4Gamers aan de slag met de Call of Duty: Black Ops 4 bèta
Call of Duty: Black Ops 4
[geschreven door Jeugd]
Een nieuw jaar, een nieuwe Call of Duty, zoals we dat ondertussen al jaren gewoon zijn. Dit jaar heeft developer Treyarch de touwtjes opnieuw in handen en zij kozen voor een nieuw deel in de ‘Black Ops’ reeks met Call of Duty Black Ops 4. De fanbasis rond de game is extreem verdeeld, met fans die enerzijds vernieuwing willen, maar met een even vocale fanbase die de ‘goede oude tijden’ terug willen zien keren.
Dat is eigenlijk ook ineens de rode draad die je opmerkt bij het spelen van Black Ops 4. Het is niet echt duidelijk naar wie deze game wil cateren. Wat wel erg hard opvalt, is dat Treyarch inspiratie heeft gehaald uit andere franchises zoals Overwatch en Rainbow Six om z’n game verder uit te diepen en om fans die de games al enkele jaren links laten liggen terug naar Call of Duty te brengen.
Dat terzijde moeten we wel zeggen dat Black Ops 4 méér als een Call of Duty game aanvoelt dan de games die we de afgelopen jaren hebben gekregen. De actie is sneller en intenser en vooral de maps waarin je het tegen elkaar opneemt zijn een stuk compacter, een kenmerk van de franchise die afgelopen jaren al wel eens uit het oog werd verloren.
Om het allemaal nog wat hectischer te maken krijgt je personage vanaf dit jaar ook niet automatisch z’n health terug. Vanaf nu moet je manueel een knop indrukken om health bij te krijgen en dat is iets dat je jezelf zo snel mogelijk moet aanleren. Je moet iets meer nadenken voor je opnieuw de actie induikt en ervoor zorgen dat je health terug is, anders zullen je gunfights niet lang duren.
Black Ops 4 brengt het ‘pick 10’ systeem terug, waarbij je 10 punten krijg om je classes naar wens in te richten en te customizen. Dit systeem geeft je de mogelijkheid om je classes volledig af te stemmen op erg specifieke situaties, wat een hoop diepte toevoegt aan de game. Fans vroegen al lang om een terugkeer van dit systeem en kunnen dus blij zijn.
Specialist classes, die we eerder al zagen in Black Ops 3, maken ook in Black Ops 4 een terugkeer met een aantal kleine aanpassingen. Zo heb je nu 2 unieke vaardigheden ter beschikking die tijdens het spelen opladen tot je ze op de tegenstander kan loslaten. Dit opent een hele hoop mogelijkheden voor coole tricks en vaardigheden die de game een hoop tactische diepte bijbrengen.
Zo is er een specialist met een grappling hook, die extreem agressieve manoeuvres mogelijk maakt. Er zijn ook iets meer defensieve specialists die teamwork hoog in het vaandel dragen, zoals eentje met een ballistic shield om jezelf en je objectives te beschermen. Hoewel de game nog gloednieuw is, voel je de impact van de specialists al en een goede team composition is van levensbelang als je wil winnen.
Call of Duty Black Ops 4 speelt heel erg vlot en mensen die de vorige games hebben gespeeld zullen er opnieuw snel mee weg zijn. Tijdens de bèta viel het wel op dat de meta ook dit jaar voornamelijk zal bestaan uit submachine gun gameplay, tenzij Treyarch besluit om enkele aanpassingen door te voeren. De submachine guns voelen extreem dominant aan, waardoor de assault rifles en vooral de shotguns een beetje naar de achtergrond worden verdrongen.
Snipers zijn dit jaar extreem goed, tot groot jolijt van het ene deel van de fanbase en gigantische ergernis van de andere. Het valt maar te bekijken in welk kamp je valt. De snipers zijn heel erg makkelijk in gebruik en zijn bijna 100% van de tijd een gegarandeerde one-hit kill. Je kan je bij momenten zelfs beginnen afvragen waarom mensen nog met een shotgun rondlopen als de snipers zo dominant zijn.
Een groot gesprekpunt is dit jaar ook de ‘Time to kill’ of hoe lang het duurt voor je een tegenstander kan omleggen. In het algemeen is deze ‘time to kill’ verhoogd, wat op zich best een goed idee is. Het geeft goede spelers de kans om te reageren en de gunfight naar hun hand te zetten als ze onverwacht werden aangevallen. Het zorgt er ook voor dat je niet in het wilde weg een tegenstander zal engagen, omdat er een kans is dat je niet genoeg kogels in z’n lijf krijgt.
Frustratie treedt echter op wanneer spelers gebruik maken van een bepaald nieuw equipment in de game. Zo kan je ‘body armor’ aantrekken, waardoor je meer kogels kan incasseren. Dit equipment is zo goed dat letterlijk iedereen in de bèta er gebruik van maakte en je het jezelf niet kan veroorloven om het niet aan te trekken. Iets wat Treyarch zal moeten oplossen in de aanloop naar hun release.