Hands-on: Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance
Toen ontwikkelaar Warhorse Studios zijn nieuw project Kingdom Come: Deliverance voorstelde aan de wereld via Kickstarter werd het met open armen onthaald. Het idee van een realistische action RPG die zich afspeelt in de middeleeuwen, deed velen het project steunen. Het project is ondertussen al enkele jaren oud, maar volgend jaar krijgen we eindelijk de volledige versie op ons bord.
We kruipen in de game in de huid van het hoofdpersonage, genaamd Henry, een zoon van een smid. Je familie werd vermoord gedurende een wrede aanval en jij blijft als enige overlevende over. Het enige wat je herinnert is dat er een ridder aanwezig was die volledig in het zwart was gekleurd. Zoals het in een goede RPG hoort, wordt het je missie om die ridder te vinden en hem te laten boeten voor zijn daden. Je biedt daarbij je diensten aan aan de nieuwe koning om zo je op te werken en steeds beter te worden op het slagveld. Tijdens onze demo kregen we alvast een volledige Quest voorgeschoteld die ons opnieuw een stapje dichter bij ons doel moest brengen.
Men komt te weten dat een dorpje niet ver van het kasteel werd aangevallen en een aantal inwoners en paarden op een vreselijke manier werden afgeslacht. Aangezien dit wel het werk lijkt van de zwarte ridder, rij je mee naar het dorp om de exacte oorzaak te gaan onderzoeken. We moesten overlevende aanspreken om enige hints te weten te komen over wie verantwoordelijk is. Via via komen we te weten dat enkele boeven zich nog verschuilen in het bos en al snel weten we ze te vinden. Na een korte maar intense strijd weten we ze te verslaan en is de wereld er weer een beetje veiliger op geworden. Spijtig genoeg was na dit onze sessie afgelopen, maar van wat nu konden proeven, smaakt naar veel meer.
Er werd ons verteld dat de keuzes die je maakt invloed hebben op het verhaal. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Zo kregen we uitleg dat je een bepaalde persoon kon dwingen om de waarheid te spuwen door de koning naar hem te brengen. Ook kon je de boef naar de rest van je teamgenoten lokken om samen deze te verslaan. De ontwikkelaar voorziet een Quest, maar hoe je dit aanpakt, is dus volledig aan jou. Met het gevecht konden we ook meteen proeven van het vechtsysteem dat er zeer realistisch uitziet. Je kan de vijand langs elke kant afblokken, maar je moet dit goed timen. Je moet ook goed kijken naar welke richting hij gaat slaan om correct af te blokken. Zomaar wat op de knoppen rammen zal er dus niet bij zijn. Kingdom Come: Deliverance voegt zich zo bij het rijtje games dat zich meer richt op tactische gevechten in plaats van dat je gewoon het sterkste wapen moet hebben om op je vijand in te rammen.
De game speelt zich af in een plek met de naam Bohemia, een regio in het westen van Tsjechiƫ, en we moeten zeggen dat die er geweldig uit ziet. Men gebruikt de Cryengine en we weten allemaal tot wat deze engine in staat is. De ontwikkelaar probeert de regio ook zo correct mogelijk na te maken en blijkbaar herkenden de inwoners hun streek goed in het spel. Je zal ook met je paard kunnen ronddraven, terwijl je verschillende NPC's de wereld ziet vullen. De soundtrack is ook van een zeer degelijk niveau. Spijtig genoeg wordt de bal wat misgeslagen met de voice-acting. Die komt nogal houterig over en is niet meteen van een topkwaliteit. Dit is spijtig, want dit doet een beetje af aan de animaties en gezichtsuitdrukkingen die wel van een hoogstaand niveau zijn.