Hands-on: Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
De vier seizoenen, het is een muziekstuk van Vivaldi, maar het is ook het aspect waar Playground Games flink de nadruk op legt bij de voorstelling van Forza Horizon 4. Gedaan met het lekker zomerweertje uit Forza Horizon 3, voortaan wordt er ook flink gebibberd.
Voor Forza Horizon 4 laten we het zonnige Australië achter ons en trekken we naar Groot-Brittannië. Daar racen we door de verschillende gebieden die het eiland rijk is en dat in meer dan 450 wagens die je kan verzamelen en aanpassen naar je eigen wens.
Net zoals bij de vorige games, draait alles rond flitsende bolides, snelheid en stunts. Op dat vlak lijkt er niet al te veel veranderd in deze Forza Horizon. Daar zijn we trouwens niet rouwig om, want de gameplay van Forza Horizon is bijzonder sterk en er is weinig nood om daar veel verandering aan te brengen. Het snelheidsgevoel van de vorige game is dan ook nog steeds aanwezig.
Wat wel nieuw is, zijn de dynamische seizoenen. In de vorige games werd wel al een beetje gespeeld met andere weersomstandigheden, maar daarbij ging het over wat extra regen of een speciaal event. Nu zullen de seizoenen tijdens het spelen veranderen. Verwacht je dus aan vallende bladeren in de herfst en vriestemperaturen in de winter.
Die seizoenen hebben niet enkel een visueel effect. Het is heel mooi om in de winter de besneeuwde landschappen te zien, door de modder te racen in de herfst of om de planten in bloei te zien staan in de lente, maar na een tijdje went dat wel als het enkel over graphics gaat.
De seizoenen zorgen er echter ook voor dat de omgeving verandert en dat bepaalde stukken wel of niet bereikbaar zijn. Zo kan het zijn dat een bepaalde weg volledig onder water staat na een stortbui in de herfst of dat een meer in de winter helemaal dichtgevroren is en dus kan dienen als perfecte omgeving om met je auto over heen te scheuren. Het zorgt er voor dat je steeds nieuwe stukken kan ontdekken en je rijgedrag moet aanpassen naargelang het seizoen waarin een race of event zich afspeelt.
Nog een grote verandering is een toevoeging van een gedeelde wereld, zoals we dat bijvoorbeeld al zien in racegames als The Crew. In de vorige games kwam je ook al andere chauffeurs tegen, maar daar ging het over drivatars en dus eigenlijk computergestuurde auto’s. In Forza Horizon 4 gaat dat een stapje verder, want nu nemen er echt andere spelers deel in je eigen spelwereld. De bedoeling van Playground is om Forza Horizon 4 zo sociaal mogelijk te maken. Daarom zijn er ook korte tekstberichten toegevoegd, waarmee je snel anderen kan uitnodigingen om je te volgen. Heb je echter geen zin in sociaal contact, dan kan je er ook voor kiezen om de online wereld uit te schakelen, waardoor alle andere auto’s gewoon vervangen worden door drivatars, waardoor de ervaring gelijkaardig wordt aan die in Forza Horizon 3.
Visueel spat Forza Horizon 4 opnieuw van het scherm. Op basis van onze korte hands-on kunnen we zeggen dat de graphics er bijzonder sterk uitzien en dat Playground er opnieuw in slaagt om het snelheidsgevoel uitermate goed over te brengen.