Hands-on: Worlds Adrift
Worlds Adrift
[Early Access]
Onderaan een gigantische rots op zoek gaan naar metalen is een gevaarlijk avontuur. Op weg terug naar boven laten onze grappling-skills het afweten en vallen we verschillende duizenden meters te pletter. Ons zorgvuldig gebouwd schip – dat op het moment van het tragische ongeval nog maar bestond uit enkele houten planken en een zeil – is voor eeuwig verloren. Dan beginnen we nog maar eens. Helemaal vanaf het begin.
Zij die Worlds Adrift willen spelen voor het verhaal zijn eraan voor de moeite. De game mag dan wel een gigantische MMO zijn, de verhalen en avonturen maak je als speler volledig zelf. Ontwikkelaar Bossa Studios laat je los in een gigantische wereld vol eilanden om alleen of met vrienden te ontdekken en zo je eigen verhalen te vertellen.
Met loslaten bedoelen we dan ook echt loslaten. Bij het opstarten van het spel krijg je de mogelijkheid een personage te creëren, waarna je volledig aan je lot overgelaten wordt. De eerste keer dat je uit één van de respawn-torens klimt met je werpanker gooi je jezelf dan ook vol overtuiging in de prachtige wereld die voor of onder je ligt. De ontelbare keren daarna worden steeds frustrerender aangezien je geen flauw benul hebt wat je aan het doen bent.
Het spel geeft je, buiten één tooltip in het begin, geen enkele aanwijzing hoe je nu net iets doet. Van het ontginnen van hout en metaal tot het bouwen van je gloednieuwe luchtschip; het is allemaal aan jou om uit te zoeken hoe alles werkt. Zoals al gezegd is het de eerste keer zeer leuk om alles te ontdekken en uit te vogelen hoe de game in elkaar zit, maar het spel biedt zoveel mechanics, grondstoffen en physics-based gameplay aan dat het zeer gemakkelijk wordt om verloren te geraken in simpelweg alles.
Buiten deze frustraties heeft de game wel al heel wat te bieden, zelfs al zit het spel nog maar in een early-access fase. De verschillende eilanden, die je zowel alleen als met vrienden kan ontdekken, zijn allemaal gemaakt door de community die Bossa Studios heeft opgebouwd tijdens de beginstages van de game. De meeste van deze eilanden zijn dan ook zeer verschillend en bieden telkens weer een nieuwe ervaring, wat de drang om de gehele wereld te ontdekken sterk aanwakkert.
Ook de manier waarop je deze eilanden bereikt is zeer goed gedaan, eenmaal je over de eerste irritaties heen geraakt. In Worlds Adrift is het namelijk aan de speler om een eigen schip te bouwen met de materialen die te vinden zijn op de verschillende eilanden. Dit bouwmechanisme is niet altijd even intuïtief en je zal ook handig gebruik moeten maken van je werphaak om een iets of wat fatsoenlijk schip te bouwen, wat voor beginnende spelers wat moeilijker kan zijn. Wel leent dit aspect van het spel perfect tot botviering van de eigen fantasie.
Het bouwen van de luchtschepen is, de ingewikkelde menu’s en research mechanic buiten beschouwing gelaten, één van de leukste en meest tijdrovende dingen om te doen. Om te beginnen kies je een skelet voor je schip, dat je naar behoren kan aanpassen. Na dat gebouwd te hebben kan je jouw voertuig nog eens verder customizen met motoren, zeilen en veel meer. Let wel op dat je het schip niet te zwaar maakt, anders zal het niet meer in staat zijn om op te stijgen. Daar zorgen de realistische physics van de game wel voor.
Het spel werkt namelijk met physics die zo dicht mogelijk aan willen leunen bij de werkelijkheid als mogelijk is. Tijdens het rondzwaaien met je werphaak en het vliegen en bouwen van schepen werkt dit wonderbaarlijk goed en voegt nog een extra laag diepte toe aan een al zeer uitgebreide game.
Spijtig genoeg heeft dit systeem ook een keerzijde in de vorm van verschillende bugs en glitches. Tijdens het bouwen van ons schip werden we namelijk meermaals verpletterd door onderdelen die op ons hoofd vielen of stortten we te pletter omdat we net niet genoeg schwung hadden om het volgende platform te halen. Natuurlijk mogen we niet vergeten dat de game zich in early access bevindt en er dus nog heel wat verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.
De unieke stijl van het spel past ook zeer mooi bij wat het spel wil bereiken. De ietwat simpele maar enorm kleurrijke omgevingen lijken in het begin wat simpel, alsof de makers van het eiland zich er gemakkelijk van af hebben gebracht, maar als we kijken naar de grote schaal van Worlds Adrift zien we pas hoe prachtig vormgegeven de volledige wereld is. Daarnaast zorgt ook een zeer passende soundtrack voor de nodige sfeer.