Hands-on: Star Wars Battlefront II
Star Wars Battlefront II
[gespeeld op Xbox One]
[geschreven door KennethDMT]
Het lijkt soms alsof er al meer Star Wars-games dan planeten in het melkwegstelsel zijn. Sinds de overname van LucasArts door Disney heeft EA de sleutels tot het Star Wars-rijk in handen. Daar kwam in 2015 Star Wars Battlefront uit voort. Met het vervolg wil ontwikkelaar DICE nu veel grootser gaan, door alle Star Wars-tijdperken open te gooien en je te bombarderen met zoveel mogelijk iconische helden en slagvelden.
Het wordt van bij het opstarten van de bèta al duidelijk waarom al die nieuwe helden een must waren: ze zitten namelijk in loot boxes verstopt. Zelfs het Galaxy Far, Far Way lijkt niet veilig te zijn voor deze nieuwe trend in de gamesindustrie. De inclusie van deze willekeurig gegenereerde beloningen die je ook met echte cash kunt kopen, deed bij menig speler reeds de wenkbrauwen fronsen. Er waren dan ook heel wat vragen bij het systeem: een speler die honderden euro’s in het spel pompte, kon upgrades van helden en wapens vrijspelen waar andere spelers enkel maar van konden dromen. EA en DICE hebben laten weten dat dit systeem aangepast wordt voor de releaseversie, dus wordt het afwachten om te zien of de problemen aangepakt zijn.
Loot boxes buiten beschouwing gelaten, schuilt er wel degelijk een interessante game in Battlefront II. Je krijgt de kans om te strijden op slagvelden uit de prequels, originele trilogie en de sequels, plus nog enkele strijdtonelen die niet eerder op beeld zijn verschenen. Zo kon je in de bèta het paleis van Naboo bestormen als de Seperatists of Republic of vijanden te lijf gaan in een X-Wing of TIE-fighter boven de planeet Fondor. Die eerste klinkt Star Wars-fanaten ongetwijfeld bekend in de oren, die tweede leren we beter kennen tijdens de singleplayercampagne van Battlefront II.
De slagvelden zijn net zoals in de vorige Battlefront, groots en uitgestrekt. Het duurt vaak een tijdje vooraleer je je tegenspelers tegenkomt. Op zich is dat niet zo erg, ware het niet dat je speelbare personages zich ook behoorlijk langzaam voortbewegen. Star Wars Battlefront II voelt regelmatig wat sloom en zwaar aan, en niet altijd even flitsend als je van een Star Wars-game zou verwachten.
Je krijgt de keuze uit verschillende karakterklassen, die elk hun eigen wapen- en skillset hebben. Deze voelen over het algemeen behoorlijk gebalanceerd aan: een battle droid heeft geen schijnbare voordelen ten opzichte van een Clone trooper en omgekeerd. Indien je genoeg punten verzamelt, kun je jezelf echter een heldenkostuum aanmeten om de vijand (vaak letterlijk) in de pan te hakken. Wanneer je als armzalige droid een briesende Darth Maul op je ziet afrennen met z’n lightsaber in de aanslag, heb je weinig hoop meer om nog levend uit de situatie te komen. Je moet het echter al heel goed doen vooraleer je als held het slagveld op kunt, dus zulke situaties zijn behoorlijk zeldzaam.
Wanneer je naar de eeuwige jachtvelden gestuurd wordt, word je naar een wachtrij verbannen. Hier kun je nieuwe Star Cards equippen om jezelf een boost te geven, of gewoon een nieuwe karakterklasse selecteren. Het spawnsysteem zelf is echter vrij irritant: in plaats van je onmiddellijk terug in de game te brengen, moet je wachten tot je samen met enkele teamgenoten terug kunt inspawnen. Daardoor zit je soms langer op je respawnscherm te kijken dan eigenlijk wel nodig is.
Indien je de begane grond beu bent, kun je je uitleven in een potje Starfighter Assault. De bèta had wat moeite om dit gametype te laden, met heel wat crashes terug naar het hoofdmenu. Dat is hopelijk geen voorteken voor de afgewerkte game, want in Starfighter Assault kun je je grootste Star Wars-fantasieën waarmaken. De kick die je als Star Wars-fan krijgt om als X-Wingpiloot langs een Star Destroyer te schuren en enkele TIE-fighters neer te knallen, blijft groot. De controls vergen wat tijd om te wennen, maar eenmaal je de driedimensionele besturing onder de knie hebt, speelt het even vlot als een standaard FPS.
Naast het online spelen kun je ook lekker op je eentje de vijand te lijf gaan. In de bèta konden we geen missies van de singleplayercampagne uitproberen, maar wel enkele Arcademissies. Daarin krijg je een bepaald scenario voorgeschoteld en moet je zoveel mogelijk punten krijgen. Door deze missies kun je ook in de huid kruipen van enkele van de meer iconische Star Wars-figuren, zonder daarvoor eerst een heleboel punten te moeten scoren in een multiplayermatch. Je innerlijke kind wordt het vergeven indien hij of zij een sprongetje maakt van plezier wanneer je als Darth Maul met je dubbelzijdig lightsaber de vijand te lijf gaat.
Op grafisch- en muziekvlak voelt de game ook op en top Star Wars aan. De Frostbite-engine slaagt er weerom in om spectaculaire beelden op je scherm te toveren, zonder grote framedrops of andere problemen. Het spelmenu is wat onoverzichtelijk en kan wat fine-tuning gebruiken, maar dat is voornamelijk bijzaak.