Hands-on: AER - Memories of Old
AER: Memories of Old
Af en toe mag je eens op bezoek gaan bij een indie ontwikkelaar die trots zijn nieuw project aan je voorstelt. AER - Memories of Old is hier een voorbeeld van, waarbij we samen zitten met het hoofd van de studio en hij met fierheid zijn project uitlegt. Het is daarbij toch steevast een ander gevoel dan wanneer een medewerker van AAA-titel zijn uitleg doet, zeker bij een game als AER, dat op zichzelf ook al een bijzondere uitstraling heeft.
In AER kruip je in de huid van Auk, die wanneer ze maar wil kan veranderen in een vogel om zo de omgeving te verkennen. Daarbij word je in een grote open wereld gesmeten genaamd Land of Gods. Wat begint als een reis die vooral rond jezelf draait, verandert al snel in een queeste waarbij het lot van heel de wereld op je schouders rust.
Onze demo startten we in een dungeon helemaal aan het begin van de game. Terwijl we ons een weg naar buiten banen, worden ons de weinige controls kort uitgelegd. Verwacht je niet aan moeilijke knoppencombinaties, want AER is een puzzelgame die je op je eigen tempo het verhaal laat ervaren. Echt veel controls zijn er dan ook niet aanwezig. Eenmaal buiten de dungeon kwamen we in een open wereld terecht waar we verschillende zwevende eilanden terugvonden. Verplaatsen van het ene naar het eiland doe je door jezelf om te vormen tot een vogel. Je kan rustig doorheen de spelwereld vliegen en je kan uiteraard gebruikmaken van de wind om snelheid te halen. Het wisselen tussen menselijke en vogel vorm wordt gedaan met een simpele toets. Verkenning is dan ook een belangrijk aspect van de game want eigenlijk krijg je amper iets uitgelegd. Hier kan je AER plaatsen in de categorie van games als The Witness, waarbij jij bepaalt wat je doet en wanneer je het doet.
De manier waarop het verhaal verteld wordt, is dan ook iets anders dan wat we normaal gewend zijn. Je moet zelf de verschillende verhaalpuzzels zoeken, die je zal ontdekken naarmate je vordert in het spel, en het verhaal uitdokteren tot een geheel. Dit allemaal ontdekken doe je door actief te zijn in de spelwereld. Hiermee bedoelen we praten met NPC's die je dan in een bepaalde richting duwen, maar je nog steeds zelf alles laten uitzoeken. In AER word je dan ook niet aan het handje gehouden en ondanks de aanwezigheid van een verhaal, vermoeden we dat die toch vooral een rode draad is die je moet aansporen om de prachtige wereld te ontdekken. De puzzels die wij al tegenkwamen waren dan ook nog niet echt moeilijk, maar je zal toch steeds even je hersencellen moeten inschakelen. Wij vonden de meeste puzzels best vermakkelijk en doen daarvoor alvast ons petje af voor de ontwikkelaar.
Grafisch mag je je verwachten aan een 'low poly' voorstelling die zeer kleurrijk oogt. Vooral het water in de game is op een prachtige manier verwerkt, zeker wanneer je er contact mee maakt. Water is en blijft een moeilijk aspect in games en wij zijn dan ook altijd blij wanneer een ontwikkelaar er in slaagt om dat op een goede manier weer te geven. Daarnaast is ook de soundtrack om duimen en vingers van af te likken. AER wil een sfeer neerzetten en slaagt daar wonderwel in dankzij de juiste keuzes op vlak van graphics en muziek.