Hands-on: Tom Clancy's The Division 2
Tom Clancy's The Division 2
In The Division zorgt een dodelijk virus er op Black Friday voor dat New York in een spookstad verandert. Tom Clancy's The Division 2 verplaatst het verhaal zeven maanden later en speelt zich af in Washington D.C. In de hoofdstad van de Verenigde Staten heeft het virus ook flink om zich heen geslagen en alsof dat nog niet erg genoeg was kreeg de stad ook nog eens een aantal natuurrampen te verwerken Dit resulteert in een speeltuin voor allerlei verschillende facties die strijden om controle. Het is aan de Division-agenten om de orde te herstellen.
The Division was een prima game, die helaas leed aan een veel voorkomend probleem binnen het genre van online openwereld shooters: het ontbreken van end-game content. Nadat je het hoofdverhaal had uitgespeeld was er weinig meer te doen, zeker als je geen behoefte had aan het PvP-gedeelte van de game. Dit zou in The Division 2 een stuk minder groot probleem moeten zijn. Ontwikkelaar Massive Entertainment heeft al aangekondigd dat de game raids krijgt die je met 8 Division-agenten moet overwinnen en heeft beloofd dat het eerste jaar aan content voor iedereen gratis is.
Wat tijdens onze speelsessie het meeste opvalt is dat de wereld een stuk vrolijker en diverser oogt dan het grauwe New York uit de eerste game. Het zonnetje schijnt, de vogeltjes fluiten en in tegenstelling tot alleen maar gebouwen zien we in Washington D.C. bomen, struiken en gras. Waar New York slechts twee gebieden kende; winkeldistricten en huizen, kent Washington er zes, waaronder overwoekerde jungle-gebieden en veel bredere ruimtes. Dit heeft ook zo zijn effect op de gameplay. In plaats van altijd te moeten vechten in nauwe straten, ga je nu de tegenstander ook te lijf in grote open gebieden wat weer meer ruimte biedt voor verschillende tactische aanpakken.
Deze tactische aanpak is afhankelijk van de welke van de drie subklassen jouw personage heeft. De specialisaties zijn vooral terug te zien in een signature weapon, een specifiek wapen voor die klasse. Zo had ons personage, de demolitionist, een granaatwerper tot haar beschikking en hadden onze teamgenoten een sluipschuttersgeweer en een kruisboog in hun broekzak. De wapens zijn alleen te gebruiken met speciale munitie die je het best bewaard voor wanneer je sterkere tegenstanders tegenkomt. Zo kwam onze granaatwerper zeker van pas toen we tijdens het innemen van een vliegtuigwrak een zwaar bepantserde vijand dankzij een paar goed gemikte schoten tot de grond zagen vallen.
Daarnaast hadden we ook de beschikking over een speciale aanval die een zwerm nanobots activeerde die achter elke vijand die in de buurt kwam van de robots aangingen. Buiten deze kleine aanpassingen voelt het schieten in The Division 2 identiek aan de vorige game. Je zult vooral van dekking naar dekking rennen om tegenstanders te flankeren en jezelf van een betere tactische positie te voorzien. Al zorgt de omgeving ervoor dat dit heel anders voelt dan in de nauwe straten van Manhattan. De actie zal dynamischer zijn dan twee fronten die tegenover elkaar aan het schieten zijn en dat kunnen we alleen maar toejuichen.