Hands-on: Escape from Tarkov
Escape from Tarkov
Tijdens Gamescom kregen we de kans om een bezoekje te brengen aan ontwikkelaar Battlestate Games. De Russische studio kwam enige tijd geleden met een nieuw project, genaamd Escape from Tarkov. Bij ons bezoek kregen we alvast enkele nieuwe features voorgeschoteld.
De mannen van Battlestate Games omschrijven Escape from Tarkov als een hardcore, realistische online first-person action RPG/Simulator met MMO elementen en later mogen we ons ook nog aan verhaalgedreven Raids verwachten. Het speelt zich allemaal af in de fictieve Norvinsk regio waar je een van de grotere steden, genaamd Tarkov, terugvindt. Tarkov bestaat uit verschillende gebieden, waarvan op dit ogenblik er slechts enkele te spelen zijn: Customs, Factory, Woods en Shoreline. De laatste werd ook onlangs met de bèta toegevoegd aan de titel.
Wanneer je start met de game, krijg je de keuze tussen twee verschillende facties, namelijk UCES en BEAR. Dit wordt je hoofdpersonage waar je alles mee gaat uitzoeken en die je volledig naar wens kan uitrusten, als je natuurlijk nog plaats hebt in je inventory. Zo kan je naast twee aanvalswapens ook nog een pistool en mes/bijl meenemen. Een rugzak is natuurlijk niet te missen en komt in verschillende vormen. Dit geldt ook voor je vest en hoofdbescherming. Een kogelvrije vest is natuurlijk ook aan te raden om te dragen, maar deze is niet makkelijk om te vinden. Al zeker niet diegene die je hele bovenlichaam beschermt. Dit geldt ook voor een helm en nachtkijker. Men voorziet ook een soort van Skills die je kan verbeteren naargelang je speelt, waaronder Endurance.
Je kan trouwens ook Raids uitvoeren als een Scav (savage scavenger), wat als grootste voordeel heeft dat de AI Scav op de map je niet zullen aanvallen. Dat is best handig, want die zijn niet van de poes en worden door het minste geluid aangetrokken. Als je iets laat ontploffen, dan kan je je maar best uit de voeten maken, tenzij je natuurlijk een val hebt gezet en perfect weet wat je doet. De keuze om als Scav een Raid te betreden, is niet oneindig. Wanneer je voor de tweede maal als Scav de Raid wil betreden, zal je eerst een 70 minuten moet wachten. Verder krijg je met de Scav steeds een random gekozen uitrusting om de Raid te betreden. Soms kom je met een pistool op het slagveld en andere keren met een uitgeruste shotgun.
Bij Escape from Tarkov gaat men natuurlijk voor realisme en dat merk je in hun implementatie voor Health en Weapons. Je Health is uiteraard een belangrijk iets en dit is dan ook zeer uitgebreid in beeld gebracht. Je hebt hiervoor een speciale tab waar je je personage terugziet met een aantal regio's die impact hebben, waaronder je hoofd, benen, armen, torso enzovoort. Elk van deze delen kunnen geraakt worden en oftewel bloed verliezen, pijn veroorzaken of gewoonweg breken. Zo kan je je been breken, waardoor je al mankend doorheen de spelwereld rondloopt. De ontwikkelaar voorziet dan ook enkele zaken om dit deels ter verhelpen. Zoals een Health kit, waardoor je bloed terugkrijgt, Bandages die open wondes verhelpen en pijnstillers voor uiteraard, de pijn. Wanneer je het bloedverlies ook niet verhelpt, kan je dus gewoon tijdens je Raid sterven en ben je alles kwijt. Medicatie voorzien is dus de boodschap.
Qua Weapons is men bij Battlestate Games ook even losgegaan. Je vindt reeds een mooie selectie van wapens terug die gaan van pistolen tot sluipschuttersgeweren. Elk wapen is ook volledig te modden en met volledig bedoelen we dan ook volledig. Je hebt een aantal noodzakkelijke componenten om het te doen laten werken, maar bij de optionele heb je de volledige vrijheid. Munitie moet je manueel laden of kan je via een magazine sneller laden. Felicitaties voor de ontwikkelaar voor dit systeem, want hier hebben we ons een tijdje met geamuseerd. Men voorziet ook een preview-mode waar je je wapen in al zijn glorie kan aanschouwen. De handeling van wapens is natuurlijk ook zeer realistisch en hangt af van welk soort attachments je erop hebt staan.
