Gwent: Thronebreaker
Gwent: The Witcher Card Game - Thronebreaker
Tijdens Gamescom kregen we bij CD Projekt Red de mogelijkheid om de nieuwe uitbreiding van Gwent, genaamd Thronebreaker, al eens van dichtbij te bekijken. Voor wie het niet weet: Gwent is een kaartgame dat oorspronkelijk deel was van The Witcher 3, maar omwille van zijn grote populariteit ook als standalone game op de markt kwam en daarbij gretig gebruikt maakt van de lore uit de The Witcher-games.
Met Gwent: Thronebreaker brengt ontwikkelaar CD Projekt Red voor de eerste keer singleplayer content naar het kaartspel. Het verhaal wordt gebracht door dezelfde mensen die achter het verhaal van de The Witcher-serie zitten en speelt zich af na de gebeurtenissen van The Witcher 3. Uiteraard mogen we hier ons aan een zeer donker verhaal verwachten waar keuzes impact hebben op verdere delen in het verhaal. We volgen het avontuur van Meve, koningin van de twee noordelijke eilanden Lyria en Rivia.
Al dit zal zich afspelen op vijf verschillende mappen, waarbij je de kans krijgt om te exploreren. Je kan verschillende side quests opzoeken, maar ook een aantal lootchests vinden. Hier vind je bijvoorbeeld goud in terug, dat je dan kan gebruiken om nieuwe eenheden aan te kopen. Met de nieuwe content krijg je ook twintig nieuwe kaarten voor in de multiplayer. Deze speel je gedurende je tocht vrij en aan het einde worden ze beschikbaar voor de multiplayer. Het is een beetje raar dat je enkel hiermee de nieuwe eenheden krijgt, want zo lijkt het toch een beetje betaalde content voor de multiplayer die je enkel kan vrijspelen wanneer je de nieuwe uitbreiding koopt.
Verder voorziet men een nieuwe feature, genaamd Camp. Hierin vind je een Command Center, Workshop en Training Grounds terug. In de Command Center kan je je deck opbouwen en hier zal je dan ook enige tijd in vertoeven om die ultieme combinatie goed te krijgen. Bekijk het een beetje als je thuisbasis waar je op een tafel uitzoekt welke kaarten het beste bij elkaar passen, een niet te onderschatten onderdeel van het genre. In de Workshop kan je dan weer aan de slag met het bouwen van hulpmiddelen voor tijdens de strijd, zoals pakweg een katapult.. De Training Grounds laat je dan weer infanterie eenheden trainen, waaronder boogschutters. De verschillende gebouwen kan je ook verbeteren, zodat je nieuwe zaken kan vrijspelen en nog sterker kan staan tijdens de strijd.
Wanneer je nieuwe eenheden wil aanmaken, heb je nood aan Resource. Dit is een currency die je kan verdienen door het voltooien van side quests of gewoonweg de map te verkennen en opzoek te gaan naar verborgen kisten. Je kan er ook voor zorgen dat je mensen weet te overtuigen om jou te volgen. Al dit wordt in een cartoonachtige weergave getoond die er best goed uitziet. De map was nog niet volledig op punt, maar wat we reeds konden zien zag er goed uit. Waar we ons wel aan stoorden, was het feit dat nogal veel gepraat werd tijdens de game. We begrijpen dat het verhaal uit de doeken moet worden gedaan, maar bij een kaartgame hebben we eigenlijk niet zoveel zin om constant enkele minuten gesprekken te moeten volgen om dan een kort potje te spelen en opnieuw een gesprek te moeten aanhoren. Het haalt een beetje het tempo uit de game.