Hands-on: Resident Evil 2 Remake
Resident Evil 2 Remake
In 2015 kregen we een remaster van Resident Evil voorgeschoteld en toen werd er al geopperd dat er mogelijk nog van die vernieuwde versies zouden volgen, met name dan een remake van Resident Evil 2. Deze E3 kregen we de kans om aan de slag te gaan met die remake en de angst sloeg ons al snel om het hart.
Tijdens onze demo van Resident Evil 2 kruipen we in de huid van Leon, die in het politiebureau van Raccoon City te maken krijgt met flink wat slachtoffers van het virus dat zijn opwachting maakte in de eerste Resident Evil. Zijn eerste opdracht is het zoeken van een uitweg, want opgesloten zitten met een aantal zombies die maar wat graag je been of andere ledematen er af willen knagen, het is niet echt een voorbeeld van een fijn dagje ‘on the job’.
De grootste verandering die vanaf seconde 1 opvalt, buiten natuurlijk de veel betere graphics, is de camera. Het is gedaan met de vaste camera die bepaalt uit welke hoek je een kamer ziet. We krijgen de volledige vrijheid om de camera te draaien zoveel we willen. Dat zal voor heel wat gamers een geruststelling zijn, want die vaste camera was bij de eerste Resident Evil-games misschien wel de grootste horror. Toen viel dat allemaal minder hard op, maar voor de moderne gamer is dat echt een taboe en we zijn blij dat ze er bij Capcom hetzelfde over denken. Je kan trouwens ook bewegen terwijl je met je wapen aan het mikken bent, iets dat ook niet altijd het geval is geweest bij Resident Evil.
Dankzij de verbeterde graphics gaat ook de sfeer van Resident Evil 2 er flink op vooruit. Niet dat het origineel niet angstaanjagend was, maar het heeft toch net iets meer effect als het er allemaal wat realistischer uitziet. Voeg daar nog verbeterd geluid en meer vrijheid aan toe en je weet dat je regelmatig een flinke angstaanval zal krijgen tijdens het spelen van de game. Niet zo vaak als die krijsende dame die achter ons zat tijdens de demo, maar toch.
Waar de remake van Resident Evil 2 geen veranderingen heeft doorgevoerd, is de moeilijkheidsgraad. Je moet nog steeds niet verwachten dat er overal kogels en health kits te vinden zijn en de zombies zijn ook nog altijd flink taai. Een paar kogels in het hoofd zorgen er voor dat ze een tijdje uitgeschakeld zijn, maar het zijn en blijven zombies en na een aantal seconden komen ze opnieuw traag maar zeker achter je aan. Je zal er dus meer dan eens voor moeten kiezen om het op een lopen te zetten, in plaats van gewoon vol de aanval aan te gaan. Vooral omdat je dus niet al te veel kogels hebt en andere zaken, zoals je mes, kunnen ook gewoon kapotgaan. Het zorgt er natuurlijk voor dat je niet het gevoel hebt dat Leon een supermens is en de benepen ruimtes waarin Resident Evil 2 zich vaak afspeelt, maken het allemaal nog net iets moeilijker en angstaanjagender. Je hebt immers het idee dat er steeds iets om de hoek kan schuilen.
Zoals we hier en daar al aanhaalden zet deze remake een logische stap voorwaarts op vlak van graphics. De verschillende bekende omgevingen en personages hebben een fikse upgrade gekregen en je zal nu met plezier alles willen ontdekken. Zolang je natuurlijk onderweg geen lastige zombies tegenkomt.