World War 3
World War 3
Ontwikkelaar The Farm 51 klinkt misschien niet meteen bekend in de oren, maar het is de ontwikkelaar achter Deadfall: Adventures en Painkiller: Hell & Damnation. Op Gamescom konden we een eerste glimp opvangen van hun nieuwste project, genaamd World War 3.
The Farm 51 levert ook werk voor andere markten en dit zijn bijvoorbeeld simulators. Het idee voor World War 3 kwam dan ook voort uit een van deze projecten, maar dat is natuurlijk niet even snel gedaan, aangezien je iets meer aanvulling nodig hebt om op deze markt te komen. Wanneer we World War 3 voor de eerste maal opstarten, zien we dat de game momenteel een vijftal mappen bevat. Meer mappen komen er natuurlijk aan en die kunnen zich overal op de wereld afspelen. De ontwikkelaar wil er ook voor zorgen dat je een voetafdruk nalaat na iedere speelsessie. Even World War 3 opstarten, een sessie of twee spelen en het dan afsluiten is niet de weg die men wil inslaan. Neen, bij elke ronde die je speelt, zorg je ervoor dat je een aantal resources verkrijgt door bijvoorbeeld te winnen. Deze resources gaan in een resource-pool die je eenvoudig kan zien.
Bij iedere map kan je meteen zien welke invloed je team heeft op de specifieke map. Hoe meer invloed je hebt, des te betere voordelen je team krijgt op die map. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je iets meer munitie krijgt of iets meer health kits. De invloed van een team kan je laten zakken of verdwijnen door resources van jouw team op de specifieke map los te laten. Zo zorg je ervoor dat je team op die map terug voordeel haalt. Indien een team een enorme invloed heeft op een map en je je resouces gewoon zou weggooien om iets van invloed te kunnen verkrijgen, voorziet The Farm 51 hier een kleine oplossing voor. Bij elke season krijg je namelijk toegang tot een atoombom die alle invloed van een team op een specifieke map wegveegt. Je moet wel goed afwegen, want je krijgt maar toegang tot een enkele atoombom per seizoen. Uiteraard kan een iemand niet de keuze maken voor het hele team en wanneer het zover komt, zal je team door een stemming gaan, waarbij je ja of nee zegt om op die map een atoombom te droppen.
In World War 3 krijg je toegang tot drie verschillende klassen, namelijk light, medium en heavy. Het verschil tussen de drie zijn de soort wapens die je kan meenemen. Zo kan de light-klasse zich bewapenen met sub machineguns, terwijl de assault rifles voor de medium-klasse zijn en de zwaardere wapens zoals machinegeweren voor de heavy-klasse. Voor de rest kan iedere klasse een aantal gadgets meenemen en bijvoorbeeld een RPG. Men wil die niet limiteren tot een bepaalde klasse en het enige dat je weerhoudt om de ultieme soldaten op het slagveld te brengen, is het gewicht. Alles wat je aanbrengt op je personage heeft namelijk een bepaald gewicht en je ventje kan maar een bepaald gewicht dragen. Ga je hier over dan zal je de gevolgen dragen.
Wanneer je niet op het slagveld zit, kan je je terugtrekken om je personage volledig te customizen. Zoals we hierboven aanhaalden, heeft alles een gewicht en je kan dan ook volledig kiezen wat voor uitrusting je wenst. Zo kan je kiezen om een iets stevigere kogelvrijevest mee te nemen, terwijl je voor een lichtere helm gaat. De keuze ligt volledig bij jou. Ook je ventje personaliseren, kan perfect met camouflage of bepaalde badges. De wapens zijn ook volledig aan te passen en dit geldt ook voor je voertuigen. Je kan naar hartelust je wapens wijzigen met nieuwe grips, sights, handgrips en meer. Het deed ons een beetje denken aan Escape From Tarkov, maar dan vooral extern. Dit geldt dus ook voor de voertuigen waar je ze kan aanpassen met bijvoorbeeld een ander kanon dat beter geschikt is tegen infanterie, terwijl je de andere keer opteert voor een kanon dat de strijd aankan tegen tanks. De verschillende skins kan je verkrijgen door gewoonweg te spelen. Na ieder seizoen zal je ook de kans krijgen tot een unieke skin die je acheraf kan showen aan de rest. Lootboxes komen niet in het spel.
Uiteraard zijn bepaalde voertuigen ook voor meerdere personen. Zo kan een tank drie personen opvangen waar je een bestuurder/gunner hebt, iemand aan het machinegeweer en iemand die achteraan meerijdt. De laatste heeft het natuurlijk wel niet makkelijk, want die zit open en bloot voor inkomende projectielen. Om als infanterie hiertegen op te boksen, heb je als eerste uiteraard de RPG, maar wanneer dit niet genoeg is, kan je de tank gewoon blindmaken. Hoe je dit doet, is redelijk eenvoudig. Iedere tank komt natuurlijk met een camera waarmee de bestuurder/gunner kan rondkijken. Wanneer je hier een paar kogels op landt, breek je dit en is de bestuurder/gunner gewoonweg blind en moet hij terugtrekken voor een engineer. Kleine details die volgens ons wel de gameplay interessant gaan maken. Een ronde kan je ook starten met een aantal tanks, maar wanneer deze allemaal vernietigd zijn, zal je moeten sparen voor een nieuwe. Dit doe je door objectieven aan te vallen of bevelen op te volgen/geven.
Qua spelmodi krijg je de keuze uit twee verschillende, namelijk Warzone en een battle royale-mode. De Warzone komt in tweede verschillende soorten, namelijk eentje voor 32 spelers en eentje voor 64 spelers. De Warzone-mode kan je het best vergelijken met Conquest vanuit Battlefield waar je verschillende vlaggen op de map moet innemen. Het movement-systeem brengt ook een aantal toffe nieuwigheden die je toegang geven tot enkele tactische oplossingen. Zo kan je je wapen voor jou richten, terwijl je het hoofd van je personage naar links of rechts draait. Je kan het vergelijken met het systeem vanuit Arma 3. Je kan over de grond glijden om even snel C4 onderaan een tank te kleven of wanneer je twee maal op S drukt, draai je volledig om wanneer je neerligt. Grafisch ziet de titel er niet slecht uit. Men maakt gebruikt van de Unreal Engine en dat merk je natuurlijk.