Hands-on: Gravel
Gravel
[Gespeeld op pc]
Met Gravel komt Milestone voor het eerst sinds lang op de proppen met een offroad arcaderacer. De Italiaanse ontwikkelaar heeft doorheen de jaren al heel wat ervaring opgebouwd binnen het racegenre, maar het blijft natuurlijk de vraag of het ook een goede game weet af te leveren binnen dit subgenre. Wij kregen al de mogelijkheid om een deel van de game te testen.
In Gravel draait alles rond Gravel TV, waarin het jouw doel is om uit te groeien tot de beste offroad racer ter wereld. Dat doe je door te domineren in een aantal onderdelen, waarbij je races rijdt op kleine stadiontracks tot parcoursen in grote open omgevingen.
In de carrièremode is het de bedoeling dat je sterren verzamelt, om zo de volgende races vrij te spelen. Een vrij klassiek systeem en voor ons een beetje een teleurstelling. We hadden gehoopt dat de omkadering met het idee van Gravel TV iets beter zou zijn, maar eigenlijk is er van dat concept weinig tot niets te zien binnen de previewversie. Races worden wel aangekondigd alsof het een tv-programma is, maar daar stopt het al. Een beetje meer diepgang had leuk geweest, zelfs al gaat het dan eigenlijk gewoon over een aantal extra tussenfilmpjes.
Aangezien Gravel het niet moet hebben van de omkadering, moet het echt uitblinken in de verschillende races. Ook hier is niet elk onderdeel even succesvol. Zo bestaan de races op langere tracks uit hele grote stukken waar je gewoon steeds vol gas kan gaan. De uitdaging is op zo’n moment echt ver zoek en op de medium moeilijkheidsgraad win je die races bijna met je ogen dicht. We begrijpen dat we slechts het eerste deel van de campagne hebben kunnen spelen, maar een beetje uitdaging moet echt wel.
De races op korte tracks doen het al niet veel beter. Veel te vaak is het gewoon te eenvoudig en zit je na 2 bochten al in eerste positie en is het gewoon zaak om de leiding vast te houden. De enige tracks waar we ietwat meer plezier aan beleefden, waren die paar waar we op een mix van asfalt en offroad mochten racen. Daar wordt al iets meer gevraagd van de piloot, al is dat aanbod ook te beperkt om je helemaal tevreden te houden.
Je kan dan hopen dat Gravel grafisch misschien wat goed kan maken, maar ook daar is het verre van een hoogvlieger. Niet de game er slecht uitziet en de natte ondergronden en de belichting zijn soms zelfs echt knap gemaakt, maar over het algemeen ziet de game er gewoon matig uit. Vooral de auto’s, toch het onderdeel van de game waar je het meeste naar kijkt, lijken van een lage kwaliteit. Milestone kiest er in Gravel voor om echte auto’s te gebruiken en dan wil je dat die modellen er geweldig uitzien, dat is echter niet het geval. Ook de omgevingen zien er algemeen genomen maar flets uit.
Qua geluid kiest Gravel voor de typische rocksoundtrack. Niet bepaald creatief, maar het is nu eenmaal wat we gewend zijn geworden in dit soort games. De geluiden van de auto’s zijn tot slot niet om over naar huis te schrijven. We gaan niet zeggen dat ze allemaal hetzelfde klinken, maar van rallywagens en racetrucks verwachten we toch net iets meer gebrul dan het geluid dat nu door onze speakers wordt gejaagd.