Erica
Erica
Flavourworks is een Britse studio die een tijdje geleden al met technologie op de proppen kwam om video en ‘aanrakingen’ samen te brengen. Hun idee van ‘Touch Video’ wordt naar de realiteit gebracht in Erica, een game die door de studio wordt ontwikkeld voor PS4 en met name voor PlayLink.
De mensen van Flavourworks willen van bij de start van hun presentatie één ding duidelijk maken: Erica is geen, we herhalen, géénn FMV-game. Voor de jongere gamers onder jullie, FMV staat voor Full Motion Video en was een mooie term die vroeger werd gebruikt voor games die echte beelden gebruikt, met name dan in cutscenes. Dat was nog in een tijd waarin de betere acteurs duidelijk nog niet veel zin hadden in games en de ‘cringe’-factor van die games was vaak onbeschrijfelijk. Er zijn uitzonderingen op die regel, maar toch. Flavourworks wil dus vermijden dat hun game Erica in die categorie wordt geplaatst.
Waarom zouden we dan denken dat Erica een FMV-game is? Nu, omdat het enkel en alleen maar gebruik maakt van echte beelden. De volledige game werd effectief als een interactieve film opgenomen. Het grote verschil met een ouderwetse FMV-game zit hem in een aantal factoren.
Om te beginnen is er natuurlijk al de kwaliteit. Tegenwoordig kunnen games wel betere acteurs aantrekken en op basis van de eerste games die we hebben gezien, is dat bij Erica zeker en vast het geval. Daarnaast is er de interactiviteit. In Erica gebeurt vrijwel niets zonder dat jij dat wil. Elke actie moet je ondersteunen met een beweging op het scherm van je smartphone of het touchpad van de DualShock controller. Wil je dat de hoofdrolspeelster, Erica, iets zegt, dan moet je ook effectief die optie aanduiden. Wil je dat ze de telefoon opneemt, dan zal je haar ook effectief die keuze moeten laten maken en ga zo maar door. Volgens de makers zou je zo elke 15 seconden een interactie met de game hebben.
Erica wil zo duidelijk een mix worden tussen games als Heavy Rain en een point & click-game. De focus ligt immers op het emotionele aspect en vanwege het gebruik van echte beelden, kan er niet anders dan gewerkt worden via het vrij klassieke point & click-systeem. Het is daarbij wel knap dat Flavourworks er in is geslaagd om hun cursor diepte te laten herkennen. Of het veel bijbrengt aan de gameplay is een andere vraag, maar het ziet er wel cool uit.
Het is voorlopig nog afwachten of Erica ons bij de keel kan grijpen, zoals men duidelijk graag zou willen. Dat zal ook nodig zijn om van de game een succes te maken, want de gameplay is ondanks de knappe technologie niet zo bijzonder diepgaand. We hebben alvast wel veel respect voor het huzarenstuk dat de ontwikkeling van deze game inhoudt, want het gaat hier over een film, waarbij rekening moet worden gehouden met alle keuzes van de spelers. Dat is voor een normale game al sterk, omdat je de verhalen zo moet schrijven, maar in dit geval moet er ook rekening worden gehouden met alle mogelijke beelden.