Hands-on: Sea of Thieves
Sea of Thieves
[Geschreven door KennethDMT]
Microsoft zit momenteel in een moeilijke situatie. Het heeft erg krachtige consolehardware op de markt, maar weinig exclusieve games om te tonen wat deze waard is. In deze contentdroogte komt de uitgever nu aanzetten met Sea of Thieves, de nieuwste creatie van de legendarische ontwikkelaar Rare.
Sea of Thieves heeft in de pre-release marketing last van hetzelfde syndroom waar andere shared world-games zoals Destiny en The Division onder leden: niemand wist precies wat het doel van de game was. Oké, je kan met enkele vrienden een piratenschip besturen, maar waarom?
De bèta die we onlangs konden spelen geeft daar een resoluut antwoord op: omdat het verdorie leuk is. Sea of Thieves levert eindeloos potentieel voor hilarische situaties. In onze eerste twintig minuten speeltijd vaarden we ons dure schip tegen enkele rotsen aan en gingen we met vier man kopje onder. Toen we daarna probeerden onszelf te redden en al zwemmend de kust te bereiken, werden we algauw opgegeten door enkele hongerige haaien. Na een tochtje door de onderwereld respawnden we op het starteiland. Onze medepiraten bleken echter niet zo’n fans te zijn van onze vaarkunsten en besloten ons dan maar achter te laten op het vasteland.
Sea of Thieves is op z’n best wanneer je met enkele vrienden aan de slag kunt gaan. Samen eilanden beroven, vijandige schepen overvallen, of al lachend het einde van de wereld tegemoet varen en kijken hoe lang je het overleeft: De opties zijn eindeloos. Rare weet duidelijk nog altijd wat fun is. De bèta was nog wat magertjes, maar de volledige game belooft ook om een grote hoeveelheid verzamelobjecten te bieden, zodat je je piraat volledig de jouwe kunt maken.
Sea of Thieves kan zelfs overtuigende momenten bieden voor solospelers. Zo bemanden we op een bepaald moment een kleine sloep en vaarden vervolgens een beschutte inham binnen. Vervolgens zwommen we naar de kust, vonden de schatkist en werden prompt overvallen door een hoopje wraakzuchtige skeletten die ons avontuur duidelijk niet zo konden smaken. Maar hoe leuk dat solo-avontuur ook was, het is altijd fijner met vrienden.
De matchmaking die Rare voorziet om ook solospelers van kameraden te voorzien, deed tijdens de bèta zijn werk zonder veel problemen. De medespelers zijn echter meestal weinig spraakzaam en verdwijnen meestal zonder ook maar een woord te zeggen, met de noorderzon. Een nieuwe speler die tijdens een solo-sessie onze wereld betrad, probeerde ons schip en de kostbare schatten aan boord, een enkeltje richting de bodem van de zee te bezorgen. Een volledig pijnloos substituut voor echte vrienden kan Rare dus niet bieden.
Wanneer je een echte samenwerkende crew weet te vinden, is Sea of Thieves op z’n indrukwekkendst. Iemand bemant het roer, anderen houden zich met de zeilen bezig en een vierde speler kan bovenaan het kraaiennest de volgende bestemming aanwijzen. Wanneer je schip beschadigd wordt, timmeren jullie samen de gaten dicht en gooi je met je emmer zoveel mogelijk water overboord. Iedere tocht in Sea of Thieves is een avontuur.
De game is ook een streling voor het oog. Al zeker op Xbox One X-hardware. De cartoony artstijl geeft alles een speelse look, maar de licht- en omgevingseffecten zijn bijna levensecht. Je kunt stormen in de verte zien razen terwijl jij je best doet om er met je schip niet in te varen, of net wel natuurlijk. Het water in de game ziet er ook erg indrukwekkend uit. De technologie die Rare daarvoor ontwikkeld heeft, komt binnenkort ook in andere games terecht, dus het is duidelijk dat de ontwikkelaar best trots is op zijn creatie. Met reden ook, want het water in Sea of Thieves is het meest realistische dat we tot nu toe in een game hebben mogen aanschouwen.