Hands-on: Spider-Man
Marvel's Spider-Man
[Geschreven door Jeugd]
Marvel’s Spider-Man is het liefdeskind van de samenwerking tussen developer Insomniac Games en Marvel. De game wist al wat heel wat aandacht naar zich toe te trekken en Insomniac Games toonde al enkele nieuwe dingen op E3 en San Diego Comic Con. Wij konden enkele uurtjes met de game aan de slag en zijn blij verrast met wat we te zien kregen.
We volgen dit keer een oudere Spider-Man die net z’n diploma van de universiteit heeft verkregen en werkt als wetenschapper met een oude bekende (die we niet voor je willen spoilen). Het was duidelijk het doel van Insomniac Games om een andere kijk te geven op Peter Parker en een Spider-Man te brengen die op de piek van z’n kunnen zit. Dat is ook duidelijk tijdens het spelen, want je hebt een gigantisch arsenaal aan moves ter beschikking, dat je doorheen de game nog kan uitbreiden met verschillende vaardigheden en moves.
De setting van de game is uiteraard het iconische New York City en developer Insomniac Games heeft echt een prachtige versie van de stad neergezet. De wereld zit volgepropt met details, verwijzingen naar zowel het Spider-Man universum als het gehele Marvel universum en het is een plezier om te ontdekken. Gewoon rondlopen en rondslingeren is al een ervaring op zich waar je uren plezier aan zal beleven.
Over het rondslingeren in de stad gesproken; een betere ervaring als Marvel’s Spider-Man zal je niet vinden. Tijdens het gebruiken van je webshooters voelt alles gewoon juist aan en er zijn verschillende trucjes die je kan gebruiken om jezelf in het rond te slingeren. Zo kan je in mid-air versnellen door jezelf naar het dichtstbijzijnd gebouw te trekken, in vrije val naar beneden duiken om nog meer snelheid te maken en springen op het juiste moment geeft je nog meer hoogte.
De game is echter op z’n sterkst tijdens de combat, die verfijnd aanvoelt en goed uitgewerkt is. De game is geen simpele button masher want je moet je hoofd er goed bijhouden, anders zal je niet lang overleven. Er zijn veel verschillende types vijanden die je op een speciale manier moet benaderen, waardoor je in het midden van de gevechten vaak snelle beslissingen moet nemen. Constant in beweging blijven en tegelijkertijd de bewegingen van je vijanden anticiperen is de boodschap, terwijl je de grootste bedreigingen eerst elimineert.
Ook tijdens het vechten heeft Spider-Man uiteraard een ruim arsenaal ter beschikking. Zo kan hij tegenstanders inpakken met z’n webbing, voorwerpen uit de omgeving gebruiken om richting vijanden te slingeren en zijn spidey-sense gebruiken om inkomende aanvallen te ontwijken. Er zijn ook een hoop gadgets aanwezig die je doorheen de game kan unlocken en craften, maar daarvoor moet je wel sidequests afwerken om Crime Tokens te verdienen of verstopte backpacks in New York opzoeken voor Backpack Tokens.
Naast het craften van gadgets kan je met de tokens die je verdient nog veel meer doen. Zo kan je de Spider-Man suit upgraden of zelfs compleet inwisselen voor een nieuw exemplaar uit de comics of films, zodat alle fans tevreden zijn. Je kan ook modificaties aankopen met de tokens die je suits extra vaardigheden geven. Zo heeft het pak dat je krijgt aan de start van de game de mogelijkheid om energie te genereren die er voor zorgt dat je nog meer schade kan aanrichten. Aan elk spidey-suit kan je drie unieke modificaties aanbrengen.
Door progressie te maken in het verhaal en door het verhinderen van kleine diefstallen en kidnapping krijg je experience points, waarmee je het level van Spider-Man kan verhogen. Bij elk level dat je omhooggaat krijg je een skill point dat je kan investeren in één van de drie skill trees. Deze skill trees zijn innovator, defender en webslinger en geven je telkens toegang tot nieuwe moves en vaardigheden in dat veld. Zo kan je investeren in de vaardigheden die het best bij jouw speelstijl passen.
Alle personages zijn heruitgevonden door Insomniac Games en voelen fris aan. Een goed voorbeeld daarvan is Mary-Jane, die in deze versie bij de Daily Bugle werkt in plaats van Peter Parker. De relatie tussen haar en Peter is stukgelopen en we krijgen een meer vrijgevochten, onafhankelijke Mary-Jane die haar mannetje kan staan. Dit komt de game ten goede en geeft ons bekende personages in een nieuw jasje om het allemaal wat interessant en nieuw te houden.
Op vlak van geluid doet Marvel’s Spider-Man het zeker niet slecht. De muziek springt er op geen enkel moment écht uit, maar is nooit storend en past altijd bij de situatie waar je op dat moment in zit. De voice actors zetten allemaal een goede en vooral geloofwaardige prestatie neer die bij het personage past, wat helpt op vlak van immersie, en de korte gesprekjes die je voert tijdens het rondslingeren in de stand zijn quirky en aangenaam om naar te luisteren.
Al bij al was de samenwerking tussen Insomniac Games en Marvel een goede keuze. Op vlak van de sfeer en de humor doorheen het spel zijn er veel raakpunten met Ratchet & Clank, de grootste franchise van Insomniac Games. Het is de eerste keer dat ze met de intellectuele eigendom van een ander bedrijf aan de slag gaan, maar het is duidelijk dat deze game gemaakt is door fans van Marvel én Spider-Man en voelt aan als een geslaagd huwelijk.
Alle lof even terzijde doet Marvel’s Spider-Man wel niets revolutionair. Hoewel alles goed in elkaar zit zijn veel van de elementen bijna compleet hetzelfde als in andere games en brengt de game eigenlijk niets unieks naar voor. Er zit een beetje Uncharted in, enkele gameplay elementen uit de Batman games, Far Cry… Bij momenten krijg je wel het gevoel dat er op safe is gespeeld, maar dat doet wel nooit iets af van het feit dat de game gewoon leuk is en aangenaam speelt.