Hands-on: Ori and the Will of the Wisps
Ori and the Will of the Wisps
We hadden nog nauwelijks van ontwikkelaar Moon Studios gehoord toen ze in 2015 met Ori and the Blind Forest debuteerde, maar de studio wist te imponeren met hun prachtige platformer. Op E3 mochten we aan de slag met het vervolg: Ori and the Will of the Wisps.
Het team van Moon Studios heeft van fans een aantal verbeterpunten meegekregen waar ze mee aan de slag zijn gegaan. Zo is er voornamelijk naar de gevechten gekeken, deze moeten gevarieerder worden. Waar het in de eerste Ori voornamelijk draaide om het platformen, spelen de gevechten nu ook een grote rol. In de demo die we spelen heeft Ori al beschikking over meerdere wapens; een pijl en boog, een zwaard en een hamer. Deze aanvallen kunnen geplaatst worden onder de drie verschillende knoppen op de controller, waar de vierde gereserveerd is voor springen.
We moeten er even inkomen, maar al gauw voelen de aanvallen vertrouwd en zijn de gevechten af en toe best uitdagend. Daarnaast heb je ook nog magische spreuken die je onder dezelfde knoppen kunt plaatsen. Wil je dus die magische speer afvuren, dan zul je je zwaard, hamer of pijl en boog even moeten opbergen. Het zorgt ervoor dat iedere speler zijn eigen favoriete manier van spelen kan ontwikkelen en de game meermaals op verschillende manieren kan doorspelen. Om het uitdagender te maken heeft ook de AI een flinke upgrade gehad en zullen vijanden regelmatig aanvallen van je proberen tegen te gaan.
Toch is Ori nog steeds voornamelijk een platformer. Het springen en dashen door de wereld voelt nog even goed en precies aan als in de eerste game. Nieuw is dat Ori zich nu vast kan haken aan bepaalde objecten in de wereld. Hiermee bereik je nieuwe platformen, los je puzzels op of ontwijk je dodelijke planten. Met deze nieuwe manier om de wereld te ontdekken kunnen de ontwikkelaars een stuk creatiever zijn met waar ze geheime gebieden plaatsten en hoe gebieden met elkaar verbonden zijn. Er zal dan ook meer dan ooit de ontdekken zijn in Ori and the Will of the Wisps.
Ook zullen alle gebieden een bepaald thema hebben. In het gebied dat wij speelden, Windswept Wastes, was dat zand. Waar het zand eerst nog een obstakel vormt, krijgen we later in het level een vaardigheid die ervoor zorgt dat we als het ware door het zand kunnen zwemmen. De vaardigheid zorgde er ook voor dat we onszelf uit het zand konden katapulteren en hiermee konden we weer nieuwe platformen bereiken en geheimen ontdekken.
Net als in de vorige game zal Ori tijdens zijn reis ook weer Spirit Shards tegenkomen. Deze zullen in dit deel echter gebruikt worden als passieve vaardigheden waarvan je er meerdere tegelijk kunt activeren. Denk aan shards die ervoor zorgen dat je meer schade uitdeelt, maar ook meer ontvangt of shards die ervoor zorgen dat magische aanvallen minder energie kosten. Deze vaardigheden zijn ook nog eens te upgraden, dus als je er een hebt gevonden die jou aanstaat dan hoef je deze nooit meer uit te zetten.
Een van de speerpunten van Ori zijn natuurlijk die prachtige handgetekende werelden. Ook deze keren terug, maar krijgen een lichte oppoetsbeurt. We hadden niet verwacht dat het mogelijk was, maar Ori en the Will of the Wisps ziet er zowaar nog beter uit dan zijn voorganger. Elke ondergrond is op vier à vijf manieren getekend met verschillende lichtinvallen, hierdoor lijkt de wereld meer te leven dan ooit. Ook de nieuwe physics engine zorgt ervoor dat wereld levendiger aanvoelt. Houten platformen bewegen mee met je bewegingen wanneer je erop springt. Het zorgt ervoor dat alles een stuk minder statisch is dan in de vorige game.