschappen kan je verkrijgen door het spel te spelen en door in een ronde een kleine mini-missie uit te voeren. Een mini-missie kan bijvoorbeeld zijn dat je een aantal mensen moet doden met een bepaald wapen.
Wapens moet je uiteraard terugvinden in de spelwereld net zoals andere handige items. De wapens zelf kan je ook uitrusten met betere add-ons, maar het is zoeken naar een combinatie die het ultieme wapen vormt. De ontwikkelaar wist ons ook te verzekeren dat elk wapen je aan het einde van de ronde ook naar de overwinning kan leiden. Dankzij de sci-fi setting geeft het de ontwikkelaar ook enige vrijheid om los te gaan qua wapens en mogelijkheden. Verder wist men ons ook te verzekeren dat er geen lootboxes in het spel terugkomen.
Bij de huidige battle royale-titels heb je steeds een zone die de map telkens een stukje kleiner maakt om zo de spelers naar elkaar toe te brengen. Dit is niet het geval bij Stormdivers, want daar gooit men het over een andere boeg. Men gebruikt namelijk stormen om onveilige zones te creëren. De onveilige zones kan je terugvinden op je map waar je een aantal elementen kan afleiden. Je kan uiteraard ook naar de lucht kijken en je zal snel merken of je al dan niet veilig zit. De stormen veroorzaken wel geen destructie voor de omgeving, maar bomen zullen natuurlijk reageren op bijvoorbeeld de wind. De huidige map is op dit ogenblik drie vierkante kilometer groot en kan tot zestig spelers aan. Een ronde duurt dan ook maximum 15 minuten en de ontwikkelaar wil dit ook niet langer.
Wanneer de lancering van Stormdiver een feit is, durft ontwikkelaar Housemarque ook wel dromen van eventuele content om het spel te verrijken. Zo zijn er ideeën om PVE te verzorgen waar je het moet opnemen tegen een heuse boss - iets waar ze bekend om zijn. Of in plaats van de map gewoonweg te vergroten, kan je ook platformen voorzien in de lucht net boven de map. Grafisch ziet Stormdivers er best goed uit, maar we waren natuurlijk ook niks anders gewend van de ontwikkelaar.