Hands-on: Battlefield V
Battlefield V
Er is op het eerste gezicht weinig verandering te vinden in Battlefield V. Je gaat nog steeds met grote groepen soldaten elkaar te lijf, er zijn nog altijd tanks en vliegtuigen te vinden en iedereen is onderverdeeld in verschillende klassen. Maar er zijn toch een aantal subtiele aanpassingen te vinden in de nieuwe shooter van EA DICE.
De serie keert met het strijdtoneel terug naar waar het allemaal begon: de Tweede Wereldoorlog. We gingen in twee teams met elkaar het gevecht aan in Noorwegen. In de nieuwe modus Grand Operations zijn de verschillende fases van het gevecht opgedeeld in verschillende dagen. Wij gaan aan de slag als de Britse troepen en moeten op dag 1 het Nazi luchtafweergeschut in de Noorse haven opblazen.
Op gepaste afstand parachuteren we richting het slagveld. Wat meteen opvalt is dat EA Dice weer een fantastische ogende game heeft gemaakt. Terwijl de parachutisten naar beneden glijden wordt de donkere hemel opgelicht door de kogels van het luchtafweergeschut in de verte en de Aurora Borealis, het Noorderlicht. Lang om van het uitzicht te genieten hebben we niet, want zodra we landen pikken we zo snel mogelijk een bom op en vertrekken we richting het luchtafweergeschut.
Al snel liggen we onder vuur van onze Duitse tegenstanders, die de kanonnen met hand en tand verdedigen. Tijdens de bestorming van het geschut komen de verschillende subtiele aanpassingen al snel boven. Zo is het tot leven wekken van medespelers in Battlefield V niet enkel weggelegd voor de medics, elke speler uit jouw squad kan nu eerste hulp toepassen en zo medespelers het tweede leven gunnen. Verschil is wel dat spelers die wel door een medic tot leven worden gewekt veel meer gezondheid krijgen. Het is een interessante toevoeging die zeker bij goed samenspel het tij kan keren, al blijkt snel dat onze medespelers vooral op zichzelf gericht zijn en onze kreten om hulp keer op keer negeren.
Dat terwijl samenspel in Battlefield V belangrijker is dan ooit. Net als in de vorige games word je onderverdeeld in squads, waarmee het de bedoeling is dat je samenwerkt. In de vorige Battlefield kon je wanneer je een punt pakte, ook op dat punt spawnen, waardoor je de aanvalslinie kon versterken. Dat is ditmaal niet meer het geval; je kunt enkel spawnen op spelers uit jouw squad of het beginpunt, waardoor het extra belangrijk is dat er altijd iemand van je squad in leven is zodat je weer snel aan de strijd kunt beginnen. Het is dan ook extra frustrerend dat ons team om de haverklap dood is of aan de andere kant van het speelveld rondrent.
Hetzelfde geldt voor munitie. Je begint met veel minder munitie dan in de vorige games en zal extra munitie moeten verkrijgen van je teamgenoten of via een van de verschillende munitiekratten die door de map verspreid liggen. Samenwerking is dus ook hier van groot belang, anders ben je de helft van de tijd bezig met door de map rennen op zoek naar kogels.
Dag 1 eindigt voor de Britten teleurstellend, we hebben niet al het luchtafweergeschut weten te vernietigen en zijn tijdens de pogingen heel veel levens verloren. De overgebleven levens kun je weer gebruiken op dag 2 – dus hoe beter je het doet op de eerste dag, hoe meer kans je hebt op de tweede. De grote open bossen van de eerste dag worden ingeruild voor een havenstadje waar we bepaalde strategische punten te pakken moeten krijgen.
Ook dit keer wordt er flink verdedigd, vooral de nieuwe fortifications blinken uit in deze map. Elke speler kan ditmaal defensieve bouwwerken neerzetten, al kan de Engineer het sneller en heeft deze een grotere keus. Deze bouwwerken wisten een gebouw dat keer op keer aan gort geschoten was, langzamerhand toch weer te veranderen in een waardige defensieve linie.
Ook dag 2 sluiten we weinig succesvol af en het is dan ook niet verwonderlijk dat de tegenpartij met de overwinning aan de haal gaat. Toch zijn we best onder de indruk van deze nieuwe mode in Battlefield V.