Hands-on: Kingdom Hearts III
Kingdom Hearts III
We zouden de vrijdag na de E3 eigenlijk naar Disneyland gaan. Het ging niet door omdat iemand precies die dag had uitgekozen om ziek te zijn. Geen Space Mountain, geen Mickey Mouse, geen ‘It’s a small world’, geen magie. Gelukkig had ik eerder die week al Kingdom Hearts III gespeeld en kwam ik toch terug uit L.A. met een goede dosis Disney-magie.
We hebben er een flinke tijd op moeten wachten, maar het moment is inmiddels bijna aangebroken. Begin volgend jaar kunnen we eindelijk aan de slag met Kingdom Hearts III. Sora en zijn vrienden gaan ongetwijfeld weer een overdreven ingewikkeld verhaal beleven in verschillende Disney-werelden en we mochten alvast twee werelden kort ontdekken.
Eerst gingen we op bezoek bij Hercules in Olympus. In de demo krijgen we eerst een paar standaard gevechten met heartless voorgeschoteld, maar de grotere uitdaging is een titaan die vanaf de berg rotsblokken naar je toe gooit. We rennen de berg op terwijl we tegelijkertijd de rotsblokken ontwijken die de kolos ons nog altijd toegooit. Wanneer we zijn voeten bereiken is het tijd om één van de welbekende Keyblades boven te halen en er op los te rammen.
Echt warm worden we niet van het gevecht. Het enige wat we doen is slaan op twee rotsachtige poten in een rotsachtige omgeving en af en toe een aanval ontwijken. Wanneer we de titaan op z’n knieën hebben gekregen kunnen we via een platformsectie naar het hoofd van de stenen reus rennen om deze een aantal flinke tikken te verkopen. De eerste keer dat we het probeerden, ging het platform-gedeelte dankzij de camera en de rondvliegende ledematen van de titaan niet helemaal geweldig; de tweede keer lukte al een stuk beter. Het lijkt dat een bekend euvel uit de Kingdom Hearts-games, de camera in de kleine ruimtes, dus weer terug is.
De tweede omgeving die we bezoeken bevalt al een stuk beter: we duiken de wereld van Toy Story in. Woody, Buzz Lightyear, de dinosaurus Rex en het spaarvarken Hamm staan ons al op te wachten in Andy’s kamer. Sora, Goofy en Donald zijn allen omgetoverd in speelgoedpersonages, incluis schroefjes en scharniertjes. Ze passen perfect in de prachtige wereld die gecreëerd is door ontwikkelaar Square Enix. Het voelde echt alsof we een Pixar-film betraden. Ook het stemwerk was uitstekend en zorgde ervoor dat we ons meteen thuis voelde in de wereld.
De gevechten in de vorige Kingdom Hearts-games konden nog wel eens een beetje saai zijn. Daar is in dit derde deel geen sprake van. Je hebt de beschikking over meerdere keyblades met elk hun eigen eigenschappen en aanvallen en kunt hier tijdens de gevechten moeiteloos tussen wisselen. Alle keyblades kunnen transformeren in andere wapens, zo kan de keyblade uit de Monsters Inc.-wereld veranderen in een paar klauwen of twee jojo’s. Het wisselen tussen de wapens en het uitvogelen van combo’s is bijzonder vermakelijk.
Hier bovenop heb je ook nog heel wat speciale aanvallen. Zo kun je net als in de vorige game gebruik maken van links, aanvallen die je samen met je metgezellen inzet, en van summons, waarmee je verschillende Disney-personages kunt oproepen. Nieuw hierbij zijn de Attractions, hiermee kun je gigantische aanvallen uitvoeren in verschillende Disney-attracties uit de parken. Zo zwaaide we op een groot piratenschip dwars door de vijanden heen en riepen we een andere keer het treintje uit het welbekende park op. Het zijn leuke toevoegingen die ervoor zorgen dat het zelden saai wordt. Het enige minpunt was dat we de speciale aanvallen wel erg vaak konden activeren, hierdoor was er van uitdaging weinig sprake.
Na het gevecht met de heartless in de Andy’s kamer besluit de groep op pad te gaan naar de nabijgelegen speelgoedwinkel. Hier klimmen we in speelgoedmechs en verandert de game in een first-person shooter. Aan variatie geen gebrek.