Hands-on: Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider
In 2013 sloeg de Tomb Raider-serie een nieuwe weg in. Met Tomb Raider verkreeg schattenjager Lara Croft een nieuw elan en werd de serie opgeheven uit de middelmatigheid waarin het jarenlang had verkeerd. Shadow of the Tomb Raider is het sluitstuk van de trilogie die vijf jaar geleden startte en lijkt sterk af te sluiten.
De game draait voor een groot deel om de interne strijd die Lara voert. Haar beslissingen hebben aan het begin van de game een aantal verschrikkelijke consequenties gehad en daar probeert ze in het verloop van het spel mee om te gaan. Dat er ook lichtere momenten zijn, bleek tijdens de presentatie die we op de E3 kregen.
Lara reist in Shadow of the Tomb Raider af naar Latijns-Amerika om hier de wereld van de Maya’s te ontdekken. We krijgen te zien hoe Lara een gigantische Maya-stad ontdekt midden in de jungle. Wie een ruïne verwacht komt van een koude kermis thuis, want de Maya-stad Paititi is vol leven. De stad zal tijdens jouw reis als hub fungeren en je voorzien van winkeltjes om je voorraden aan te vullen en mensen om je te voorzien van zijmissies. Waar in de presentatie alle Maya’s in het gebied netjes Engels spreken is er volgens de ontwikkelaars ook een immersion mode die alle Engelse taal omzet naar de moedertaal van de inwoners.
Maar uiteindelijk draait Tomb Raider toch voornamelijk om de grotten en cryptes die te ontdekken zijn. Deze zijn in Shadow of the Tomb Raider groter en uitgebreider dan ooit zo maakt de ontwikkelaar ons duidelijk. “Daar waar deze crypte in vorige games hier al opgelost zou zijn, gaat hij nu nog velen malen verder door”, vertelt de ontwikkelaar vol trots. Datzelfde geldt voor de challenge tombs die ditmaal uitdagender dan ooit zijn, als we de ontwikkelaar mogen geloven.
Je kunt het in ieder geval zelf een stuk ingewikkelder maken door de moeilijkheidsgraad omhoog te gooien. Niet enkel de vijanden zullen dan sterker zijn, ook verdwijnen er naarmate de moeilijkheidsgraad omhoog gaat steeds meer markeringen uit de omgeving die aangeven dat je daar omhoog kunt klimmen. Je zult dus echt je eigen weg moeten zoeken.
In de speelsessie duiken we zelf zo’n tombe in en klauteren we van richel naar richel. Vallen we bijna in afgronden, zwemmen we gedeeltes onderwater, ontwijken we valstrikken en lossen we puzzels op. De puzzels die we tegenkomen zijn weinig complex en we hopen dat we in de volledige game wat sterkere hersenbrekers tegenkomen.
Nadat we de gevaren van de tombe overwinnen en de schat bereiken, rappellen we naar beneden – ook een nieuwe vaardigheid in het arsenaal van Lara. Zoals gewoonlijk zijn we niet de enige die de schat willen hebben en al gauw moeten we met onze nieuwgevonden rijkdom uit de handen van soldaten zien te blijven.
Gevechten zijn op bepaalde punten ook aangepast; zo speelt sluipen een belangrijkere rol dan in de vorige games. Lara kan zich nu ook verstoppen in begroeiing die op muren hangt en kan zich met modder insmeren om zo haar zichtbaarheid te verkleinen. Hoeveel impact dit laatste daadwerkelijk heeft op de gameplay hebben we tijdens onze korte speeltijd helaas nog niet kunnen testen.
Wat we wel hebben kunnen testen is dat je vijanden weer op verschillende wijzen naar het hiernamaals kunt helpen. Pijlen door hoofden, van achteren besluipen en ombrengen, het neerleggen van vijanden met het nodige schietgeweld en een explosie op z’n tijd – het moge duidelijk zijn dat Lara ook in Shadow of the Tomb Raider geweld niet schuwt om haar missie te voltooien. Een interessante toevoeging hieraan, al hebben we die nog niet zelf kunnen uittesten, is de fear arrow die ervoor zorgt dat een tegenstander in paniek raakt en in het wilde weg begint rond te schieten – en hiermee regelmatig een aantal medestanders raakt. Je lijkt in ieder geval genoeg opties hebben om de vijand te verschalken.