The Surge 2
The Surge 2
Ontwikkelaar Deck13 heeft met Lords of the Fallen en The Surge al een kleine reputatie opgebouwd binnen het Dark Souls-genre en hoopt nu met The Surge 2 om die reputatie opnieuw een sprong in de juiste richting te laten maken. De demo die we voorgeschoteld kregen tijdens E3 belooft alvast veel goeds.
The Surge, dat in 2017 verscheen, werd toen al beschouwd als een spirituele opvolger van Lords of the Fallen, maar nu komt Deck13 met The Surge 2 dus echt op de proppen met een sequel voor een van hun games. De game speelt zich af in dezelfde wereld als The Surge, maar in plaats van alles te laten plaatsvinden in een lineaire wereld, wordt alles nu meer opengetrokken en krijg je als speler meer de vrijheid om op ontdekking te gaan in Jericho City.
Jericho City is een vrij kleurrijke stad, met veel groen, maar ook een stad vol gevaren. Je komt er niet enkel een pak monsters tegen, maar ook mercenaries die het niet zo op je begrepen hebben. Zij vrezen immers dat je aan de haal gaat met hun bounties en willen je maar wat graag een kopje kleiner maken.
Gelukkig weet jij ook wat je moet doen met de wapens die je in handen krijgt. Net als The Surge en Lords of the Fallen, is The Surge 2 een action-RPG die volledig focust op meleecombat. Dat wil zeggen dat je vooral aan de slag zal gaan met heel wat bijlen, zwaarden, speren en ga zo maar door. Het aantal weapon types in The Surge 2 wordt trouwens uitgebreid naar tien, ten opzichte van vijf bij de eersteling in de reeks. De meest opvallende nieuwigheid daarbij zijn de wapens die in twee kunnen worden gesplit, afhankelijk van het soort aanval dat je plaatst. Zo heb je een grote bijl die flink wat schade kan aanrichten, maar traag is, die kan worden omgevormd in twee kleinere wapens die minder schade uitdelen, maar wel een flink pak sneller zijn. Het zorgt er voor dat je als speler je snel aan een situatie kan aanpassen. Tijdens de demo zagen we alvast hoe het combatsysteem vlok leek te lopen en de verschillende wapens zeker hun impact hebben. Het is wel belangrijk om te melden dat het hier ging over een hands-off demo en niet iedereen even goed aan de slag kan met een game, zoals een ontwikkelaar dat kan, waardoor het soms wel een vertekend beeld kan geven.
Meleewapens zijn een belangrijk onderdeel van de gameplay, maar zeker niet het enige. Zo kan je als speler ook nieuwe armour schematics vrijspelen, door vijanden op de correcte manier te verslaan. Heeft je vijand bijvoorbeeld een sterk staaltje technologie aan zijn arm hangen, dan moet je daar op focussen, om tijdens het gevecht zijn arm af te hakken. Slaag je daar in, dan kan je het armour vervolgens zelf gaan gebruiken. Het zorgt er voor dat je toch niet helemaal blind mag aanvallen en het geeft spelers een reden om een gevecht ietwat tactisch aan te pakken. The Surge 2 bevat daarnaast nu ook de mogelijkheid om vanop een afstand aan te vallen met de hulp van een drone, die los van andere aanvallen kan worden gebruikt.
Dat tactische aspect komt ook naar boven wanneer je te maken krijgt met meer dan één vijand. Zo kregen we te zien hoe de ontwikkelaar twee vijanden tegelijk te lijf moest gaan en hoe de AI zich aanpaste aan de acties van de speler. Wanneer een van de vijanden werd aangevallen, hield de andere zich op de achtergrond, om de speler vanop een afstand het leven zuur te maken. Wanneer de speler er dan voor koos om die vijand aan te vallen, werden de rollen omgekeerd. Vijanden zullen dus niet zomaar tegelijk blind aanvallen of netjes hun beurt afwachten. Er zit een idee achter hun tactiek, waardoor ook de speler goed moet weten wat hij exact gaat doen.
In tegenstelling tot in The Surge speel je in deze sequel niet met een vast personage, maar is er een character creator toegevoegd, die je de mogelijkheid geeft om een personage helemaal naar je eigen wens op te maken. Op grafisch vlak ziet The Surge 2 er trouwens best goed uit. We zijn benieuwd of dat ook in de definitieve versie zo is, maar voorlopig zijn we op dat vlak best onder de indruk.