Hands-on: Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider
[Geschreven door Jeugd]
Na de succesvolle Tomb Raider reboot in 2013 en de succesvolle sequel Rise of the Tomb Raider in 2015, is het reikhalzend uitkijken naar de derde installatie in de reek: Shadow of the Tomb Raider. Ook deze keer kruip je in de huid van een jonge versie van Lara Croft die gaandeweg transformeert in de Lara Croft zoals we haar kennen. Het zou ook de laatste game zijn in de reeks met deze versie van Lara Croft.
Shadow of the Tomb Raider brengt op zich niet heel veel nieuws en is vaak meer van hetzelfde, maar alles is een stuk meer gestroomlijnd. Fans van de vorige games krijgen een complete ervaring, terwijl ook mensen die nog nooit een game uit deze reeks hebben aangeraakt veel plezier zullen beleven aan deze game.
Het verhaal gaat deze keer door in Zuid-Amerika, waar Lara op zoek gaat naar een Mayaans artefact dat ook haar vader bezighield. De organisatie Trinity, de antagonist van de vorige game, heeft ook interesse in het artefact omdat het de kracht zou bezitten om de wereld naar wens van de gebruiker te veranderen. In haar haast om Trinity voor te blijven zet Lara per ongeluk een Mayaanse apocalyps in werking en moet ze die proberen te verhinderen.
De centrale hub in de game is de geheime stad Paititi en is ook de grootste hub tot nu toe. In de stad heb je de mogelijkheid om te spreken met andere personages en om side quests aan te gaan die je meer over de historie van Paititi bijbrengen. Daarnaast heb je ook handelaars waar je verscheidene resources, materialen en wapens kan aankopen.
Met de jungle als setting is er ook meer focus gelegd op stealth. Zo kan Lara zich verstoppen van vijanden door te ontsnappen uit hun line of sight en op die manier kan je er voor kiezen om een gevecht meer naar je hand te zetten. Door Lara zich te laten bedekken met modder is ze minder zichtbaar voor vijanden en kan ze makkelijker langs hen heen sluipen.
Doorheen het verhaal is er duidelijk werk gemaakt van de puzzels. Deze zijn een stuk moeilijker dan in de twee vorige games en geven dan ook meer voldoening bij het oplossen. Er zijn ook veel meer tombes om te ontdekken dan in de vorige games, wat uiteraard ook een gevolg is van de grotere wereld die Shadow of the Tomb Raider neerzet.
Als de puzzels een beetje te moeilijk blijken te zijn, maar je bent wel zeer vaardig met je wapens, kan je er voor kiezen om het moeilijkheidsniveau van de puzzels te verlagen terwijl het niveau van je vijanden hetzelfde blijft. Zo kan je de moeilijkheidsgraad van de puzzels, de combat en het doorkruisen van je omgeving volledig naar wens aanpassen.
Een mechanic die meer diepgang heeft gekregen is het zwemmen en het duiken. In de jungle setting zal je meerdere momenten tegenkomen waarop je in het water zal moeten springen en zwemmen om verder te raken in het verhaal of om een tombe te exploreren. Daarom is het zwemmen makkelijker en sneller gemaakt en kan Lara langer onder water blijven of onderweg adem halen om grotere afstanden af te leggen.
Door het onderzoeken van tombes, verzamelen van artefacten en voortgang maken in de game krijg je vaardigheidspunten die je level verhogen. Op die manier krijg je skill points die je kan investeren in bepaalde upgrades op een vernieuwde skill tree. Zo kan je nieuwe manieren aanleren om tegenstanders geruisloos om te leggen of kan je beter worden in het verzamelen van resources die je dan weer gebruikt bij het craften. Ook wapens kan je verbeteren met materialen die je doorheen het spel hebt verzameld.