De bedoeling is natuurlijk om gedurende een Raid zoveel mogelijk zeldzame items te vinden. Dit kan gaan van wapens op gestorven vijanden tot schuifjes en computers openen om een harde schijf terug te vinden. Veel zaken in de spelwereld kan je openen om leuke items te vinden. De items kan je uiteraard zelf gebruiken, wanneer het bijvoorbeeld een attachment is voor je wapen, maar indien je deze niet wenst te houden, dan kan je deze verkopen. De ontwikkelaar voorziet namelijk Traders die elk een specifieke markt hebben. Zo heb je een bepaalde Trader die grof geld neerlegt voor wapens, maar geen vesten aanneemt. De currency hangt ook af bij welke Trader je gaat. Zo geeft de ene je alleen dollers, terwijl andere je dan weer roebels geven. De Traders werken ook met een Loyality-systeem. Hoe meer je bij hen koopt, des te meer mooie items men voor je zal klaarleggen.
Dit waren even kort de verschillende features die aanwezig zijn in de huidige bèta-versie van Escape from Tarkov. Gedurende Gamescom hebben we enkele nieuwe features mogen aanschouwen, waaronder het nieuw Quest/Task-systeem wat toch een van de belangrijkste features wordt. Wanneer je naar een Trader gaat, zal je een nieuw tab zien, genaamd Tasks. Hier kan je opdrachten accepteren van specifieke Traders. Je krijgt steeds de keuze uit twee soorten: een moeilijke of een gemakkelijke. De moeilijke is bijvoorbeeld om een bepaald item terug te vinden op de map en dit ergens anders neer te plaatsen. Wanneer je dan successvol de map weet te verlaten, krijg je een mooie beloning in de vorm van geld, af en toe een item (bijvoorbeeld een mooie nieuwe vest) en een verhoging van Loyality voor die specifieke Trader. De gemakkelijke taken kunnen dan weer van het type zijn dat je drie Scavs moet doden en successvol de map verlaten. Hier is de kans om te sterven kleiner en dat zal je dan ook voelen in de beloning.
Een andere nieuw toevoeging is de mogelijkheid tot Blind Fire. Wanneer je achter een object gaat hurken en een bepaalde toetsencombinatie uitvoert, zal je personage blind over het object heen vuren. Geweldig om in stevige vuurgevechten de vijand te onderdrukken zonder zelf meteen gevaar te lopen. Op dit ogenblik is dit enkel wanneer je gaat hurken. Blind Fire achter muurtjes komt in de toekomst. Verder krijgen we ook enkele nieuwe items, waaronder de Chem Light, die je kan gebruiken om donkere kamers te verlichten. Diegenen die in de bèta zitten, hebben al gemerkt dat je niet meteen een systeem hebt om met andere mensen te communiceren. Uitleggen dat je geen gevaar vormt voor de tegenspelers, is dus niet altijd zo eenvoudig. Ontwikkelaar Battlestate Games voorziet binnenkort echter een nieuw systeem om met de andere mensen te communiceren, waarbij je eenvoudig een aantal duidelijke bewegingen kan uitvoeren met je personage. Bij de aankomende patch zal het vooral communicatie zijn aan de hand van een handje omhoog, een middelvinger, eventjes te wuiven of meer. Andere zaken zijn ook nog aanwezig, maar bijvoorbeeld hulp roepen, zit er nog niet in. Je meest gebruikte, kan je ook eenvoudig aan een bepaalde toets toewijzen, zodat je niet steeds het menu moet ophalen om te communiceren.
Als laatste hebben we nog de Hideout. Dit is een persoonlijke plaats waar je rustig kan relaxen. Je vindt er ook een testrange waar je je wapens kan uitproberen. Wanneer je hier voor de eerste maal komt, zal je dit leeg terugvinden. Het is aan jou om deze volledig uit te bouwen door nieuwe ruimtes te kopen, zoals pakweg een keuken. Wanneer je een ruimte hebt aangekocht, zal dit ook een voordeel geven op vlak van je Skills. Als laatste waren de ontwikkelaars ook heel duidelijk over de toevoeging van microtransacties: "Het maakt games kapot."