Just Cause 4
Just Cause 4
Boem! Knal! Kablam! Zo kan je de gameplay van Just Cause wel een beetje samenvatten. Alles draait rond chaos, rond ontploffingen en rond het afbreken van alles wat loshangt. Dat lijkt niet te veranderen in Just Cause 4. Sterker nog, de chaos wordt nog een flink stuk opgedreven en de ontploffingen vlogen ons bijna letterlijk om de oren.
In Just Cause 4 maken we opnieuw kennis met Rico Rodrigues. Hij werpt zich opnieuw op als een eenmansleger, ditmaal in een fictioneel Zuid-Amerikaans land. Daar heerst een immense oorlog tussen de lokale bevolking en de Black Hand. Tijd voor Rico om een Army of Chaos samen te stellen en flink wat problemen te veroorzaken voor de Black Hand.
De basis van Just Cause 4 is niet veel veranderd ten opzichte van Just Cause 3. De wereld zit nog altijd tjokvol objecten die je kan opblazen, afbreken of naar je vijanden smijten. Daarvoor kan je nog altijd je grappling hook gebruiken en je fantasie de vrije loop laten om tegenstanders op spectaculaire manieren een kopje kleiner te maken.
Dat wil niet zeggen dat er niets is veranderd, verre van zelfs. Bij Avalanche hebben ze mooi verder gebouwd op de basis die ze al hadden en waar nodig veranderingen doorgevoerd.
De grootste zichtbare vernieuwing is de toevoeging van verschillende weersomstandigheden, waarbij je nu bijvoorbeeld de wind kan gebruiken om met je wingsuit grotere afstanden af te leggen. Het zou echter geen Just Cause zijn als dat weer niet ook extreme vormen kan aannemen. Zo razen er tornado’s en zandstormen door de wereld heen. Die blijven niet enkel in de achtergrond, maar hebben ook effect op alles rond je heen en kunnen zelfs gebruikt worden om bepaalde missies tot een goed einde te brengen. We hopen wel dat het systeem van extreem weer niet te veel wordt gebruikt, want dan gaat het waarschijnlijk al snel vervelen.
Ook opvallend is de ‘front line technology’. Zoals we eerder al zeiden woedt er een grote oorlog in de wereld van Just Cause 4 en dat wordt met die technologie weergegeven. Er is een constante frontlinie, die mee opschuift met je voortgang in het spel. In het begin heeft de Black Hand dus de bovenhand, maar hoe verder je komt in het verhaal, hoe verder de frontlinie opschuift. Dat is niet alleen visueel mooi om te zien, het is ook een leuke plek om je wat te gaan amuseren als je even niet weet wat doen, want er is altijd actie te vinden. Bovendien is het de perfecte plek om een aantal soldaten te gaan opeisen als je even wat hulp nodig hebt tijdens een missie.
Just Cause 4 heeft volgens ontwikkelaar Avalanche de grootste map ooit en daar maakt het op verschillende manieren gebruik van. Zo zijn er nu een aantal verschillende regio’s, zoals de jungle, woestijn of de bergen. Die wereld zag er tijdens onze demo trouwens best mooi uit. Daarnaast is het aantal voertuigen uitgebreid en is de handling verbeterd, zodat je op die manier grotere afstanden eenvoudiger kan afleggen.
Op vlak van specifieke gameplay is de grappling hook van Rico verder uitgebreid. Je kan nu booster rockets en air lifts aan items hangen, om ze zo eenvoudiger te verplaatsen. Je kan bovendien je lijnen van de grappling hook op meer manieren gebruiken, om zo nog creatiever met het ding om te gaan. De wapens in Just Cause 4 hebben ook allemaal een secondary functie gekregen. Zo zagen we even een machinegeweer, dat je ook kon neerpoten en waar dan een groot schild uit tevoorschijn kwam.