Hands-on: Dissidia Final Fantasy NT
Dissidia Final Fantasy NT
Dissidia Final Fantasy is een reeks die eerder al furore maakte op de PSP en die in Japan ook zijn weg vond naar de arcadehallen. Die laatste versie wordt nu geport naar PS4 onder de naam Dissidia Final Fantasy NT. Wij konden al eens aan de slag met de gesloten bèta om te zien of de game ook op het grote scherm voldoende vechtplezier biedt.
Net als in de voorgaande games uit de reeks, kunnen we in Dissidia Final Fantasy NT aan de slag met heel wat personages uit alle Final Fantasy-games. In de bèta was onze keuze wel beperkt tot de bekendste namen uit elke game van de hoofdreeks, zoals pakweg Cloud uit Final Fantasy VII.
Dissidia Final Fantasy NT mikt niet langer op een-tegen-eengevechten, maar zet per team drie vechters tegenover elkaar. Als je alleen speelt, dan zullen twee personages door de AI bestuurd worden. Online worden alle personages ingevuld door echte spelers.
Het doel van een potje in Dissidia Final Fantasy NT is om zo snel mogelijk de levensbalk van het andere team tot nul te herleiden. Dat doe je door de HP van een van de personages helemaal weg te vagen, waardoor zijn team een leven verliest. Om dat te doen, moet je natuurlijk aanvallen en dat kan op verschillende manieren.
Daarbij kan je kiezen tussen een Bravery-aanval en een HP-aanval. Met die eerste kan je de eigen Bravery de hoogte injagen, terwijl je die van je tegenstander naar beneden haalt. Bravery heb je nodig om aanvallen uit te voeren op de gezondheid van je tegenstander. Hoe meer Bravery, hoe sterker je aanval. Wanneer je er in slaagt om de Bravery van een vijand op nul te krijgen, krijg je bovendien nog eens flink wat extra Bravery.
Dan is het moment gekomen om je HP-aanval los te laten. Die kan je zo vaak gebruiken als je wil, maar dan komt wel telkens je Bravery terug op nul te staan. Je kan dus best wachten tot je voldoende Bravery hebt om je tegenstander met een klap morsdood te slaan. Op dat moment verandert trouwens ook de kleur van de cijfertjes, dus je kan het goed in de gaten houden.
Naast de HP- en Bravery-aanvallen beschik je ook nog over de EX-skills en een Summon. Die eerste kunnen je personage of je team wat extra boosts geven. Een summon zal dan weer een aanval doen op de tegenpartij en je team wat versterken. Om een summon op te roepen moet je wel eerst Summon Crystals vernietigen, die af en toe verschijnen op het slagveld en die voor beide teams geldig zijn. Op dat moment is het kiezen tussen aanvallen op je vijanden of op het kristal.
Omdat de wedstrijden in Dissidia Final Fantasy met twee teams van drie werken, mag je jezelf aan heel wat chaos verwachten. Echt het overzicht behouden is er niet altijd bij en bovendien komt er ook best wat informatie op je scherm, die je echt niet allemaal in de gaten kan houden. We vrezen dat de game voor heel wat mensen dan ook zal vervallen in een button masher. Het kan natuurlijk ook dat wij gewoon niet goed genoeg zijn. Gelukkig kan je dankzij een lijntje wel zien welke tegenstanders het op jou gemunt hebben en wanneer ze gaan aanvallen. Anders was het volledig onmogelijk om aanvallen te ontwijken.
Tijdens de closed bèta kregen we enkel maar toegang tot twee spelmodi, eentje waarin je wat op je eigen kon oefenen en een andere waar je samen met vijf andere spelers online ging. Op dat vlak hebben we voorlopig dus niet al te veel te vertellen.
Grafisch is het best te zien dat deze game een port is van een arcadegame van enkele jaren geleden. Alles werkt gelukkig wel vlot, wat voor deze game echt wel nodig is, maar wij hadden het allemaal toch iets mooier en meer afgewerkt gewild.