Hands-on: JUMP Force
JUMP Force
Crossovers, het is iets dat in de gamingwereld graag wordt gebezigd. Vaak gaat het over een personage dat even op bezoek komt in een andere game, maar af en toe worden er ook volledig nieuwe werelden opgezet, om zo een aantal bekende figuren samen te brengen.
Dat is het geval in JUMP Force, een game die eigenlijk ter ere van 50 jaar JUMP Weekly, een bekend mangamagazine in Japan, wordt gelanceerd. JUMP Weekly was immers de geboorteplaats van heel wat bekende manga- en animereeksen, zoals Naruto, Dragon Ball Z, One Piece en Death Note. Nu worden de grootste namen van JUMP samengebracht in JUMP Force, een fightingame in een stijl die we al kennen uit bijvoorbeeld de games van Naruto.
In JUMP Force komen de verschillende personages terecht op onze wereld, waar ze de strijd moeten aangaan met een groot kwaad. Geen idee wat dat groot kwaad is, want dat wilden ze ons nog niet vertellen. Dat Goku, Naruto, Luffy en hun vrienden terechtkomen op onze wereld, dat mag je vrij letterlijk nemen. Zo wordt er gevochten op plekken als Times Square en de Matterhorn. Bovendien zien de personages er realistischer uit dan ooit. Ze zijn allemaal uit hun eigen stijl getrokken, al blijft die niet volledig achterwege, en werden overgebracht naar een stijl die beter past bij de game zelf.
Tijdens de gevechten waren we wel niet bijzonder onder de indruk van de graphics. De chaos op het scherm is traditiegetrouw heel groot, maar we hadden toch het gevoel dat het allemaal iets mooier in beeld kon worden gebracht.
Die game speelt dus als een typische fightinggame, zoals we er al heel wat hebben gezien van animes en mangas. Dat is best jammer, want deze crossover was misschien wel het moment geweest om eens iets anders te proberen. Tijdens onze hands-on hadden we ook het gevoel dat we zomaar wat aan het doen waren tijdens gevechten. Natuurlijk hadden we nog niet voldoende oefening gehad, maar de controls voelden gewoon niet echt vloeiend aan.
Tijdens de gevechten kregen we steeds de mogelijkheid om drie personages uit te kiezen, waar we vrij tussen mochten wisselen tijdens het gevecht. Jammer genoeg was het wel telkens game over wanneer een van de personages het loodje legde. Om eerlijk te zijn, zijn we daar geen fan van. Als je een team van drie personages mag samenstellen, dan moet je ook tot het einde met die drie kunnen vechten. Geef ze dan desnoods iets minder health om het allemaal wat sneller te laten gaan.
Jump Force is momenteel een game die voor ons een beetje overkomt als fan service. Daar hebben we an sich geen problemen mee, maar aangezien we zelf niet meteen de grootste fan zijn van een van de reeksen, is het een beetje moeilijk om echt enthousiast te worden. Als we er langer mee aan de slag kunnen en bijvoorbeeld de controls beter onder de knie krijgen, kan daar natuurlijk verandering in komen.